آرشیو دیجیتال روزنامه‌های قدیمی‌

ممکن یا غیرممکن؟

به‌تازگی گوگل پروژه‌ای بلند پروازانه را با هدف آرشیو دیجیتالی میلیون‌ها صفحه از روزنامه‌های قدیمی آغاز کرده است. این شرکت در سال 2006 میلادی با همکاری روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست شروع به فهرست‌بندی آرشیوهای دیجیتالی موجود و قراردادن آنها در سایت خود برای جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۲۰۴۴۰۳

 پروژه اخیر، ابتکار عمل قبلی را کامل کرده و هدف آن دسترسی به هر خبری است که تاکنون چاپ شده؛ از کوچکترین خبر هفتگی محلی گرفته تا بزرگترین خبرهای روزانه سراسری.

پونیت سونی، یکی از مدیران تولید گوگل، در وبلاگ خود می‌نویسد: « بیش از 200 سال است که اخبار محلی و سراسری در روزنامه‌ها چاپ می‌شود، از انقلاب‌ها و سیاست گرفته تا اخبار محلی هوا و نتایج مسابقات فوتبال محلی؛ در سراسر جهان، میلیاردها صفحه روزنامه شامل تمام خبرهایی هستند که تاکنون نوشته شده است. هدف ما کمک به خوانندگان جهت یافتن تمام این خبرهاست. »

گوگل در نظر دارد اخبار را دقیقا به همان شکلی که در روزنامه‌ها چاپ شده‌اند و نه تنها به‌صورت نسخه‌های متنی آرشیو کند. این خبرها شامل عکس‌های اصلی، تیترها و تبلیغات نیز می‌شود.

سونی در وبلاگ خود می‌نویسد: « شما قادر خواهید بود با جست‌وجو در آرشیو اخبار گوگل یا پس از جست‌وجو در اخبار گوگل با استفاده از خط زمانی  (Timeline)  به این گنجینه تاریخی دست یابید. پس از مدتی که توانستیم مقالات بیشتری را آرشیو کرده و فهرستمان را گسترش دهیم، این آرشیوها را با نتایح جست‌وجو در  Google.com  مخلوط می‌کنیم تا  شما بتوانید متن کامل این روزنامه‌ها را نیز جست‌وجو کنید. »

لازم به ذکر است شرکتThe Mountain View،  که در کالیفرنیا مستقر است، به همراه دو شرکت  ProQuest  و Heritage،  که در زمینه آرشƒیو آنلاین فعالیت می‌کنند، در این پروژه همکاری دارند.

ایمان رزمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها