گزارش پشت صحنه برنامه صبحگاهی روز از نو

یک صبح بانشاط‌

شما روزتان را چطور آغاز می‌کنید؟ با یک فنجان چای، نان داغ و پنیر، خمیازه‌های طولانی، ورزش صبحگاهی یا شتاب رسیدن به محل کار؟ شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند، پیش از پیچاندن پیچ سماور یا روشن کردن کتری، تلویزیون را روشن می‌کنند. اگر از این دسته باشید، حتما در میان گشت‌وگذارهای صبحگاهی‌تان بین شبکه‌های تلویزیون آفتابگردان «روز از نو» را که گوشه تصویر ثابت است، دیده‌اید. شاید هم آنقدر جذب این برنامه ترکیبی شده باشید که هر روز راس ساعت 30/6 بیدار شوید و روزتان را با «روز از نو» آغاز کنید.
کد خبر: ۲۰۸۸۱۸

نام خدا، تیک‌تاک ساعت، پر شدن لیوان چای و ترانه نیما مسیحا، شما را به بیداری می‌خواند: «بیا که روز از نو میاد...» حالا دیگر بیش از 4 ماه است که هر روز صبح کله سحر، مجری گشاده‌رویی از دریچه تلویزیون به خانه شما می‌آید و بعد از نیایش خدا، لبخندش را به چشم‌های هنوز خواب‌آلودتان تقدیم می‌کند تا روزی دیگر از نو آغاز شود.

پس از پخش نخستین وله و سلام ‌و علیک مجری، برنامه «روز از نو» مهمان صبح‌های شما می‌شود و از‌ آنتن همه خانه‌ها به شتاب و نشاط صبحگاهی مردم سرک می‌کشد تا دو ساعت و نیم همراه لحظه‌های صبحگاهی زن و مرد و پیر و جوان و کودک باشد. اولین گفتگوی برنامه که آغاز می‌شود، دوربین‌ها سلام کارشناس مجری برنامه و مهمانش را به خانه‌های دور و نزدیک می‌فرستند.

هر مهمان وقتی راهروی طولانی و پله‌ها را پشت سر می‌گذارد، در استودیوی 21 لحظاتی را روی مبل‌های دکور تصویر زندگی می‌نشیند تا صدابردار میکروفونش را وصل کند و زمان حضورش فرابرسد. «صدابرداری در برنامه‌های زنده حساس‌تر از برنامه‌های تولیدی است. باید میکروفون‌ها باهم هماهنگ باشند و مراقب باشیم صدا قطع نشود.» این را معصومه جوادپور، یکی از صدابرداران برنامه که پشت صحنه نشسته و مجله‌ای را ورق می‌زند، می‌گوید. به محض این که صدای پچ‌پچ بچه‌های پشت صحنه بالا می‌رود، پشت سرش صدای جوادپور هم شنیده می‌شود. «هیس!» وقتی در استودیوی ضبط یک برنامه زنده نشسته‌ای  حتی اگر روی صحنه نباشی  باید مراقب رفتارت باشی تا هم سروصدا نکنی و هم حواس کسی پرت نشود.

گفتگوی اول در 3 بخش 10 دقیقه‌ای پخش می‌شود و در فاصله این بخش‌ها، وله‌هایی روی آنتن می‌رود تا هم مخاطب سرگرم شود و هم مهمان و عوامل برنامه نفسی تازه کنند. هر قسمت از برنامه، راس ساعت و با شمارش معکوس مدیر صحنه آغاز می‌شود. 10 ثانیه مانده به آغاز ضبط مینو اسدی، مدیر صحنه، زمان را اعلام می‌کند تا هر کسی در جای خود قرار گیرد و با شمارش 3، 2، 1، ضبط آغاز می‌شود. اسدی با هدفونی روی گوش‌ها با اتاق فرمان در ارتباط است و بخش‌های مختلف برنامه را مدیریت می‌کند. مجری‌ها در فواصل گفتگو به پرسش‌های بعدی فکر می‌کنند و این که در زمان محدودی که در اختیار دارند، چگونه بهترین اطلاعات را به شما منتقل کنند. زیر نمایشگری که همزمان برنامه را در استودیو پخش می‌کند، ساعت دیجیتالی زمان را نشان می‌دهد، ولی مجری و کارشناسان برنامه حالا دیگر پس از گذشت چند ماه از پخش برنامه، بدون نگاه کردن به ساعت هم می‌توانند زمان را مدیریت کنند و بموقع برنامه‌یشان را تمام می‌کنند. این نکته را نیلوفر عاکفیان، کارشناس بخش رایانه و تکنولوژی اطلاعات که قسمت‌های کوتاه اجرایش مخاطبان بسیاری دارد، می‌گوید: نور مستقیم اجازه نمی‌دهد به ساعت نگاه کنیم ولی بعد از چند اجرا، مدیریت زمان کار سختی نیست.

یکی از نقاط مثبت برنامه صبحگاهی روز از نو، دکور آن است. سبز، صورتی، ترکیب بانشاط رنگ‌های شاد و منظره سبز درختانی که در حاشیه جاده‌ای طولانی قد کشیده‌اند و تصویری از طبیعت را به استودیوی 21 می‌آورند، دکور صبحگاهی خوبی را برای گذراندن 2 ساعت و نیم برنامه ترکیبی تدارک دیده است.

نگاهی نو با حضور کارشناسان‌

با موجی که برنامه «مردم ایران سلام» در بین مخاطبان ایجاد کرد، آغاز یک برنامه جدید کار ساده‌ای نبود. همین هم انگیزه‌ای شد برای عوامل برنامه که با پشتوانه علمی، محتوای بخش‌های مختلف برنامه را تولید کنند.
در تولید «روز از نو» کارشناسان بسیاری حضور داشته‌اند و محتوای بخش‌های مختلف طی جلسه‌های کارشناسی تولید شده است.

مجری اصلی برنامه محمدجعفر خسروی است و برنامه در طول هفته، قسمت‌های متنوعی را شامل می‌شود. امیرعباس حدسنی، تهیه‌کننده برنامه معتقد است نشاط فاکتور مهمی در برنامه‌های صبحگاهی است: یک برنامه صبحگاهی باید نشاط‌برانگیز باشد و اطلاعات عمومی مورد نیاز فرد در طول روز را به او بدهد. ما در برنامه «روز از نو» به ساختار و محتوای جدید فکر کرده‌ایم.

بخش‌های مختلفی چون علمی، ایرانگردی، ورزش، رایانه و مذهبی در این برنامه گنجانده شده است که هر کدام کارشناس مربوط به خود را دارد. در بخش ورزش امیرحسین بابازاده، بخش طبیعت محمدرضا نوروزی، بخش خلاقیت ذهنی محمود کریمی، بخش رایانه نیلوفر عاکفیان، بخش روان‌شناسی شهرام رحیمی، بخش روان‌شناسی کودک سارا روستاپور و بخش مذهبی حجت‌الاسلام نقویان ترکیب کارشناسان برنامه را تشکیل می‌دهند.

سایر عوامل این برنامه عبارتند از:


مدیر تولید: فرزاد خدارحم، طراح دکور: دکتر گوهر شادی، اجرای دکور: کامبیز ملکی، شعر و موسیقی تیتراژ: اهورا ایمان، خواننده تیتراژ: نیما مسیحا و ساخت موسیقی: مجید رضازاده.

هنوز هستیم‌

برنامه «روز از نو» از 28 اردیبهشت هر روز ساعت 30/6 تا 9 صبح روی آنتن می‌رود. در برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار بود این برنامه در 90 قسمت تهیه شود و با پایان تابستان، به اتمام برسد ولی با استقبال مردم و مورد توجه قرار گرفتن بخش‌های مختلف آن، ادامه یافت. قرار است برنامه ترکیبی «روز از نو» تا پایان سال همراه شما باشد.

بنفشه رحمانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها