مدیر شیلات خراسان رضوی:

پرورش ماهی تزیینی غیرعلمی است

مهدی‌زاده مدیر شیلات سازمان جهاد ‌کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالیت‌هایی که جهت تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی انجام می‌گیرد، اغلب تجربی است و در این زمینه هنوز به سمت علمی شدن پیش نرفته‌ایم.
کد خبر: ۲۲۹۹۸۰

مهدی‌زاده در گفتگو با ‌ایسنا ، با بیان این‌که هر نوع ماهی، شیوه تکثیر و پرورش خاصی دارد، خاطرنشان کرد: اطلاعات علمی و تکنولوژی لازم را برای گسترش این صنعت در ایران نداریم.

وی با اشاره به رونق بسیار گسترده تکثیر و پرورش و صادرات ماهیان زینتی در سایر کشورها به خصوص تایوان، چین و سنگاپور گفت: درآمد سنگاپور از صادرات ماهیان زینتی به سرتا‌سر دنیا، شش برابر درآمدی است که ایران از صادرات نفت کسب می‌کند.
برای گسترش صادرات در این زمینه‌، باید به سمت علمی شدن، اصلاح ژنتیکی و تولید و پرورش فنی برویم‌.

مدیر شیلات سازمان جهاد ‌کشاورزی خراسان رضوی با بیان این‌که استان اصفهان و شهر محلات استان مرکزی رتبه اول و دوم تکثیر و پرورش ماهیان زینتی کشور را دارند، افزود: در خراسان رضوی حدود 9 مرکز دارای پروانه تکثیر و پرورش و بهره‌برداری از ماهیان زینتی و 80 واحد فروش ماهی‌های آکواریومی فعالیت می‌کنند و در حال پیگیری هستیم تا در این خصوص به واحدهای کوچکتر هم مجوز بدهیم.

70 درصد ماهی‌ها در داخل تکثیر می‌شوند

مهدی‌زاده با اشاره به وجود 45 واحد فروشنده ماهیان آکواریومی در مشهد، افزود: از 25 هزار گونه ماهی شناخته شده در تمام دنیا، هزار گونه قابلیت نگهداری در آکواریوم را دارند که از این تعداد 100 گونه در ایران موجود است.

مدیر شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان رضوی افزود: 70 درصد این ماهی‌ها در کشور تکثیر می‌شوند وبقیه آن‌ها هم به دلیل عدم آگاهی از نحوه تکثیر و زادآوری از خارج به کشور وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر ماهی‌های تزیینی ساکن آب‌های مناطق حاره و گرمسیری‌اند و هنوز در ایران گونه‌ای ثبت نشده که قابلیت نگهداری در آکواریوم را داشته باشد و می‌توان گفت که همه گونه‌های ماهی زینتی، وارداتی بوده‌اند.

مهدی زاده گلدفیش، بارب، آنجل، فایتر، گورامی و اسکار را مهمترین ماهیان زینتی موجود در استان برشمرد و گفت: سعی داریم در کنار مزارع هیدروپونیک مشهد مراکز تکثیر ماهی زینتی هم ایجاد کنیم که برای این کار اولویت را به کارشناسان خانمی که به این کار علاقه‌مند باشند اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: اغلب آکواریوم فروش‌های سطح شهر مشهد ماهی‌های خود را از مراکز تکثیر فعال در مشهد یا از سایر استان‌ها تهیه می‌کنند، بخشی هم با هواپیما از سایر کشورها وارد می‌شود اما تعداد زیادی از این فروشندگان کار تکثیر را در خانه انجام می‌دهند.

مهدی‌زاده با اشاره به افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی ناشی از توسعه این صنعت، افزود: در حال تدوین آیین‌نامه‌ای هستیم تا افرادی که قصد شروع فروش و یا تکثیر ماهی‌های آکواریومی را دارند حتما قبل از آن یک دوره آموزشی را در زمینه مسایل بهداشتی و رعایت استانداردها بگذرانند.

عدم نظارت بر عرضه ماهی آکواریومی

وی با بیان این‌که به دلیل کم بودن تعداد آکواریوم فروشی‌ها، نظارتی بر قیمت و نحوه عرضه ماهی در این مراکز وجود ندارد، افزود: خود فروشنده‌ها بر اساس زیبایی، رنگ، اندازه ماهی و سخت یا راحت‌تر بودن نحوه تکثیر قیمت ماهی را تعیین می‌کنند و نظارتی هم در این زمینه نیست.

مدیر شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به دلیل نبود کارشناس در گمرک بعضی از ماهیان به اسم ماهیان دیگری وارد می‌شوند در حالی‌که بعضا خطرناک و سمی‌اند و اصلا واردات این گونه‌های سمی لزومی ندارد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از آکواریوم در منازل تاکید کرد و با بیان این‌که بسیاری از مردم از اثرات مثبت آکواریوم بر سلامتی روح و روان بی‌خبرند، گفت: مردم در طول روز با استرس‌های مختلفی مواجه‌اند و در خانه در یک محیط بسته و محدود به سر می‌برند، آکواریوم می‌تواند خیلی از این فشارهای روحی روانی و استرس‌های محیطی را کم کند و تاثیر مثبتی در سلامت انسان و جلوگیری از سکته و بیماری‌های قلبی - عروقی خواهد داشت.

مدیر شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان رضوی افزود: در تلاش هستیم تا با همکاری سایر ارگان‌ها، در ادارات و اماکن عمومی مثل سالن‌های انتظار راه‌آهن آکواریوم قرار بدهیم تا موجب افزایش علاقه‌مندی مردم به نگهداری ماهیان زینتی شود.

مهدی‌زاده در رابطه با اصول اولیه نگهداری آکواریوم گفت: لازم است مردم قبل از استقرار آکواریوم زمینه اطلاعاتی لازم را پیدا کنند، جانمایی آکواریوم در منزل خیلی مهم است و می‌توانند از فضاهای بلااستفاده مثل اپن که قابل دید هم باشد، برای جاگیری آکواریوم استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: زیر آکواریوم باید یک لایه یونولیت قرار داده‌ شود و گرنه با کوچک‌ترین تکان ترک می‌خورد، استفاده از رنگ‌های درخشان برای انتخاب ماسه و سنگ و نوار حاشیه آکواریوم به زیباسازی محیط داخلی آن کمک می‌کند و حتما لازم است دو روز قبل قبل از رهاسازی ماهی در آکواریوم، آبگیری و ضدعفونی انجام شود و گرنه ریختن آب شهری به دلیل کلر موجب مرگ ماهی‌ها خواهد شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم هماهنگی اندازه و شکل ظاهری ماهیان با یکدیگر و توجه به گوشت‌خوار یا گیاه‌خوار بودن آن‌ها در یک آکواریوم تاکید کرد و گفت: ماهی‌هایی که از کف تغذیه می‌کنند یا گربه ماهی‌ها که شیشه را تمیز می‌کنند و همچنین استفاده از گیاهان طبیعی که مواد دفعی ماهی را جذب می‌نمایند، به تمیز ماندن آب و محیط آکواریوم کمک می‌کند.

وی تمیز کردن فیلترها، تعویض کردن آب آکواریوم، بررسی PH آب با استفاده از کاغذ PH یا کیت‌های ارزان قیمت و توجه به تغذیه ماهی را از دیگر ضروریات نگهداری از ماهیان زینتی برشمرد و گفت: اگر تعامل در یک آکواریوم برقرار باشد زمان تعویض آب به تاخیر می‌افتد و حتی ممکن است هر 6 ماه یکبار نیاز به تعویض وجود داشته باشد.

مدیر شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان رضوی افزود: در صورتی که یک ماهی مشکل یا بیماری داشت بهتر است از سایر ماهی‌ها جدا و معالجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها