زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی که قصد باردار شدن دارند، حتما باید پیش از بارداری با پزشک خود مشورت کنند. نتیجه برخی از تحقیقات حاکی از آن است که زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی 100‌برابر بیش از زنان سالم در خطر مرگ ناشی از باردار شدن قرار دارند. بسیاری از داروهایی که برای بیماران قلبی استفاده می‌شود، نظیر برخی داروهای ضدانعقاد خون می‌تواند برای جنین خطرساز باشد و نباید در دوران بارداری مصرف شوند. به همین علت یک خانم مبتلا به بیماری قلبی، باید در طول بارداری تماس مداوم با پزشک قلب و متخصص زنان داشته باشد.
کد خبر: ۱۸۴۱۸۱

خانم مبتلا به بیماری قلبی بعد از بارداری باید استراحت بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد و از برنامه غذایی ویژه پزشک پیروی کند. با تمام مراقبت‌ها هم ممکن است درصد پایینی از خانم‌ها دچار بی‌نظمی‌های قلب و عروق ناشی از بارداری شوند که عموما هم موقتی و بی‌خطر است، اما تحت‌نظر بودن الزامی است.

زنان مبتلا به بیماری عضله قلب و نارسایی آن به دلیل این‌ که در دوران بارداری به پمپاژ خون بیشتری نیازمندند هر گونه اختلال در پمپاژ خون آنها، عوارضی همچون تنگی نفس، تجمع سرم در بافت بینابینی قلب و تظاهر آن به صورت تورم را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب ضعف، بی‌حالی و خستگی می‌شود.

در چند مورد نادر توصیه بر این است که فرد مبتلا اصلا باردار نشود.بارداری در زنانی که به بیماری‌های مادرزادی قلبی دچار بوده و جهت جریان خون آنها تغییر کرده باشد، مضر است و گاهی می‌تواند باعث مرگ آنها شود.

تغذیه سالم‌

نقش تغذیه در سلامت قلب طی دوران بارداری بسیار مهم است. مواد غذایی حاوی ریزمغذی‌ها و سرشار از املاح برای کارکرد طبیعی قلب خصوصا در دوران بارداری ضروری است؛ به طوری که در صورت کمبود این مواد، اختلالاتی نظیر تپش قلب، بی‌حالی، ضعف، سرگیجه و خستگی ظاهر می‌شود.

هنگام زایمان‌

هنگام وضع حمل برای مبتلایان بیماری‌های قلبی مراقبت‌های ویژه‌ای رعایت می‌شود و در برخی موارد پزشک متخصص قلب در اتاق زایمان حضور دارد. برخلاف تصور رایج، بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند چنین خانم‌هایی زایمان طبیعی داشته باشند تا از خونریزی بیش از حد جلوگیری شود.

قبل از بارداری‌

با توجه به این‌ که بیشتر بیماری‌های قلبی تا دوران بارداری ناشناخته‌اند و می‌توانند خطرات جانبی زیادی را برای مادر و جنین همراه خواهند داشت،‌ بنابراین بهتر است آنها قبل از باردار شدن به پزشک معالج مراجعه کرده و طی انجام آزمایشاتی وضعیت قلبی خود را مشخص کنند. در مواردی می‌توان با دارو یا اعمال جراحی مشکل را برطرف ساخت و سپس با خیالی آسوده‌تر و با تمهیدات لازم چشم انتظار قدم نورسیده بود.

به خاطر مشکلات موجود در گذشته به خانم‌های مبتلا به بیماری قلبی توصیه می‌شد که باردار نشوند چرا که حاملگی بیماری قلبی آنها را تشدید می‌کند. ولی امروزه حامله شدن یک خانم با بیماری قلبی مشکلی ایجاد نمی‌کند به این شرط که از ابتدای بارداری تا تولد، مادر تحت‌نظر پزشک متخصص قلب باشد. در حقیقت امروزه با مشاوره صحیح پزشکی و اجرای دستورات لازم،  یک بیمار قلبی به راحتی می‌تواند یک بارداری سالم را پشت‌سر بگذارد و کودکی سالم  به دنیا بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها