صهیونیست‌ها کدام سران مقاومت فلسطین را در خارج از مرزهای اشغالی ترور کردند؟

ترور؛ راهبرد صهیونیستی فرار از بحران

اسماعیل هنیه رهبرحماس بامدادچهارشنبه(۱۰مرداد)درتهران باحمله تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.علاوه‌بر وی، درسالیان گذشته نیز دست‌کم هشت نفراز رهبران فلسطینی در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی در کشورهای یونان، تونس، مالت، اردن،لبنان،مالزی و امارات هدف حملات تروریستی صهیونیست‌هاقرارگرفته وبه شهادت رسیدند.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۳۳
 
براساس اعلام روابط‌عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس‌دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظانش، بر اثر هدف قرارگرفتن محل اقامت آنها به‌شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. حملات رژیم نامشروع اسرائیل علیه فلسطینی‌ها پس از حمله هفتم اکتبر(۱۵مهرماه ۱۴۰۲) علیه مردم و مبارزان فلسطینی شدت گرفته است. طبق گزارش‌ رسانه‌ها، در حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، بیش از۴۰هزار فلسطینی کشته وبیش از ۱۰۰هزار نفر مجروح شده‌اند. رژیم صهیونیستی با تشکیل گروه ترور رهبران فلسطینی در دوره‌های مختلف، به‌ویژه پس از نخستین قیام فلسطینی‌ها علیه اشغال کرانه باختری در سال ۱۹۸۷ به‌دنبال این بوده که با وسعت‌بخشیدن به اقدامات تروریستی خود، رهبران و مخالفان فلسطینی‌اش را در داخل یا خارج از کرانه باختری و نوار غزه ترور کند. واکاوی تلاش‌ها و اقدامات تروریستی این رژیم نامشروع نشان می‌دهد در دهه‌های گذشته نیز همواره رهبران و مبارزان فلسطینی در صدر فهرست ترورهای صهیونیست‌ها قرار داشته اما در سال‌های اخیر این اقدامات تروریستی افزایش یافته است که به برخی از آنها می‌پردازیم.

ترور رهبران فلسطینی در فلسطین اشغالی

عماد آکل
 آکل یکی ازفرماندهان گردان‌های قسام بود.وی درنوامبر۱۹۹۳(آبان ۱۳۷۲) زمانی که درخانه‌اش درغزه حضورداشت،مورد اصابت گلوله نیروهای ویژه ترور اسرائیل قرار گرفت.

عدنان الغول
الغول از اعضای اصلی حماس در حمله هوایی صهیونیست‌ها به غزه در۲۱اکتبر۲۰۰۴(۳۰ مهر ۱۳۸۳) به شهادت رسید. فرد شماره ۲ شاخه نظامی حماس و معروف به راکت پدر قسام بود.

یحیی عیاش
عیاش که به عنوان مغز متفکرمبارزان فلسطینی شناخته شده بود،در بیت‌لاهیه شمال نوار غزه که در آن زمان تحت حاکمیت نیروهای ساف بود، هدف حمله تروریستی نیروهای صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید. اوازفعالان درحوزه الکترونیک و عضو شاخه عزالدین قسام بود که پنجم ژانویه ۱۹۹۶ (۱۵‌دی‌ ۱۳۷۴) توسط سازمان جاسوسی اسرائیل بر اثر انفجار تلفن همراهش ترور شد.

صلاح شحاده
شحاده، رهبر پیشین شاخه‌ نظامی حماس سال۲۰۰۲درپی حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به خانه‌اش درغزه به شهادت رسید. 
در این حمله، علاوه‌بر وی،۱۴غیرنظامی دیگر نیز که بیشتر آنها کودک بودند، به شهادت رسیدند.

احمد یاسین
صهیونیست‌ها شیخ‌احمد یاسین یکی از بنیان‌گذاران حماس را ۲۲مارس۲۰۰۴(۳ فروردین‌۱۳۸۳) در یک حمله موشکی، هنگام خروج از مسجدی در شهر غزه ترور کردند.شیخ یاسین،رهبرمعنوی حماس به‌شمارمی‌رفت وتقریباً نابینا بود و از۱۶سالگی به‌دلیل یک حادثه ورزشی روی ویلچر می‌نشست. او درحمله موشکی بالگرد اسرائیلی پس ازنمازصبح درحالی که ازمسجدی درشهرغزه خارج می‌شد، هدف حمله تروریستی قرار گرفت. ترور او بااعتراض‌ها و محکومیت‌های گسترده در فلسطین و جهان اسلام همراه شد.

عبدالعزیز الرنتیسی
حمله موشکی بالگرد رژیم اسرائیل به یک خودروی حامل عبدالعزیز الرنتیسی رهبر وقت حماس در ۱۷ آوریل ۲۰۰۴ (۲۹ فروردین ۱۳۸۳) در شهر غزه، سبب شهادت وی و دو محافظ همراهش شد.حمله تروریستی علیه او کمی پس از آن صورت گرفت که وی پس از به شهادت‌رسیدن شیخ احمد یاسین به‌عنوان رهبر حماس در غزه شناخته شده بود. رنتیسی در سال ۱۹۸۷(۱۳۶۶) همراه با فعالان حرکت اسلامی در نوار غزه، سازمان جنبش مقاومت اسلامی حماس را تأسیس کرده بودند.

ترور رهبران فلسطینی در فلسطین اشغالی

خالد نزال
نزال، دبیر کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین (DFLP) و یکی از رهبران ساف، ژوئن ۱۹۸۶ (خرداد ۱۳۶۵) توسط ماموران موساد در آتن ترور شد.

ابوجهاد
خلیل الوزیر معروف به ابوجهاد، یک شخصیت کلیدی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود و در اواخر دهه ۱۹۵۰(۱۳۲۹) به تأسیس فتح کمک کرد. او سال‌ها معاون یاسر عرفات رئیس وقت ساف بود. وی درسال۱۹۸۸(۱۳۶۷) توسط ماموران رژیم صهیونیستی در یک حمله تروریستی کماندویی به شهادت رسید.اسرائیل نزدیک به ۲۵سال مسئولیت این ترورراانکارکرد تا این‌که در سال ۲۰۱۲یک روزنامه اسرائیلی،مصاحبه‌ای با سربازاسرائیلی راباعنوان ناهوم لو رامنتشرکرد که گفته بود او ابوجهاد را ترور  کرده است.

فتحی شقاقی
فتحی شقاقی بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین بود که درسال ۱۹۹۵(۱۳۷۴)توسط موساد ترور شد. وی درسال۱۹۵۱(۱۳۳۰)در غزه به‌دنیا آمد. پس از عمری مجاهدت درراه آرمان‌های مردم فلسطین وتحمل سال‌هارنج اسارت درزندان‌های رژیم صهیونیستی، هنگامی که فقط۴۴سال سن داشت به دستور سران رژیم صهیونیستی در یک عملیات نظامی که توسط موساد، سازماندهی شده بود به‌دست جوخه‌های ترورسازمان‌یافته دولتی به شهادت رسید.شقاقی در۲۶سپتامبر۱۹۹۵(۴مهرماه۱۳۷۴)درهتلی درمالت اقامت داشت و زمانی که شب‌هنگام عازم مرکز خریدی دراین جزیره بود، توسط دو موتورسوار از نیروهای موساد با اصابت ۶ گلوله به شهادت رسید.

خالد مشعل
مشعل از بنیان‌گذاران و رهبر سابق حماس بود که در سال ۱۹۹۷(۱۳۷۶) توسط ماموران اسرائیلی در خیابانی خارج از دفترش در امان، پایتخت اردن به وی سم تزریق شد. این اقدام که به دستور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صادر شده بود، خشم پادشاه وقت اردن را برانگیخت و او اعلام کرد ضاربان دستگیرشده اسرائیلی، اعدام خواهند شد و معاهده صلح اردن با اسرائیل نیز لغو می‌شود، مگر این‌که پادزهر سم تحویل داده شود. اسرائیل پادزهر را تحویل داد و همچنین با آزادی شیخ احمد یاسین رهبر حماس موافقت کرد اما هفت سال بعد او را در غزه ترور کرد. مشعل به دستور مستقیم نتانیاهو، هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود و ماموران موساد با پاسپورت‌های جعلی کانادایی وارد اردن شده بودند. براساس گزارش رسانه‌های اردنی، مقام‌های اردنی دو عضو موساد را که عوامل این ترور بودند دستگیر کردند.

فادی‌البطش 
بطش، استاد ۳۵ساله فلسطینی (مهندس برق) دانشگاه کوالالامپور، ساکن مالزی بود که اول اردیبهشت سال ۱۳۹۷(۲۰۱۸) پس از شلیک گلوله به خودرواش توسط گروه ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. برخی از فعالان فلسطینی و اعضای خانواده البطش، موساد را به دست داشتن در این ترور متهم کرده بودند. دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل این امر را تکذیب کرد اما جنبش حماس در غزه توانست فردی را دستگیر کند که به همدستی با موساد در این ارتباط اعتراف کرد. منابع فلسطینی گزارش دادند که این جاسوس اعتراف کرده، ماموریتش در مالزی را به همراه یک‌نفر دیگر (شخص دوم) و بنا به سفارش موساد انجام داده است.

محمود المجذوب
المجذوب یکی از رهبران ارشد گروه جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) بود که در شهر صیدا لبنان بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده توسط تروریست‌های اسرائیلی به شهادت رسید.

صالح العاروری
العاروری، معاون وقت حماس دوم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۲ دی‌ ۱۴۰۲) در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت درضاحیه به شهادت رسید.وی ۵۷ساله،معاون دفترسیاسی حماس ویکی ازبنیان‌گذاران شاخه مسلح این گروه(گردان‌های قسام) بود. او پس از گذراندن ۱۵ سال در زندان‌های رژیم اسرائیل، در تبعید در لبنان زندگی می‌کرد. پیش از آغاز جنگ در هفتم اکتبر، نتانیاهو او را تهدید به ترور کرده بود. رژیم اسرائیل مسئولیت ترور او را برعهده نگرفت؛ بااین‌حال، دنی دانون فرستاده سابق اسرائیل در سازمان ملل، از این حمله استقبال کرد و به ارتش اسرائیل(شین بت) و موساد برای ترور العاروری تبریک گفت.

محمود عبد الرئوف محمد المبحوح
المبحوح از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)وازمؤسسان گردان‌های القسام، شاخه نظامی این جنبش بود که توسط مزدوران موساد در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰(۲۹ دی‌ ۱۳۸۸) در دبی ترور شد. وی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۸ میلادی در مسجد ابو خوصه در اردوگاه جبالیا مبارزات سیاسی خودراآغاز کرد.درسال۱۹۸۶ توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و به اتهام نگهداری سلاح و عضویت در جنبش اسلامی بازداشت و یک سال را در زندان مرکزی غزه گذراند. اندکی پس از آزادی از زندان مرکزی غزه، تحت‌تعقیب نیروهای اشغالگر قرار گرفت. او درحالی که بیش از دو ماه تحت‌تعقیب نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود،به همراه شماری ازدوستانش ازآنجا به مصررفت وسپس عازم لیبی شد.پس ازاین‌که حضورش درمصرافشا شد،رژیم صهیونیستی از دولت مصر خواست وی را به اسرائیل تحویل دهد. سرانجام مزدوران سازمان جاسوسی موساد، المبحوح را در حالی که در یکی از هتل‌های دبی(امارات)حضور داشت، ترور کردند.روزنامه صهیونیستی هاآرتص درهمان زمان باانتشار گزارشی با اذعان به اقدام این رژیم در ترور المبحوح، نوشت:۱۰نفر ازعناصر وابسته به سازمان جاسوسی موساد از جمله سه زن در ترور وی دست داشته‌اند. رئیس‌پلیس دبی نیز در آن زمان گزارش داد، بازرسی‌ها آشکار کرد که موساد در این ترور دست داشته‌ است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها