در جاده‌های پر تردد کهگیلویه وبویراحمد؛

مسیر دشوار پروژه ملی جاده سی سخت به یاسوج

پروژه جاده یاسوج به سی‌سخت به عنوان طرحی حیاتی، یکی از جاده‌های پر تردد کهگیلویه وبویراحمد ودارای پیچ‌های خطرناک و مرگ‌آفرین است و با دارا بودن دو تونل در مسیر، در حال بهسازی و اصلاح است؛ اما تزریق اعتبارات قطره چکانی روند این پروژه را کند کرده است.
پروژه جاده یاسوج به سی‌سخت به عنوان طرحی حیاتی، یکی از جاده‌های پر تردد کهگیلویه وبویراحمد ودارای پیچ‌های خطرناک و مرگ‌آفرین است و با دارا بودن دو تونل در مسیر، در حال بهسازی و اصلاح است؛ اما تزریق اعتبارات قطره چکانی روند این پروژه را کند کرده است.
کد خبر: ۱۴۹۱۲۹۴

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا،شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا در کوهپایه‌های رشته‌کوه دنا و در ۳۵ کیلومتری شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که به دلیل آب‌وهوای مطلوب و طبیعت بکر سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

باوجود طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی این شهر توریستی، نبود محور ارتباطی مطلوب و ایمن است که شهروندان و گردشگران را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

جاده یاسوج به سی‌سخت به طول ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده و پروژه دیگر از سال ۹۵ تاکنون ۵.۷ کیلومتر بوده که انجام شده است. چهار کیلومتر دیگر آن هم در همین سال‌ها انجام شده و ۵.۷ کیلومتر از آن هم در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد.

این جاده دارای دو تونل و یک پل به نام پل کلو است که این پل جزو خاص‌ترین پروژه‌های راهسازی و بی‌نظیرترین پل‌های کشور بوده و از کف دره تا روی پل ارتفاع حدود چند متر است.

پل قدیمی کُلو تنها پل ارتباطی شهر سی سخت است که از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای تلخ و جبران ناپذیر وجود دارد و اکنون این پل یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، سه هزار میلیارد ریال اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.

تکمیل پروژه حیاتی جاده یاسوج به سی سخت با توجه به حادثه خیز بودن این مسیر، بهره برداری از آن به کاهش تلفات جاده‌ای بسیار کمک می‌کند. تونل‌های سی سخت و پل سی سخت مدت زیادی است که رها شده‌اند، در حالی که قرار بود تونل‌ها سال ۱۴۰۲ افتتاح شوند.

مهر ماه سال ۱۴۰۰، در سفر رییس جمهور وقت به عنوان پروژه سفر تصویب و حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن مصوب شد و باید ظرف سه سال باید این مبلغ پنج هزار میلیارد ریال به طرح اختصاص می‌یافت، اما شواهد گویای آن است که از این مبلغ اعتبار اندکی به پروژه تزریق شده است و مبلغ اندکی از آن جذب شد.

روند لاکپشتی این طرح مهم حتی سبب شده که هدایت الله افشین دادستان شهرستان دنا هم از این وضعیت گلایه کند و بگوید، مشکلات پل شهید نجفی و تونل‌های جاده‌ای بحال خود رها شده‌اند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که عملیات ساخت تونل اول در جاده یاسوج به سی سخت به پایان رسیده و تونل دوم ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

پروژه تونل دوم سی سخت به طول۷۴۰ کیلومتر در راستای توسعه محور‌های ارتباطی استان و گره گشایی از نقاط حادثه خیز محور ارتباطی یاسوج - سی سخت به ویژه به دلیل گردشگر بودن منطقه و کاهش بار ترافیکی در تعطیلات در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این تونل ایمنی در مسیر برقرار شود.

محور یاسوج به سی سخت یکی از مسیر‌های شریانی اصلی استان است که این تونل در راستای انتقال ترافیک و کاهش نقاط حادثه خیز ایفای نقش می‌کند.

در مسیر تونل شماره دو در روز‌های تعطیل و ایام گردشگری در طول سال شاهد حوادث رانندگی بودیم که در حقیقت با آزار و اذیت مردم همراه بود به طوری که شهروندان در فصل زمستان به دلیل سردسیر بودن منطقه و بارش برف حتی بیش از ۲ ساعت در این محور در ترافیک می‌ماندند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پروژه‌های مهم استان تونل‌های مسیر یاسوج -سی‌سخت است که مورد بازدید قرار گرفتند و می‌تواند شهرستان دنا و شهر گردشگرپذیر سی سخت را از بن‌بست خارج کند.

یدالله رحمانی افزود: ۳۱۰ میلیارد ریال برای این پروژه تامین شده است، اما این میزان اعتبار کافی نیست.

رحمانی ابراز کرد: پیگیر اعتبارات بیشتری برای به سرانجام رسیدن این پروژه مهم هستیم، ضمن اینکه یکی از تونل‌ها بازگشایی و تونل دیگری ۶۰ درصد کار شده است.

کمبود اعتبار پاشنه آشیل دیگر پروژه‌های بر زمین مانده راهسازی دنا

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پل تنگ سریز اظهار کرد: تنگ سریز یک نقطه حادثه‌خیز است، زیراکه مسیر چهار خطه است، اما پل در حال حاضر تنها دو باند دارد و ضرورت دارد پل دوم احداث شود.

وی با اشاره به برآورد هزینه این پروژه به مبلغ ۷۴۰ میلیارد ریال و طول ۱۵۰ متر با پنج دهانه ۳۰ متری، افزود: مراحل اجرای این پروژه از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده و در حال حاضر شمع‌های پل ساخته شده، برخی سرشمع‌ها نصب و کار ۵۰ درصد تیر‌ها انجام گرفته است.

رحمانی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پل تنگ سریز، یکی از اصلی‌ترین مشکلات پروژه را تأمین نقدینگی عنوان کرد و گفت: پیگیری‌هایی انجام شده و موافقت شده است که ۵۰ میلیارد تومان از محل اوراق بانکی در اختیار پروژه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: راه و شهرسازی و پیمانکار باید پیگیر اختصاص این اعتبار باشند تا در صورت ورود اعتبار به استان و همکاری بانک عامل، پیمانکار توان مالی لازم را برای ادامه کار به دست آورد و تلاش کنیم تأمین مالی انجام شود تا پروژه در اوایل زمستان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار در خصوص مسیر کوه‌گل، گفت: بخشی از فعالیت‌ها در این منطقه توسط محیط زیست، بخشی منابع طبیعی، بخشی شهرداری و بخشی را جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای انجام می‌دهند که قرار شده مشاور مطالعه جامعی انجام داده و تامین منابع آن به صورت مشترک توسط شهرداری، میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای انجام و تعیین تکلیف شود.

استاندار به چهار خطه کردن جاده‌های بخش پاتاوه اشاره کرد و افزود: ارتقای شبکه‌های راه ها، اصلی‌ترین زیرساختی است که در استان دنبال می‌کنیم.

رحمانی با تاکید براینکه، حتما باید به آزادراه‌ها متصل شویم، ادامه داد: راه‌های اصلی باید چهار خطه شوند راه‌های فرعی به راه اصلی ارتقا یابند و راه‌های روستایی را بهبود بخشیم که یکی از اهداف، چهار خطه کردن محور یاسوج- پاتاوه به سمت سمیرم است که در برنامه کاری استان قرار دارد.

استاندار با بیان اینکه، تلاش می‌کنیم به شبکه آزادراه کشور متصل شویم، به محدودیت‌های بودجه استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اعتبارات استانی و مسئولیت اجتماعی، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات عمرانی امسال استان است.

رحمانی تصریح کرد: در حالی که بخش راه‌های استان ۶۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و برای زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها ۱۷۷ هزار میلیارد تومان (۱۷۷ همت) نیاز استان است، باید برنامه‌های استان را اولویت بندی کنیم تا به نتیحه برسیم.

فرماندار شهرستان دنا هم با توجه به محدودیت‌های اعتباری در یان پروژه ملی از تخصیص اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریالی برای فعالیت مجدد تونل‌های این مسیر خبر داد و گفت: این میزان اعتبار با حمایت استاندار اختصاص یافته و با امید‌ها برای شتاب بخشی در روند اجرای طرح زنده شده است.

عباس رسولی افزود: روند کند این طرح به یکی از دغدغه‌های جدی مردم سی سخت تبدیل شده است و انتظار است که با تزریق اعتبارات و تخصیص کامل بودجه‌های تخصیصی این طرح به سرانجام برسد.

وی با اشاره به تلاش‌های استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان، خاطرنشان کرد: برای این پروژه مهم، اعتبار ۳۲ میلیارد تومانی تخصیص یافته است که امید است به زودی و پس از طولانی شدن ۶ ماهه در فاز اجرایی قرار گیرد.


فرماندار دنا یاداور شد: این پروژه علاوه بر تسهیل تردد و دسترسی بهتر به نقاط مختلف شهرستان، می‌تواند نقش بسزایی در بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین تقویت رشد اقتصادی منطقه ایفا کند.

وی گفت: این پروژه به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌های ملی و استانی به شمار می‌رود و امید است با اجرای کامل آن شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل در این شهرستان توریستی با مناظر بکر و تاریخی و گردشگری و رونق و شکوفایی اقتصادی این منطقه باشیم.

جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی‌ترین محور در مناطق سردسیری استان که از وسط بلوط‌های کهنسال با داشتن پیچ‌های خطرناک و مرگ آفرین عبور می‌کند ضمن گردشگری بودن این مسیر یکی از جاده‌های پر تصادف استان به حساب می‌آید.

با توجه به توریستی بودن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا که در ۳۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج قرار دارد، افتتاح این جاده که مسیر فعلی آن دارای نقاط حادثه خیز فراوانی است منجر به کاهش مخاطرات و سوانح جاده‌ای و همچنین شکوفایی گردشگری این منطقه توریستی خواهد شد.

از مجموع پروژه ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲ تونل با هزار و ۵۰۰ متر در آن جانمایی شده ۱۴ کیلومتر در سال‌های قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن مهرماه امسال به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در دست اجراست که درصد پیشرفت فیزیکی آن ۴۱ درصد است.

حفاری تونل قطعه سه و تونل قطعه ۲ در حال انجام بوده، همچنین عملیات خاکبرداری و تحکیم در دهانه ورودی تونل و پروژه جاده سازی به طول هشت کیلومتر صورت گرفته است.

با بهره برداری از این طرح مشکلات ترافیکی و تصادفات تا حدود زیادی در محور یاد شده کاهش خواهد یافت.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها