دکتر سودابه درویش

درمان تغذیه‌ای هموروئید

هموروئید یا بواسیر زمانی بروز می‌کند که سیاهرگ‌ها در راست‌روده یا کانال مقعد، گشاد، متورم و باعث بروز ناراحتی و درد در افراد می‌شوند. این بیماری بر اثر عواملی چون اسهال مزمن، یبوست، استفاده از دستشویی به مدت طولانی، وارد کردن فشار به عضلات شکم در زمان ابتلا به اسهال، بارداری، چاقی، عدم تحرک و ورزش‌های خیلی سنگین و عادات نادرست غذایی مانند استفاده‌نکردن از سبزیجات و میوه‌ها به وجود می‌آید. مهم‌ترین علائم این بیماری، خونریزی هنگام دفع، درد، خارش، سوزش، ترشح مواد موکوسی و تحریک‌پذیری اطراف مقعد است.
کد خبر: ۲۳۰۱۴۷

راه پیشگیری

این بیماری اغلب به دلیل یبوست مزمن یا نشستن زیاد خصوصا در دستشویی به وجود می‌آید؛ لذا فرد باید هنگام اجابت مزاج عجله نکند و در عین حال از زور زدن و نشستن طولانی‌مدت در این وضعیت نیز پرهیز کند. افرادی که اضافه وزن دارند، باید وزن خود را کاهش دهند و به میزان بیشتری از فیبرهای خوراکی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. تغییر شیوه تغذیه و نوع مواد غذایی که مصرف می‌شود،‌ در پیشگیری از بروز این بیماری موثر است. علاوه بر اینها، نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب توصیه می‌شود.

درمان تغذیه‌ای

استفاده از غذاهای پرفیبر و به عبارت دیگر سبزیجات و میوه‌ها هم در پیشگیری از این بیماری موثر است و هم در درمان آن. غذاهای پرفیبر شامل انواع حبوبات بخصوص نخود، لوبیا و باقلا دانه‌های کامل و سبوس‌دار مانند سبوس جو و شلتوک برنج و انواع سبزیجات مانند کاهو، هویج و کلم و همچنین استفاده از روغن زیتون بسیار توصیه می‌شود. بهتر است از مصرف بادمجان، اغذیه شور و ادویه‌های تند و تحریک‌کننده مانند کاری و پودر فلفل خودداری شود. همچنین براساس مطالعات انجام شده توت‌فرنگی، هویج، خربزه، ریواس، ریحان،‌ انبه و بلوط برای مبتلایان به این بیماری مفید است. سویا نیز به دلیل فیبر فراوان از بروز بواسیر و دیگر بیماری‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها