گروه سلامت: رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی موضوع گزارش ما را که می‌شنود، بلافاصله تعریف می‌کند چندی پیش پزشکی از روسیه به یکی از بیمارستان‌های تهران آمد و ادعا می‌کرد که در این بیمارستان برای افزایش قد عمل جراحی انجام می‌دهد و... دکتر ایرج خسرونیا تعریف می‌کند که با شکایت مردم و دخالت پزشکان، این دکتر از ایران می‌رود. این ماجرا البته پایان تبلیغات و ادعای افزایش قد با انواع و اقسام روش‌های جراحی، دارو، طب سنتی و... نیست. همین که به روزنامه‌ای، مجله‌ای و حتی بروشور‌های تبلیغاتی نگاهی بیندازید به سادگی پی می‌برید در کنار تبلیغات عجیب و غریب حوزه سلامت و بهداشت حجم زیادی از این تبلیغات به این ادعا برمی‌گردد. خسرونیا نه این تبلیغات که هیچ تبلیغی در حوزه پزشکی را نمی‌پذیرد و معتقد است:این تبلیغات که از طریق رسانه‌ها و ماهواره انجام می‌شود به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارد. او ادامه می‌دهد: امکان افزایش قد با جراحی نه تنها امکان ندارد بلکه حتی ممکن است به ایجاد شکستگی استخوان، عفونت و فوت بیمار هم منجر شود.
کد خبر: ۱۷۱۴۱۱

به اعتقاد خسرونیا عواملی نظیر وراثت، ورزش و تغذیه تا قبل از 18، 19 سالگی در افزایش قد افراد نقش دارد.
وی به افزایش 5 تا 10 سانتی‌متری قد در ژاپنی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اتفاقا علت این افزایش قد براساس اعلام آنها افزایش مصرف لبنیات بوده است.

قد من استاندارد است؟

آیا تاکنون این سوال برایتان پیش آمده که استاندارد قد و سن تان باید چه میزان باشد؟

برای پاسخ به این سوال در سایر کشور‌های دنیا می‌توانید به جدول‌های استاندارد مراجعه کنید که با توجه به شرایط سنی و قدی شما را به پاسخی درست برساند اما چنین جدول استانداردی وجود ندارد و فقط کار‌های پژوهشی در حد پایان‌نامه‌ها و به شکل مقطعی وجود دارد.

دکتر پریسا ترابی، رئیس اداره تغذیه وزارت بهداشت با تایید این مطلب می‌گوید: با رعایت رژیم غذایی خاص و البته با شیوه خاص زیر نظر پزشکان متخصص می‌توان در سنین رشد و تا 18‌سالگی روی افزایش قد کار کرد اما در سایر سنین امکانپذیر نیست.

وی معتقد است ادعا‌های موجود در خصوص افزایش قد قابل ضمانت نیست و می‌گوید: این روش‌ها بدون عارضه نیست و امکان افزایش قد در همه سنین قابل قبول نیست.

باور نکنید

تبلیغات افزایش قد با دستگاه، کفش، مغناطیس، ورزش و یا هر روش دیگر چه قبل از بلوغ و در هنگام باز بودن صفحات رشد استخوانی و چه بعد از آن، در سنین بالاتر که رشد استخوان‌ها قطع شده است، هیچ تاثیری در افزایش رشد قدی افراد ندارد.

دکتر سیدمحسن خوش‌نیت، متخصص غدد نیز  با تاکید بر این که افزایش قد در افراد تنها توسط هورمون‌های رشد صورت می‌گیرد، می‌گوید: در کنار این هورمون‌ها، ورزش و تزریق هورمون رشد تنها قبل از بلوغ و هنگام باز بودن صفحات رشد استخوانی مؤثرند.

بنابراین تبلیغاتی که در رسانه‌های مختلف صورت می‌گیرد که افراد می‌توانند با خرید یک CD و انجام ورزش‌های خاص، پوشیدن کفش‌های مغناطیسی و یا دستگاه‌های مختلف قد خود را حتی در سنین بالا و برای مثال در عرض شش ماه افزایش دهند، دروغ است زیرا اگر صفحات رشد استخوان بسته باشند، استخوان هرگز طویل‌تر نخواهد شد و فرد هیچگونه افزایش قدی نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که معمولا در 17 سالگی در دختران و در 18 سالگی در پسران رشد استخوان‌ها قطع می‌شود، تصریح می‌کند: حتی اگر صفحات رشد استخوان باز باشند و استخوان‌ها هنوز رشد داشته باشند،‌استفاده از دستگاه‌های افزایش قد هیچ تاثیری ندارد و این تبلیغات تنها جنبه تجارتی دارد و مردم باید از استفاده از آنها و حتی اثرات احتمالی نامطلوبی که بر جای می‌گذارند، پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها