رکوردشکنی ۱۰میلیونی مخاطب در یک فصل

تا‌به‌حال که ازنیمه تیر عبور کردیم،تعداد مخاطبان علاقه‌مندکه دوست داشتند فیلم‌های سینما را روی پرده ببینند، از۱۰میلیون نفر عبورکرده و به بیش از ۱۰میلیون و ۶۷۶هزار و۴۳نفر رسیده است.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۸۱
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ وهنر
 
این آمار در مقایسه با سال گذشته درهمین بازه زمانی که بیش ازهفت میلیون و۴۸۵هزارنفر بود، بیش ازسه میلیون نفر افزایش یافته است. این آماردرشرایطی برای سینمای ما رقم خورده که این میزان مخاطب برای اکران سال گذشته، در روزهای نخست شهریورماه ۱۴۰۲ رقم خورده بود.
   
افزایش مخاطب به‌رغم تعطیلی‌ها نسبت به پارسال
۱۰میلیون مخاطب برای فیلم‌های سال۱۴۰۳در شرایطی به دست آمد که میزان تعطیلی‌های امسال، به‌مراتب بیشتر از سال گذشته بود. نخستین تعطیلات مهم سینمایی به شب‌های قدر بازمی‌گشت که درآن، سینماها ازدهم فروردین‌ماه تعطیل شد؛ یعنی تعطیلی چهار روز طلایی سینماها در نوروز به دلیل تلاقی با شب‌های قدر.مناسبت مهم بعدی هم به حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور مربوط بود که در آن، سینماها برای شش روز تعطیل شد. درهردومناسبت، سینما نتوانست روند شتابان خود را بلافاصله پس ازآغاز فعالیت، تکرار کند و مدتی گذشت تا مجددا این روند شتاب بگیرد.با وجود این سینمای۱۴۰۳موفق شدطی یک عملکرد قابل‌قبول، تعدادمخاطبان خودرا در نیمه‌های تیر به بیش از۱۰میلیون نفر برساند. آماراشاره‌شده ازاین حیث مهم است که شاید کسی تخمین نمی‌زدکه بااین حجم تعطیلی و دراین مقطع زمانی، سینما بتواند مخاطبان خودراسه میلیون نفرافزایش دهد.دوم این‌که سال گذشته براثر اتفاقات مربوط به کرونا، سینماداران ومسئولان سینمایی تشخیص دادندکه فیلم کمدی«فسیل» بیشترازآنچه باید بر پرده سینما بماند تا رونقی بیش ازپیش را برای سینما رقم بزند؛ به طوری که این فیلم موفق شد تا به‌تنهایی یک‌چهارم کل مخاطبان سال گذشته رادراختیار داشته باشدوبه همین دلیل کمی دور از ذهن بود که سینما بتواند برای امسال، نه‌تنها به این آمار برسد بلکه از آن عبور کند. 
   
پیشتازی ۲ماهه فروش و مخاطب نسبت به پارسال
بنابراین عبور سینمای ایران از مرز۱۰میلیون مخاطب،برای اکران امسال باویژگی‌هایی که عنوان شد،یک اتفاق مهم محسوب می‌شود که با توجه به فرهنگسازی درستی که به انجام رسیده، ادامه‌دار بوده و دورنمای روشنی را ازسینمای امسال ایران به ثبت رسانده است. هم‌اکنون سینمای۱۴۰۳بابیش از۱۰میلیون مخاطب،به فروش ۵۹۰ میلیارد تومانی رسیده که هردوآمار، در شهریور سال گذشته رقم خورد و به لحاظ عملکردی در سینما، تاکنون دو ماه جلوتر از راندمان سال گذشته قرار گرفته‌ایم. 
   
شروع محرم، ظرفیتی برای اکران فیلم‌های جدید
سومین بزنگاه مهم برای سینمای ایران، ازامروز و با آغازماه محرم آغاز شده است.درمیان تمام فیلم‌هایی که حال و هوای محرمی و عاشورایی دارند، فیلم‌های«شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری و فیلم «نذر بی‌بی» به‌تازگی به چرخه اکران اضافه شده است. این دو فیلم می‌تواند ظرفیت فروش و مخاطب فیلم را باتوجه به علاقه مخاطبان به محرم و مفاهیم مربوط به عاشورا افزایش دهد. فیلم شور عاشقی اکران خودرااز۱۳تیرآغازکرده وبه نقش کلیدی زنان درحادثه کربلا اشاره دارد.این فیلم درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کند و سلما، زنی است که مامور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا وحضرت زینب(س) باشد و با آگاهی دادن به آدم‌هایی که شمر وماموران آنهارافریب داده‌اند،رسالت خودرابه انجام می‌رساند.درحقیقت این زن آگاهی‌سازی انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض و حقیقت باردیگر گم شود. او که پرچم یا حسین(ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب(س) حرکت می‌کند، خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.همچنین مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم سینمایی نذر بی‌بی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد کریمی، شامگاه ۱۶تیر با حضور سازندگان و بازیگران این فیلم، اهالی رسانه و هنرمندان سینما و تئاتر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.محمد کریمی، تهیه‌کننده وکارگردان این فیلم گفت: نذر بی‌بی یک اثر مذهبی و دینی است که برای اکران در این ایام مناسب است وآن رابه ساحت مقدس بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تقدیم می‌کنیم. فیلم سینمایی نذر بی‌بی از۲۰تیر درپردیس سینمایی چارسواکران می‌شود.دراین مراسم بازیگران وعوامل فیلم و هنرمندانی همچون عنایت بخشی، عباس محجوب، حسن رضایی و عزت‌ا...رمضانی‌فر حضور داشتند.
   
ورطه مهم ۲ماه آینده برای سینمای ایران
دو ماه آینده، ورطه مهمی برای سینماست که تاحدودی نشان می‌دهد راندمان کلی این صنعت به چه ترتیبی خواهد بود. مهم است که طی دو ماه آینده که با تابستان تلاقی پیدا کرده، فیلم‌های پرمخاطب اکران شود. نخستین فیلم پرمخاطب یعنی یادگار جنوب، از چهارشنبه همین هفته روی پرده خواهد رفت. باتوجه به دریافت پروانه نمایش برای آثاری چون «ساعت ۶ صبح» و احتمالا «قیف»، وضعیت نمایش این دو فیلم یا یکی از آنها در مرداد و شهریور بسیار محتمل به نظر می‌رسد که با این شرایط باید منتظر بازتاب‌های مثبتی از اکران تابستان باشیم.
   
رسیدن به مخاطب ۱۶ میلیونی تا پاییز
اگر اکران این فصل سربلند وموفق باشد وتعداد مخاطبان تا آغازپاییزاز۱۶میلیون نفر و گیشه از۸۵۰میلیارد تومان عبورکند، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که عملکرد مدیران سینمایی کشور و شورای صنفی نمایش در مسیر اکران تابستانی، درست و موفق بوده است. اگر این اتفاق بیفتد، باتوجه به برنامه‌ها و تعدد آثار پرمخاطبی که برای نیمه دوم امسال درنظر گرفته‌شده، می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که سینمای ایران تا پایان امسال موفق خواهد شد تا با بیش از۳۳میلیون مخاطب، فروش خود را از مرز ۲۰۰۰ میلیارد تومان عبور دهد.بر روی کاغذ و باتوجه به ظرفیت‌ها و انگیزه مدیران و البته ضرورت سبک زندگی جدید خانواده‌ها در استقبال از سینما، چنین آماری قابل دسترس خواهد بود و می‌توان برنامه سال آینده و اهداف میان‌مدت و بلندمدت سینمایی را بر مبنای همین مختصات ترسیم کرد و از هم‌اکنون تحلیل‌های کارشناسانه را در مورد آن به کار گرفت.

پیش‌بینی از فروش سینما
سینما در سال گذشته توانست به رکورد فروش۱۲۴۰میلیارد تومانی دست یابد، با مروری بر آنچه درمدت سه‌ماهه امسال اتفاق افتاده و باتوجه به افزایش بیش از دو برابری فروش سینمای ایران در بهار امسال، باید منتظر ماه‌های آینده و گذر از تعطیلات ماه‌های محرم و صفر بود و دید که آیا در تابستان پیش رو هم همین روند ادامه خواهد داشت؟ تابستان فصل مهمی دراکران سالانه است واگر روند افزایشی سینمای ایران در این فصل هم ادامه داشته باشد، می‌توان به افزایش فروش سینمای ایران به میزان۲۰۰۰میلیارد تومان امید داشت. اتفاقی که اگر بیفتد، برای سینمای ایران رویدادی مبارک و تاریخی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها