«جام‌جم» گزارش می‌کند

شتاب «ام‌اس» در کشور

سوژه این گزارش با تماس یک بیمار ام‌اسی به روزنامه و شکایت از افزایش قیمت داروی «ربیف» شکل گرفت و پیگیری از وزارت بهداشت و انجمن ام‌اس ایران موضوع را از مشکلات دارویی به افزایش بیماران ام‌اسی در کشور،ابتلای جوانان و زنان به ام‌اس و به طور کلی وضعیت پیچیده این بیماری در ایران رساند.
کد خبر: ۲۱۷۶۳۳
2 میلیون نفر در جهان مبتلا به «ام‌اس» هستند، در ایران تنها در انجمن ام‌اس بیش از 14 هزار بیمار ام‌اسی عضویت دارند که به زعم مسولان این انجمن، آمار تخمینی مبتلایان به 35 تا 40 هزار نفر می‌رسد.

شاید آمار 35 تا 40 هزار نفر بیمار ام‌اسی به نسبت جمعیت کشور چندان زیاد به نظر نرسد، اما مساله این است که این بیماری در چند سال اخیر به طور ناشناخته‌ای شایع شده است.

رئیس انجمن ام‌اس ایران با تایید افزایش چشمگیر این بیماری در کشور به «جام‌جم» می‌گوید: ضعف ایمنی بدن، آمادگی ژنتیکی و عوامل محیطی از علل ابتلا به این بیماری است که این عامل سوم از فاکتور‌های گوناگونی نشات می‌گیرد و همین مساله باعث پیچیدگی این بیماری در کشور ما شده است.

دکتر محمدرضا لطفی ادامه می‌دهد: تمایز این بیماری در کشور ما به 2 مساله گروه سنی مبتلا به آن و پیچیدگی ابتلا برمی‌گردد.

او می‌گوید: در حال حاضر دومین عامل معلولیت جوانان در کشور ما ام‌اس است که متاسفانه بیشتر جمعیت تحصیلکرده و توانای کشور را مورد هدف قرار داده است.

به گفته او، 60 درصد از افراد زیر سن 25 سال در معرض ابتلا به بیماری ام‌اس هستند که بر اساس تحقیقات این بیماری در خاورمیانه و مناطقی مانند سوریه، لبنان و کویت رو به افزایش است.

فراز و نشیب داروی ام‌اس!

رئیس اداره داروی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در خصوص مشکلات دارویی این بیماران به افزایش بیماران ام‌اس اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق مستندات علمی 30 درصد این بیماران به طور منطقی نیاز به اینترفرون بتا دارند. تاکنون 3 شرکت آمریکایی و آلمانی این دارو را با نام‌های آووتکس، ربیف و بتافرون به طور انحصاری تولید کرده‌اند و بتازگی یک شرکت ایرانی نیز موفق به ساخت آن در کشور شده است. این بیماری درمان قطعی نداشته و این درمان‌ها که هزینه آنها بدون حمایت دولتی و یارانه بالغ بر 12 میلیون ریال در ماه است، فقط در کاهش سرعت رشد بیماری موثر است.

هرچند رئیس انجمن ام‌اس ایران، تاکید برخی پزشکان برای مصرف داروهای خارجی ام‌اس را حرفی قدیمی می‌داند، اما دکتر عبداللهی به «جام‌جم» می‌گوید: فراز و نشیب این بیماری با میزان فشار عصبی وارده به این بیماران ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه برخی عوامل شرکت‌های خارجی با تطمیع بعضی از پزشکان و القای کارایی نداشتن داروی ایرانی به بیماران باعث گرایش مصرف به انواع وارداتی می‌شوند.

به گفته او، در حال حاضر مصرف داروی بتافرون و ربیف در ایران چندین برابر معمول و اختصاص یارانه بیش از مقدار فعلی به این دارو با توجه به محدودیت‌های بودجه، ظلم در حق دیگر بیماران است.

عبداللهی ادامه می‌دهد: اینترفرون بتا تولید داخل بعد از حضور 2 ساله در بازار تمامی مطالعات ایمنی و اثربخشی خود را تکمیل کرده و آن چیزی که باعث نارضایتی بیماران می‌شود، فشار عصبی عدم درمان ناشی از ماهیت بیماری توام شده با القای تبلیغاتی شرکت‌های خارجی و تغییر نوع داروست.

به گفته او، با توجه به این موارد، معاونت غذا و دارو قانونا موظف به برابری میزان یارانه پرداختی به انواع وارداتی و نوع تولید داخل است. با برابری 530 هزار تومان یارانه برای هر بسته، قیمت مصرف‌کننده داخلی بدون احتساب پرداخت بیمه 50 هزار تومان و قیمت هر بسته ربیف و بتافرون 800 هزار تومان خواهد بود که قیمت فعلی 50 هزار تومان، ارزان‌تر است. به عبارتی، هنوز داروی وارداتی بتافرون و ربیف بیش از نوع تولید داخل، یارانه دریافت می‌کند.

علت؛ نامعلوم

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران نیز با اشاره به این‌که بیماری ام‌اس در ایران رو به افزایش است، می‌گوید: به‌رغم دستاوردهای علمی بسیار  که در تحقیقات و کنگره‌های بین‌المللی به دست آمده است  هنوز نمی‌دانیم چرا این بیماری بروز می‌کند و در حال افزایش است.

دکتر پاکدامن ادامه می‌دهد: با وجود مطالعات بسیاری که درباره بیماری ام‌اس شده است، اما هنوز شاهد بحث‌های گسترده‌ای در زمینه درمان و پیشگیری این بیماری هستیم.

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران با اشاره به این‌که باید در تحقیقات خود به توزیع جغرافیایی این بیماری توجه کنیم، می‌گوید: جای سوال است که چرا این بیماری در بعضی مناطق کمتر و در بعضی مناطق بیشتر است که در نتیجه این بررسی می‌توان به نتایج علمی موثری رسید.

استرس، عاملی قوی

رئیس کمیته علمی انجمن حمایت از بیماران ام‌اس با بیان این که اغلب بیماران مبتلا به ام‌اس در سنین 20 تا 40 سال هستند، ادامه می‌دهد: در این میان، تعداد زنان 2 برابر مردان تخمین زده می‌شود.دکتر محمد صحرائیان به ایسنا می‌گوید: به طور متوسط، زنان مبتلا به ام‌اس در سنین 30 سال قرار دارند.

او با بیان این که 80 درصد بیماران مبتلا به ام‌اس در صورت عدم پیگیری درمان خود قادر به حرکت نیستند، یادآور می‌شود: ام‌اس درمان قطعی ندارد، ولی می‌توان با کمک داروهای درمانی، تعداد حملات بیماری را کاهش داد.
به گفته او، هنوز علت بروز این بیماری در افراد مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد ام‌اس زمانی افراد را مبتلا می‌کند که سیستم دفاعی علیه بدن اقدام کرده و تخریب مغز و نخاع را موجب شود.

صحرائیان با استناد به نتایج صورت گرفته در خصوص این بیماری از قرن چهاردهم میلادی تاکنون خاطرنشان می‌کند: استرس، ناراحتی و هیجانات روحی، زمینه‌ساز تشدید علائم این بیماری هستند، به طوری که در یکی از مقالات علمی بر نقش کاهش استرس در بیماران مبتلا به ام‌اس به اندازه نقش دارو تاکید شده است.

وی با اشاره به انواع علائم مختلف ام‌اس، این علائم را وابسته به تخریب قسمت‌های مختلف مغز و نخاع، عنوان می‌کند و می‌گوید: نابینایی ناگهانی، ضعف و سستی آنی،‌ برهم خوردن تعادل و بی‌اختیاری ادرار از علائم مختلف بیماری ام‌اس هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها