رییس پلیس فتا بوشهر خبرداد؛

برگزاری پنجمین مرحله پویش کودکان سایبری

پویش ملی «همه‌بازی»؛ تلاشی گسترده برای امیدآفرینی از مسیر بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

در روزگاری که دغدغه‌های روانی و اجتماعی بیش از هر زمان دیگری خانواده‌ها را درگیر خود کرده، پویش ملی «همه‌بازی» با هدف ترویج بازی‌های سالم، ایجاد نشاط روانی و تقویت هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان، با مشارکت گسترده‌ای از نهادهای فرهنگی و صنفی و بازی‌سازان ایرانی آغاز شده است. این پویش که به ابتکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طراحی و اجرا شده، تنها در چند روز ابتدایی آغاز به کار خود توانسته است مخاطبی نزدیک به ۹ میلیون کاربر فعال را با پیام‌های خود همراه سازد.
در روزگاری که دغدغه‌های روانی و اجتماعی بیش از هر زمان دیگری خانواده‌ها را درگیر خود کرده، پویش ملی «همه‌بازی» با هدف ترویج بازی‌های سالم، ایجاد نشاط روانی و تقویت هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان، با مشارکت گسترده‌ای از نهادهای فرهنگی و صنفی و بازی‌سازان ایرانی آغاز شده است. این پویش که به ابتکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طراحی و اجرا شده، تنها در چند روز ابتدایی آغاز به کار خود توانسته است مخاطبی نزدیک به ۹ میلیون کاربر فعال را با پیام‌های خود همراه سازد.
کد خبر: ۱۵۰۸۳۶۰
به گزارش جام جم آنلاین، «همه‌بازی» نه‌فقط یک رویداد فرهنگی، بلکه تلاشی برای بازسازی امید و پیوند اجتماعی از مسیر بازی‌های رایانه‌ای بومی است. بازی‌هایی که این‌بار فراتر از سرگرمی، نقش مرهمی آرامش‌بخش بر روان نسل فردای ایران را ایفا می‌کنند. در این پویش ملی، بازی‌سازان ایرانی با همراهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کمیسیون بازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شبکه امید سیما، مجموعه‌ای از بازی‌های داخلی پرمخاطب را به‌صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده‌اند. این آثار که همگی دارای مجوز رسمی و مناسب سنین پایین هستند، با اضافه‌شدن امتیازهای ویژه، جوایز درون‌برنامه‌ای، شخصیت‌های جدید و نمادهای ملی مانند پرچم جمهوری اسلامی ایران، رنگ و بویی تازه گرفته‌اند.
 
طراحی این پویش با دو رویکرد جداگانه اما مکمل انجام شده است: «بخش کودک» با تمرکز بر نشاط، آرامش روانی و سرگرمی سالم و «بخش نوجوان» با عنوان «ایران، برنده بازی» که تلاش دارد در دل روایت‌های سرگرم‌کننده، روحیه مقاومت، مشارکت فرهنگی و مسئولیت اجتماعی را تقویت کند.
 
دکتر محمدصادق افراسیابی، عضو هیئت‌مدیره و معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اشاره به اهداف کلان این طرح، «همه‌بازی» را فرصتی برای ترمیم روانی جامعه و بازتعریف نقش بازی در تربیت نسل آینده می‌داند. به گفته او، طراحی این پویش به‌گونه‌ای انجام شده که نه‌تنها کودک را سرگرم کند، بلکه خانواده، به‌ویژه مادران را نیز در مسیر تربیتی بازی‌ها همراه سازد. افراسیابی تأکید می‌کند که در شرایط پرتنش ماه‌های اخیر، لزوم بازسازی آرامش روانی کودکان، نیاز به رویکردی فرهنگی و بومی داشت که اکنون از مسیر بازی در حال تحقق است.
 
در مرحله نخست این پویش، ۱۸ استودیوی بازی‌سازی داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند و تا این لحظه، بیش از ۲۹ عنوان بازی به آن پیوسته‌اند. طبق اعلام احسان جازم، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برخی از این استودیوها مانند «ناطور گیمز»، «مدریک» و «استودیو پاییزان» با چندین بازی در این پویش شرکت کرده‌اند. به گفته او، بازی‌ها علاوه بر جنبه محتوایی، از نظر فنی نیز کاملاً بررسی شده و متناسب با رده‌های سنی مختلف طراحی شده‌اند. او معتقد است مشارکت میلیونی کاربران در روزهای نخست، نشان‌دهنده نیاز اجتماعی عمیق به چنین اقداماتی است. جازم همچنین از ادامه حمایت‌های زیرساختی، تبلیغاتی و فنی بنیاد از بازی‌سازان حاضر در این پویش خبر داده است.
 
بخش نوجوانان پویش با عنوان «ایران، برنده بازی» به دنبال آن است تا صدای نسل نوجوان را از طریق بازی به گوش جامعه برساند. جعفر بختیار، دبیر این پویش، با اشاره به استقبال اولیه نوجوانان از چالش‌های طراحی‌شده در بازی‌ها، اعلام کرده است که مشارکت در این بخش با اجرای یک چالش درون بازی، ضبط ویدئو و ارسال آن به دبیرخانه صورت می‌گیرد. به گفته بختیار، نوجوانان در این پویش نه‌تنها بازی می‌کنند، بلکه در انتخاب شعار و نحوه مشارکت، نقش فعال و خلاقانه‌ای ایفا می‌کنند. او تأکید می‌کند که هویت طراحی‌شده برای این پویش، به دنبال تقویت حس هم‌نسلی، مشارکت گروهی و نقش‌آفرینی نوجوانان در آینده فرهنگی کشور است.
 
در ادامه این مسیر روشن، برخی از بازی‌های ایرانی حاضر در پویش «همه‌بازی» برنامه‌هایی ویژه برای فصل تابستان تدارک دیده‌اند. مسابقات جذاب، متنوع و متناسب با گروه‌های سنی مختلف کودکان و نوجوانان در بستر این بازی‌ها طراحی خواهد شد تا فرصتی دوباره برای بروز استعداد، تقویت تعامل اجتماعی و تجربه‌ای سرشار از شور، نشاط و امید فراهم آید. این مسابقات علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم و مفرح، با جوایز ارزشمند و نفیسی نیز همراه خواهند بود تا تابستانی متفاوت و خاطره‌انگیز برای شرکت‌کنندگان رقم بخورد.
پویش ملی «همه‌بازی»؛ تلاشی گسترده برای امیدآفرینی از مسیر بازی‌های رایانه‌ای ایرانی
 
در حال حاضر، تمامی علاقه‌مندان به شرکت در پویش همه بازی می‌توانند با مراجعه به کانال رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پیام‌رسان بله به آدرس @iranvideogames  از به‌روزرسانی‌های مرتبط با پویش، معرفی بازی‌ها و فراخوان‌های مرتبط مطلع شوند.
 
پویش «همه‌بازی» جلوه‌ای از توانمندی صنعت بازی‌سازی ایرانی، ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور و همراهی خانواده‌ها در بازسازی نشاط اجتماعی است. حرکتی که نشان می‌دهد بازی، اگر به‌درستی طراحی و هدایت شود، می‌تواند به ابزاری برای امیدسازی، تقویت هویت و حتی بازسازی روانی نسل آینده تبدیل شود. در مسیری که «هم‌بازی» بودن، «همه‌بازی» شدن و «ایران، برنده بازی» بودن، فقط شعار نیست؛ بلکه مسیری است برای آینده‌ای روشن‌تر.
پویش ملی «همه‌بازی»؛ تلاشی گسترده برای امیدآفرینی از مسیر بازی‌های رایانه‌ای ایرانی
پویش ملی «همه‌بازی»؛ تلاشی گسترده برای امیدآفرینی از مسیر بازی‌های رایانه‌ای ایرانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها