آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟ مزایا و معایب سکه پارسیان برای سرمایه‌ گذاری!

با بالارفتن قیمت طلا، ارزش و حباب سکه نیز بیشتر شد و با این حساب، دیگر همه مردم قادر نبودند که برای سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز، سکه بانکی مثل ربع‌سکه بخرند.
کد خبر: ۱۴۷۵۸۷۲

 به همین خاطر، کارگاه‌های طلاسازی، دست‌به‌کار شدند و سکه‌های پارسیان را ساختند. قیمت پایین‌تر سکه‌های پارسیان و وزن متنوعشان، باعث شد افراد زیادی سرمایه گذاری سکه پارسیان بیایند. به نظر شما آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟ در ادامه مزایا و معایب سکه پارسیان برای سرمایه گذاری را مرور خواهیم کرد. البته، موقع سرمایه گذاری رو سکه پارسیان، از بررسی قیمت طلای آب شده غافل نشوید! شاید سرمایه‌گذاری روی این نوع طلا، سود بیشتری برایتان داشته باشد!

کمی بیشتر با سکه پارسیان آشنا شوید

در مقدمه گفتیم که سکه پارسیان به مردم کمک کرد تا با پول‌های اندک نیز بتوانند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند و پس‌اندازی داشته باشند. اما چند نکته درباره سکه پارسیان وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید تا با دید آگاهانه‌تری، این نوع سکه را بخرید. اول از همه آنکه خلاف تصور عموم، سکه پارسیان مانند ربع‌سکه، تمام سکه یا نیم‌سکه، در بانک مرکزی ضرب نمی‌شود. در واقع این سکه را کارگاه‌های طلاسازی معتبر و مجوزدار ضرب و تولید می‌کنند. به همین خاطر هم شکل این سکه‌ها، دایره‌ای نیست! چون طبق قانون، هیچ سکه یا پلاکی نباید شبیه سکه‌های بانکی باشد. بنابراین سکه‌های پارسیان را به شکل چندضلعی تولید می‌کنند. شاید از طلافروشان بشنوید که این سکه‌ها را با نام پلاک هم صدا بزنند. دلیل این امر، دایره نبودن شکل ظاهری آن‌هاست.

عیار این سکه‌ها 18 است و خلوصشان 750. سکه‌های پارسیان را می‌توان در وزن‌های مختلف از 50 سوت تا 2 گرم تهیه کرد. به همین خاطر گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری روی طلا با پول‌های اندک است. البته بعضی کارگاه‌ها، این سکه‌ها را با عیارهای بیشتری مانند 995 یا 999 هم تولید می‌کنند. هنگام خرید سکه پارسیان، به بسته‌بندی، کد و شماره مجوز کارگاه و هولوگرام سکه توجه کنید تا خدای نکرده، درگیر دردسرهای سکه تقلبی نشوید و سرمایه‌تان را از دست ندهید. البته که نحوه تشخیص سکه پارسیان اصل از تقلبی چندان کار راحتی نیست.

آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟ مزایا و معایب سکه پارسیان برای سرمایه‌ گذاری!

آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟

به سؤال اصلی مقاله می‌رسیم: آیا سکه پارسیان برای سرمایه‎گذاری خوب است؟ در ادامه معایب و مزایای سرمایه گذاری سکه پارسیان را با هم مرور خواهیم کرد.

مزایای سرمایه گذاری سکه پارسیان

در بخش قبلی مقاله به تنوع وزنی سکه پارسیان اشاره کردیم. یکی از مزایای سکه پارسیان برای سرمایه‌گذاری، همین تنوع وزنی است. چون به افراد اجازه می‌دهد با هر میزان سرمایه‌ای، پس‌انداز طلایی داشته باشند و سکه ذخیره کنند. اگر اهل خریدن طلا باشید، می‌دانید که هنگام خرید طلای نو و سکه بانکی، باید مبلغی را به‌عنوان اجرت یا هزینه ضرب بپردازید. درعین‌حال، هنگام فروش این دو نیز هزینه اجرت یا ضرب را از قیمت آن‌ها کم می‌کنند. یکی دیگر از مزایای سکه پارسیان این است که اجرت ضرب کمی دارد و هنگام فروش مبلغ کمتری از ارزش آن کسر خواهند کرد.

یکی از معایب خرید سکه‌های بانکی برای سرمایه‌گذاری، حبابشان است. حباب سکه یعنی چه؟ یعنی قیمت نهایی‌شان، از ارزش واقعی آن‌ها بیشتر است. با قیمت امروز، سکه تقریباً 45 درصد حباب دارد! یعنی هنگام خرید آن، 45 درصد بیشتر از ارزش واقعی‌اش باید بپردازید. این موضوع برای سکه پارسیان صدق نمی‌کند و این سکه، حبابی ندارد. از طرف دیگر، سکه‌های پارسیان راحت خرید و فروش می‌شوند و نقدشوندگی خوبی دارند. هر زمان که بخواهید آن را نقد کنید، به یک طلافروشی می‌روید و سریع و راحت، کارتان را انجام می‌دهید.

معایب سرمایه گذاری سکه پارسیان

شما با هر انتخاب، یک فرصت را از دست می‌دهید! چون هر انتخاب، مزایا و معایبی دارد. مزایای سکه پارسیان برای سرمایه گذاری را بررسی کردیم. معایب آن را هم باید بگوییم! همان‌طور که گفتیم این سکه‌ها را بانک مرکزی تولید نمی‌کند و کار ضربشان با کارگاه‎های طلاسازی است. همین امر باعث می‌شود که تقلب و کلاهبرداری در این سکه‌ها زیاد باشد. چون این سکه‌ها پلمب‌اند، نمی‌توان به‌سادگی جنس، عیار و وزنشان را بررسی کرد. درعین‌حال، اگر سکه تقلبی از کار دربیاید، امکان پیگرد قانونی هم وجود ندارد. بهترین روش برای دور ماندن از این ضرر نیز، خرید سکه پارسیان از مغازه‎های معتبر است.

عیب دیگر خرید سکه پارسیان به‌عنوان سرمایه، تفاوت بیشتر قیمت لحظه‌ای خرید و فروش این سکه‌ها نسبت به سکه‌های بانکی و طلای آب‌شده است. اگر می‌خواهید روی طلایی سرمایه‌گذاری کنید که کمتری اختلاف قیمت خرید و فروش را داشته باشد، خرد طلای آب شده است.

آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟ مزایا و معایب سکه پارسیان برای سرمایه‌ گذاری!

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه پارسیان؟

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری سکه پارسیان را مرور کردیم. حالا به نظر شما برای سرمایه گذاری، طلا بخریم یا سکه پارسیان؟ اجازه بدهید نگاهی هم به معایب و مزایای خرید انواع طلا برای سرمایه‎‌گذاری بیندازیم تا راحت‎‌تر تصمیم بگیرید. مسلماً با خرید هر نوع طلایی، ارزش پولتان را حفظ می‌کنید و با گذشت مدتی هم سود می‌برید. اما اگر طلای نو بخرید، باید هزینه اضافی و قابل‌توجهی برای اجرت، سود و مالیات بپردازید. اگر طلای دست دوم بخرید، اجرت و مالیات از هزینه‌هایتان حذف می‌شود. اما طلافروش، طلایتان را کمی پایین‌تر از قیمت تابلو برمی‌دارد و ارزش آن را به‌جای محاسبه با طلای 750، با طلای 740 حساب می‌کند. درعین‌حال، درصدی هم به‌عنوان سود از ارزش طلایتان کسر می‌کند. هنگام خرید سکه پارسیان چه؟ همان‌طور که گفتیم باید هزینه کارمزد ضرب سکه را بپردازید. بنابراین برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه پارسیان؟ بهترین گزینه، خرید طلای آب شده از گلدیکاست. برای خرید طلای آب شده، لازم به پرداخت اجرت و مالیات نیست. سود سامانه گلدیکا (goldika.ir) نیز، 1 درصد است.

نحوه محاسبه سکه پارسیان

نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان چطور است؟ وزن سکه را روی بسته‌بندی پلمب شده آن می‌بینید؟ وزنش را با قیمت روز طلای 18 عیار ضرب کنید تا ارزش اصلی سکه دربیاورید. گفتیم که اجرت ساخت و بسته‌بندی سکه‌های پارسیان، کمتر از انواع مصنوعات طلا است. اما باز هم باید این هزینه اضافی را بپردازید. اجرت ضرب و بسته‌بندی سکه‌های پارسیان با وزن‌های کم، بخش زیادی از ارزش آن‌ها ‌را شامل می‌شود؛ ولی برای سکه‌های با وزن بالاتر، معمولاً کمتر از 5 درصد ارزش آن‌هاست.

حالا یک بار دیگر از می‌پرسیدیم: آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است؟ بله! سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوب است. اما بهترین روش برای سرمایه‌گذاری، چیدن یک سبد ترکیبی از سکه و طلای آب شده است. موقع خرید سکه پارسیان، از مکان‌های معتبر و مجوزدار خرید کنید تا درگیر مسائل تقلبی بودن سکه نشوید و ضرر مالی نبینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها