عضو شورای عالی کار اعلام کرد:

حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران

در حالی عضو شورای عالی کار حداقل و حداکثر عیدی کارگران را تابعی از حداقل دستمزد اعلام کرد که بر این اساس، حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران به ترتیب 438 و 657 هزار تومان خواهد بود.
کد خبر: ۲۳۱۷۸۱

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر درباره میزان عیدی امسال کارگران گفت: نحوه تعیین میزان حداقل و حداکثر عیدی کارگران کشور از یک مکانیزم از قبل تعیین شده ای پیروی می کند که درهر سال بر اساس حداقل نرخ دستمزدی که توسط شورای عالی کار تعیین و اعلام می شود محاسبه و ابلاغ می شود.

عضو شورای عالی کار در توضیح بیشتر نحوه محاسبه عیدی کارگران اظهار داشت: حداقل نرخ دستمزد کارگران که توسط شورای عالی کار در سال جاری تعیین شده، حداقل 219 هزار و 60 تومان است که کارگاههای مشمول قانون کار موظف هستند آن را به عنوان کف کار و به عنوان حداقل ترین رقمی که می توان به کارگران پرداخت کرد در نظر بگیرند.

صالحی تصریح کرد: عیدی کارگران باید بر اساس 60 روز کاری (2 ماه) و حداکثر 90 روز کاری (3 ماه) حقوق پایه محاسبه و پرداخت شود که در این مورد حداکثر عیدی کارگران نباید از 3 برابر حقوق پایه بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هر ساله حداقل دستمزد کارگران افزایش می یابد میزان عیدی نیز بر همان اساس مشمول افزایش می شود.

در محاسبه عیدی کارگران، اگر کارگری کمتر از یکسال در واحدی مشغول به کار باشد به همان نسبت باید از عیدی برخوردار شود، ضمن اینکه هزینه های دیگر در حقوق کارگران از جمله خواربار و حق مسکن نیز در میزان عیدی موثر است.

برهمین اساس، حداقل عیدی کارگران در سال جاری دو برابر حداقل حقوق پایه یعنی (219 هزار و 60 تومان) و حداکثر 3 برابر حداقل حقوق پایه خواهد بود که باید توسط واحدهای مشمول قانون کار به گروههای مختلف کارگری پرداخت شود. از این رو، می توان گفت که کارگران باید بر اساس قانون کار در سال جاری حداقل 438 هزار تومان و حداکثر 657 هزار تومان عیدی دریافت کنند.

گفتنی است، حداقل و حداکثر عیدی سال گذشته کارگران به ترتیب 366 و 549 هزار تومان بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها