در قلب استان فارس؛

انتظار برای پایان یک خطر دیرینه

در استان فارس، جاده‌ای باریک و پرپیچ‌وخم، چون ماری خفته، هر روز جان مسافران و ساکنان حاشیه‌اش را می‌بلعد؛ جاده بوانات به صفاشهر با عبور بی‌امان کامیون‌های سنگین و عرض ناکافی، به کابوسی همیشگی تبدیل شده است؛ جاده‌ای که تنها در سه ماه نخست امسال، ۶ تن از اهالی روستای سنگبر را در کام مرگ فرو برد و ناامنی آن تا مهاجرت خانواده‌ها پیش رفته است.
در استان فارس، جاده‌ای باریک و پرپیچ‌وخم، چون ماری خفته، هر روز جان مسافران و ساکنان حاشیه‌اش را می‌بلعد؛ جاده بوانات به صفاشهر با عبور بی‌امان کامیون‌های سنگین و عرض ناکافی، به کابوسی همیشگی تبدیل شده است؛ جاده‌ای که تنها در سه ماه نخست امسال، ۶ تن از اهالی روستای سنگبر را در کام مرگ فرو برد و ناامنی آن تا مهاجرت خانواده‌ها پیش رفته است.
کد خبر: ۱۵۰۸۵۹۶

غرش بی‌امان کامیون‌های سنگین، جاده باریک بوانات-صفاشهر را به صحنه‌ای از رعب بدل کرده است؛ این غول‌های فولادی با عبور از پیچ‌های تنگ و آسفالت فرسوده، هر لحظه مرگ را به حاشیه‌نشینان هدیه می‌دهند؛ گویی جاده، قربانیانش را چون برگ‌های پاییزی به کام خود می‌کشد.

آمار تلخ ۶ کشته تنها در سه ماهه نخست امسال در روستای سنگبر، گواه زنده‌ای بر این فاجعه همیشگی است.

رنج مردم، اما ریشه در بی‌مهری سرنوشت ندارد؛ ضعف در برنامه‌ریزی و کم‌کاری‌های اجرایی، این محور ۴۵ کیلومتری را به بمبی ساعتی تبدیل کرده است.

با گذشت ۶ سال از وعده دوبانده‌سازی، هنوز تنها ردپای بیل‌های مکانیکی بر خاکریز‌های نیمه‌کاره مانده است؛ مدارس حاشیه جاده، هر صبح صحنه معصومیت‌هایی است که با لرزش عبور هر تریلی، رنگ می‌بازند؛ دانش‌آموزان بی‌پناه، قربانیان خاموشی هستند که حتی یک زیرگذر ساده هم برای نجاتشان ساخته نشده است.

ناامنی این جاده اکنون از مرز تصادفات گذشته و بافت اجتماعی منطقه را می‌پاشاند؛ خانواده‌های بوانات و روستا‌های اطراف، چمدان‌های خود را بسته‌اند و به شهر‌های امن‌تر پناه برده‌اند.

خانه‌های خالی سنگبر، حکایت تلخ مهاجرت اجباری مردمی را فریاد می‌زنند که دیگر طاقت وداع با عزیزان در پیچ‌های "کشته‌خیز" را ندارند؛ رحیم زارع نماینده مردم شهرستان‌های آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، آمار مرگ‌ها را همچون زنگ خطر به گوش مسئولان می‌رساند.

گفتگو با مردم نگران
یکی از ساکنان روستای سنگبر (۱۵ کیلومتری بوانات) می‌گوید: با خودروی شخصی هم که بخواهیم به بوانات برویم، هراس داریم؛ هر لحظه امکان دارد با تریلی یا کامیون برخورد کنیم؛ اکثر جوانان این منطقه از بین رفته‌اند؛ خواهان رسیدگی فوری به وضعیت مردم هستیم، اما پیگیری‌هایمان از مسئولان تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

یکی دیگر از اهالی بوانات تاکید کرد: سال‌هاست روی مسیر جدید طرح کار می‌کنند، اما با وجود اختصاص اعتبار، تاکنون پیشرفت محسوسی مشاهده نشده است.

برای عبور اهالی روستای سنگبر و دانش‌آموزان به آن سوی جاده، هیچ زیرگذر یا روگذری وجود ندارد و جان آن‌ها همواره در خطر است؛ این ناامنی باعث شده برخی مردم گمان کنند پروژه متوقف شده است.

توضیحات پیمانکار
پیمانکار طرح در این باره گفت: طول مسیر در دست اجرا ۲۰ کیلومتر است که تکمیل ۱۳ کیلومتر آن تا دهه فجر نهایی می‌شود و افتتاح ۶ کیلومتر از آن در هفته دولت انجام خواهد گرفت.

محمد امیری افزود: مسیر اجرای طرح با مسیر تردد فعلی مردم فاصله دارد و این باعث شده آن‌ها تصور کنند کاری پیش نمی‌رود، در حالی که پروژه با جدیت در حال اجراست.

او اشاره کرد که دو کیلومتر از مسیر به دلیل وجود معارض (موانع) رفع‌نشده، نیازمند ورود فوری مسئولان برای حل مشکل است.

واکنش مسئولان استانی
استاندار فارس نیز در خصوص دغدغه مردم گفت: اینجا مسیر مناسبی نیست و کامیون‌های زیادی از آن عبور می‌کنند بنابراین شتاب در اجرای عملیات طرح بسیار اهمیت دارد.

حسینعلی امیری افزود: عملیات اجرایی طرح باید قوت بیشتری پیدا کند، زیرا با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه و بارش‌های باران در فصل سرد، تابستان امسال فرصت مناسبی برای تکمیل پروژه است.

عضو شورای اسلامی شهر بوانات نیز بیان کرد: مردم حق دارند بدانند اعتبارات سال گذشته این طرح در کجا هزینه شده است؛ امسال هم ۱۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲۰ کیلومتر اختصاص یافته؛ نباید این اعتبار هدر رود.

سید عنایت هاشمی بیان کرد: در این ۶ سال عملا کار چشمگیری انجام نشده و صرفا ماشین‌آلات خریداری شده است؛ سال‌هاست بودجه به این مسیر تخصیص می‌یابد، اما هزینه‌ای در خود محور دیده نمی‌شود؛ این سوال مطرح است که آیا رفع معارض برای تنها ۲ کیلومتر باید این‌قدر طول بکشد؟

وضعیت اضطراری جاده بوانات-صفاشهر
جاده بوانات به صفاشهر با عرض کم، پیچ‌های خطرناک و تردد بی‌وقفه کامیون‌های سنگین، به محوری مرگبار تبدیل شده است؛ تنها در سه ماه نخست سال جاری، ۶ نفر از اهالی روستای سنگبر در حوادث رانندگی این جاده جان باخته‌اند و ناامنی آن حتی به مهاجرت برخی ساکنان منجر شده است.

وجود مدارس در حاشیه این جاده و نبود زیرگذر یا روگذر ایمن، دانش‌آموزان و عابران را همواره در معرض خطر جدی قرار داده است.

گرچه طرح دوبانده کردن این محور ۴۵ کیلومتری از ۶ سال پیش آغاز شده، اما پیشرفت اجرایی آن بسیار کند است؛ پیمانکار وعده تکمیل ۱۳ کیلومتر تا دهه فجر و افتتاح ۶ کیلومتر در هفته دولت را داده، اما مردم به دلیل فاصله مسیر جدید با جاده فعلی، پیشرفت محسوسی مشاهده نمی‌کنند.

مسئولان استانی مانند استاندار فارس بر ضرورت شتاب‌بخشی به پروژه تاکید دارند، اما نمایندگان محلی و شورای شهر بوانات به هدررفت بودجه‌های پیشین (۱۷۰ میلیارد تومانی امسال) و عدم شفافیت در هزینه‌ها انتقاد می‌کنند.

روند کند رفع موانع (معارض) در تنها دو کیلومتر از مسیر و نبود اقدام عملی موثر طی سال‌های گذشته، اعتماد مردم را کاهش داده است؛ با توجه به فصل تابستان به عنوان فرصت طلایی اجرا و تشدید خطرات در پی بارش‌های پیش‌رو، نیاز فوری به نظارت جدی‌تر، تزریق اعتبارات هدفمند و پاسخگویی مسئولان برای نجات جان شهروندان و پایان بخشیدن به این فاجعه دیرینه احساس می‌شود.

بوانات از شهرستان‌های شمالی استان فارس است که مرکز آن حدود ۲۵۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها