آبشارهای گلستان این روزها قتلگاه گردشگران شده است

شیرجه به سمت مرگ

آبشارهای استان گلستان همچنان جان می‌گیرد و گردشگران که به فن شنا و شیرجه مسلط نیستند جان خود را هنگام تفریح به آسانی از دست می‌دهند. نبود تسلط کافی به فن شنا، علاقه‌مندی به شنا و شیرجه در پهنه‌های آبی طبیعی، رفتار‌های هیجانی و کنجکاوی و البته خودنمایی و اشتیاق به دیده شدن از جمله مواردی است که سبب می‌شود برخی گردشگران حاضر در آبشار‌های گلستان با سوانح تلخی روبه‌رو شوند که گا‌ها منجر به جان باختن مسافران هم می‌شود.
کد خبر: ۱۴۷۲۲۸۵
نویسنده مجید غمخوار - تپش
شیرجه به سمت مرگ
 
در آخرین حادثه عصر چهارشنبه هفته گذشته مرد ۴۷ ساله سبزواری که برای تفریح به آبشار خان‌ببین رفته بود، پس از شیرجه از بالای آبشار، جان خود را از دست داد. با اعلام سقوط مرگبار این شخص، نیروهای آتش‌نشانی، هلال‌احمر و غریق‌نجات‌های محلی به محل حادثه رفته و بعد از یک ساعت جست‌وجو جسد بی‌جان مرد ۴۷ ساله را از داخل آب خارج کرده و تحویل پلیس دادند‌.  این اولین حادثه مربوط به سقوط از آبشارهای طبیعی استان گلستان نیست و آخرین آنها هم نخواهد بود. آن‌طور که خبرگزاری دانشجو اعلام کرده، طی یکی دو سال اخیر حوادث تلخ متعددی در این آبشار ثبت شده که به‌عنوان مثال فقط در یک سال گذشته علاوه بر جان باختن پنج شهروند بر اثر غرق شدن، شاهد مرگ دو کودک خردسال بر اثر سقوط سنگ و صخره در این منطقه بودیم. هر چند سال گذشته و پس از ورود مجموعه قضایی شاهد نصب ستون فلزی و فنس و پل چوبی در شیرآباد بودیم اما این آبشار همچنان قربانی می‌گیرد. در سال‌های اخیر اعتبارات زیادی برای رفع خطر و تدوین اقدامات کوتاه و بلند‌مدت در محدوده آبشار‌های گلستان هزینه شده اما این جاذبه‌های طبیعی همچنان قربانی می‌گیرد و متولیان اداره این مناطق، از اجرای طرح‌های ایمن‌سازی در این مناطق سخن به میان می‌آورند. در حالی‌که در این مناطق تابلوهای هشدار نصب شده اما بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند حادثه سراغ آنها نمی‌آید و نسبت به آن بی‌توجه هستند. 

آبشار لوه مرگبار است
درحادثه دیگری پسر۲۹ساله تهرانی که برای طبیعت‌گردی به آبشار لوه گلستان رفته بود، تعادلش را از دست داد و از ارتفاع به داخل آب سقوط کرد. با حضور نیروهای هلال احمر مشخص شد پسر جوان جان خود را از دست داده و جسدش از آب بیرون کشیده شد.‌

سقوط مرگبار از بالای آبشار
۱۴اردیبهشت امسال این بار حادثه سقوط در آبشار لوه گلستان رخ داد. در این حادثه زن ۵۰ ساله اهل سبزوار به‌خاطر لیز خوردن و از دست دادن تعادلش از بالای آبشار لوه به داخل آب سقوط کرد. این زن به‌دلیل شدت ضربه پس از سقوط جانش را از دست داد و نیمه‌شب جسدش از آب بیرون کشیده شد. 

سقوط از آبشار کبودوال
همه حوادث مربوط به آبشار خان‌ببین نیست و در حادثه‌ای که در آبشار کبودوال گلستان رخ داد، این بار پسر ۲۰ ساله‌ای از بالای آبشار سقوط کرد و به‌شدت مجروح شد. امدادگران هلال‌احمر با تجهیزات نجات کوهستان پسر جوان را از آبشار خارج و از ارتفاعات کوهستان به پایین‌دست منتقل و تحویل اورژانس دادند.

غرق شدن پس از شیرجه
مرداد سال گذشته بود که شیرجه مرگبار پسر جوانی به داخل آبشار شیرآباد گزارش شد. با حضور امدادگران مشخص شد پسر ۲۵ ساله کرجی از بالای آبشار به داخل آب شیرجه زده که متاسفانه داخل آب غرق شده است. جسد پسر جوان از داخل آب خارج و تحویل پلیس شد.

نجات زن ۲۹ ساله پس از سقوط از آبشار
روز ۲۱ خرداد امسال زن ۲۹ساله‌ای که برای تفریح به آبشار شیرآباد خان‌ببین رفته بود از بالای آبشار داخل آب سقوط کرد. شاهدان حادثه از هلال‌احمر درخواست کمک کردند و دقایقی بعد سه تیم امدادی، زن جوان را از داخل آب خارج و مشخص شد زن جوان برای دیدن آبشار به بالای آن رفته و به علت لیز خوردن به داخل آب سقوط کرده و از ناحیه لگن دچار شکستگی شده است. با تلاش امدادگران این زن از مرگ نجات یافت.‌در حادثه‌ای دیگر دراین آبشار عصر ۱۴خرداد امسال جوان ۲۲ساله تهرانی که برای تفریح به آبشار اول شیرآباد رفته بود از بالای آبشار سقوط کرد که با حضور امدادگران هلال‌احمر مشخص شد از ناحیه سر به‌شدت آسیب‌دیده است. پسر جوان به شهر منتقل و تحویل اورژانس شد و از مرگ حتمی نجات یافت.‌

روایت آمارها
براساس اعلام سازمان پزشکی‌قانونی کشور، در یک سال گذشته ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که با وجود کاهش ۱.۱درصدی نسبت به سال قبل از آن همچنان رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.از کل تلفات غرق‌شدگی در سال گذشته ۹۳۹ نفر مرد و ۲۱۳ نفر زن بودند، در حالی‌که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگی در سال قبل از آن ۱۰۰۸ و تعداد زنان ۱۵۷ نفر بوده است.در سال ۱۴۰۱، بیشترین تلفات غرق‌شدگی به ترتیب در استان‌های مازندران با ۱۶۱، گیلان ۱۱۹، خوزستان ۹۸ و فارس با ۹۷ فوتی گزارش شده است. جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور هم خبر از رشد ۸ درصدی غرق‌شدگی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داده و گفته که در پنج ماه نخست امسال ۸۱۵ مورد غرق‌شدگی در کشور ثبت شده است. غرق‌شدگی موضوع امروز و دیروز نیست، براساس اطلاعات سازمان پزشکی‌قانونی از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال گذشته در محیط‌های آبی کشور، ۲۰ هزار و ۵۵۵ نفر معادل سالانه حدود ۱۱۰۰ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین فوتی ثبت شده در سال ۹۸ با ۱۲۷۵ نفر و کمترین فوتی ثبت شده نیز مربوط به سال ۹۴ با ۸۷۹ نفر بوده است. آن‌طور که سازمان اورژانس کشور اعلام کرده‌، در پنج ماه اول امسال از میان ۸۱۵ نفر غرق شده، ۷۶۲ نفر ایرانی و ۵۳ نفر معادل ۷ درصد از کل غرق‌شدگان، اتباع سایر کشور‌ها بوده‌اند. استان‌های مازندران با ۸۷‌، فارس با۷۰ وبوشهر با۵۸مورد بیشترین غریق را داشته‌اند. براساس گزارش ۲۰۲۴سازمان جهانی بهداشت،غرق‌شدگی عامل بیش از۲.۵میلیون مرگ قابل پیشگیری در۱۰سال اخیر در دنیاست. در این گزارش تاکید شده که ۹۰درصد مرگ‌و‌میرهای دنیا ناشی ازغرق‌شدگی درسال۲۰۱۹، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط و در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها و مخازن ذخیره آب خانگی و استخرهای شنا و مناطقی که سالم‌سازی نشده، رخ داده است.

هشدارها را جدی بگیرید
حوادث آبشارهای گلستان تمامی ندارد و به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر استان گلستان در تعطیلات و روزهای آخر هفته به‌علت حضور گردشگران، بیشتر رخ می‌دهد.  به گفته قاسم غریب‌آبادی بیشتر حوادث به علت لیز خوردن و کنترل نکردن خود در ارتفاع آبشار رخ می‌دهد. وی افزود: گاهی برخی افراد اقدام به شیرجه زدن داخل آب از بالای آبشار می‌کنند که محاسبات‌شان غلط از آب در‌آمده و با سر به کف رودخانه برخورد یا داخل آب غرق می‌شوند. بیشترین حوادث اما مربوط به کسانی است که برای دیدن آبشار به لبه آب نزدیک شده اما تعادل خود را از دست داده و از ارتفاع به پایین سقوط می‌کنند‌‌. به گفته وی، هلال‌احمر متولی و نگهدارنده این آبشارها نیست و فقط در زمان وقوع حوادث برای امدادرسانی به آنجا اعزام می‌شود.‌ غریب‌آبادی از گردشگران خواست هشدارها را جدی گرفته و به‌هیچ‌وجه نزدیک آبشار نشده چرا که به علت لیزبودن سنگ‌های نزدیک آبشار ممکن است کنترل خود را از دست داده و سقوط کنند. همچنین از شیرجه‌زدن از بالای آبشار به پایین خودداری کنند چرا که نه از عمق آب و نه محل فرود اطلاع دارند و ممکن است حوادث مرگبار برایشان رخ دهد.​​​​​​​
newsQrCode
برچسب ها: شیرجه خطر مرگ شنا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها