کلینیک دندانپزشکی

سپید دندان‌

«لبخند زیبا با دندان‌هایی سفید و براق»، این آرزوی بسیاری از انسان‌هاست و بسیاری برای تحقق این آرزوی خود به سراغ سفید کردن دندان‌ها می‌روند.
کد خبر: ۱۹۰۶۶۱
چرا تیره‌

بدرنگی دندان‌ها می‌تواند ناشی از جرم و پلاک دندان، رنگ‌های غذایی، سیگار، داروهای مصرفی نظیر تتراسایکلین، مصرف بیش از حد فلوراید، ضربه به دندان،بیماری‌ها و نقایص مینایی یا لبه پرکردگی‌ها و ترک‌های دندانی باشد.

بالا رفتن سن یکی دیگر از دلایل شایع بدرنگی دندان‌هاست. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می‌یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می‌دهد به همین دلیل است که سالمندان دندان‌های زردتری دارند.

سفیدکننده‌ها

این  عوامل می‌تواند رنگ‌های زرد، قرمز، قهوه‌ای، خاکستری، سیاه و سفید روی دندان‌ها ایجاد کند که ظاهری نازیبا ایجاد خواهد کرد.

اما این دندان‌ها را نیز می‌توان سفید کرد. در سفید کردن دندان ها، با استفاده از مواد شیمیایی،  اسیدهای ضعیف یا  لیزر رنگ زرد یا قهوه‌ای دندان‌ها را از بین می‌برند.

در برخی روش‌ها دندانپزشک با استفاده از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ‌های سطحی دندان‌های شما را از بین ببرد.روش مرسوم فعلی استفاده از مواد شیمیایی است. سفید کردن دندان‌ها ممکن است کاملا در مطب دندانپزشکی انجام شود.

بعضی اوقات نیز دندانپزشک، قاشقک و  ژل سفیدکننده  را به فرد می‌دهد تا طبق روشی که او می‌گویدخود فرد در منزل، دندان‌هایش را سفید کند.

در این حالت دندانپزشک ابتدا از دهان شما قالب‌گیری خواهد کرد و یک جفت قاشقک پلاستیکی که متناسب دهان شماست، تهیه می‌کند.بعد شما ژل سفید کننده را داخل این قاشقک می‌ریزید و آن را یک یا دو ساعت در طول روز، درون دهانتان نگه می‌دارید.

این قاشقک باید، کاملا متناسب با فک‌های شما باشد در غیر این صورت، مواد سفیدکننده از لبه‌های آن به لثه‌ها، لب و زبان شما رسیده و آنها را زخم خواهد کرد.

نه برای همه‌

اکثر افراد قبل از شروع به سفید کردن دندان‌ها از دندانپزشک تضمینی برای سفید و براق شدن دندان‌های خود می‌خواهند. اما حقیقت این است که بعضی دندان‌ها به سفید کردن جواب نمی‌دهد. معمولا تیره شدگی دندان با رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای به این روش‌ها بهتر پاسخ می‌دهند.

تغییر رنگ‌های خاکستری ناشی از تتراسایکلین و نیز تغییر رنگ‌های ناشی از فلوراید زیاد گرچه روشن‌تر می‌شوند ولی کاملا از بین نمی‌روند. اگر مینا و یا عاج دندان‌های شما به صورت مادرزادی دارای نواقصی بوده و بد ساخته شده باشند، با این روش خوشرنگ نمی‌شوند.

دائمی نیست‌

اگر تصور می‌کنید با یک بار سفید کردن همیشه دندان‌هایی سفید دارید، اشتباه می‌کنید. سفید ماندن دندان‌ها بسته به عادات شما مثل سیگار کشیدن و نوشیدن چای و قهوه، بین یک تا 5 سال باقی می‌ماند.  حفظ سفیدی به این بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان‌هایتان، چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید.

نوشیدن زیاد قهوه و چای، کشیدن سیگار، استفاده از نوشابه‌های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان، از عواملی هستند که باعث می‌شود دندان‌هایتان به سرعت سفیدی را از دست بدهند  و به رنگ قبلی خود باز ‌گردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها