در فضای اطراف زمین و نزدیک به ما در فضا رویدادهای جذابی رخ می‌دهد که بر جو سیاره ما تاثیر می‌گذارند. از فعالیت‌های خورشیدی گرفته تا گذر از نزدیکی توده به‌جای‌مانده از یک دنباله‌دار که باعث رخ دادن بارش شهاب‌ها می‌شود تا بروز مناظر زیبای جوی در اثر شکست نور خورشید در جو زمین یا بروز شفق‌های قطبی. چنین رویدادهایی مناظر بی‌نظیری را در گوشه و کنار سیاره ما به وجود می‌آورد که عکاسان و شکارچیان چنین تصاویر جذابی می‌توانند آنها را به دام بیندازند.
کد خبر: ۱۶۹۴۶۶

چنین مجموعه‌ای از مناظر در کنار برخی مناظر معمول‌تر نظیر کسوف و خسوف و گذر ماهواره‌های درخشان باعث می‌شود تا علاقه‌مندان به دنبال مرجعی باشند که بتوانند چنین رویدادهایی را از آنجا پیش‌بینی و پیگیری کنند.
یکی از وبگاه‌های وابسته به سازمان هوا  فضا نوردی ایالات متحده (ناسا) چنین مرجعی را در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است. پایگاه آب و هوای فضایی  در نشانی
www.spaceweather.com این امکان را به علاقه‌مندان می‌دهد تا در هر لحظه از وضعیت خورشید و فعالیت‌های آن آگاه شوند. میزان سرعت بادهای خورشیدی، وضعیت تاج، وضعیت و تعداد نقشه‌ها، وضعیت ناحیه پشت خورشید در هر لحظه و پیش‌بینی رفتار خورشید در روزهای بعدی از جمله بخش‌های این سایت است. این اطلاعات با توجه به تاثیراتی که این چنین فعالیت‌هایی روی عملکرد سیستم‌های مخابراتی می‌گذارند بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شوند. اما بخش‌های دیگری در این سایت وجود دارد که باعث توجه بیشتری به آن می‌شود. تقریبا هر رویداد رصدی جذابی که در پیش باشد این سایت به استقبال آن می‌رود؛ از مقارنه‌های جذاب گرفته تا اختفاهای مهم و گرفته‌ای خورشید و ماه. همین‌طور امکان بروز و رویت شفق‌های قطبی در دو قطب شمال و جنوب زمین نیز در این وبگاه اعلام و در صورت نیاز خبر و اعلام آن از طریق سیستم پست الکترونیکی یا پیام کوتاه برای مشترکان ارسال می‌شود تا چنین رویدادهایی را از دست ندهید اما اگرچه دیدن این رویدادها بسیار جذاب است اما فرصت به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران و مشاهده آنچه دیگران در موقعیت‌های استثنایی دیده‌اند نیز بهانه خوبی برای مراجعه به این وب سایت است. این پایگاه به شما هم امکان می‌دهد که تصاویر خود از رویدادهای جذاب را برای آن ارسال کنید. اما برای این که کیفیت محتوای پایگاه حفظ شود عکس‌ها پس از بررسی و تایید کیفیت و موضوعیت آنها در گالری ویژه‌ای به نمایش در می‌آیند یا این که در صورتی که مورد استثنایی در آن وجود داشته باشد در صفحه اول نشان داده خواهد شد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر و با رشد نجوم آماتوری و عکاسی نجومی در ایران بسیاری از تصاویر عکاسان ایرانی نیز در این پایگاه به نمایش در آمده است و تقریبا در هر موقعیتی خاص، عکاسان ایرانی تعداد بسیاری از عکس‌های این مجموعه را به خود اختصاص می‌دهند. شما هم اگر نسبت به اطلاع از محیط اطراف سیاره مادری‌تان و آب و هوای فضایی علاقه دارید حتما به این وبگاه سری بزنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها