با دستور دادستان رضوانشهر انجام شد؛

آزاد سازی اراضی استملاکی کانال آبرسانی در رضوانشهر

«جام‌جم» از وضعیت مسمومیت عجیب و سریالی ۴۰۰نفر در رضوانشهر گزارش می‌دهد

معمای مسمومیت

۴۰۰نفر، آخرین شمار مسمومان اهالی رضوانشهر گیلان است ‌که از چند روز پیش بسیاری از آنها به‌طور اسرارآمیزی با مسمومیت و علائمی شامل اسهال، استفراغ و دل‌پیچه دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی‌ گیلان، علت مسمومیت شهروندان رضوانشهری در دست بررسی است و تا اعلام نتایج نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد.
کد خبر: ۱۴۶۳۳۳۲
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
 
ماجرا ازجمعه هفته ‌گذشته شروع شد که برخی ازاهالی رضوانشهر بامشکلات گوارشی رو‌به‌رو شدند و پس از مراجعه به بیمارستان دارو دریافت ‌کردند اما بحران تازه آغاز شده بود. ساعاتی بعد، کادر درمان بیمارستان رضوانشهر با مراجعه حجم زیادی از بیماران مواجه شدند که همگی درگیر اسهال، استفراغ و دل‌پیچه بودند. در همان روزها رئیس دانشگاه علوم پزشکی‌ گیلان از مراجعه ۲۶۰ بیمار به بیمارستان خبر داد که همگی پس از درمان مرخص شدند و اعلام کرد، قرار است شبکه بهداشت و درمان رضوانشهر نسبت به بررسی‌های اپیدمیولوژیک برای پیدا کردن علت احتمالی از طریق سنجش آب شرب از نظر آلودگی میکروبی و میزان کلر باقیمانده آب اقدام کند. درحالی‌که بررسی‌ها توسط‌ کارشناسان ادامه داشت، آمار بیماران به مراکز درمانی روند صعودی طی می‌کرد.
یکی از اهالی رضوانشهر که مردی ۴۳ ساله است، به جام‌جم‌ گفت: «از غروب بعدازظهر جمعه من، همسرم و پسرم با هم بیمار و دچار اسهال، استفراغ و دل‌پیچه شدیم. من‌که لرز و تهوع هم داشتم. فردای آن روز به پزشک مراجعه کردیم که برایمان قرص و سرم تجویز کرد. بعد از مصرف داروها کمی بهتر شدیم اما هنوزبه شرایط عادی برنگشته‌ایم. از زمانی‌که بیمار شده‌ایم به‌سختی چهار، پنج قاشق غذا می‌خوریم تا دچار تهوع و استفراغ نشویم. دیروز پسرم بدحال بود ودائم بیرون‌روی داشت.پزشک به ما توصیه ‌کرد از مصرف میوه و غذاهای سرخ‌کردنی خودداری ‌کرده وبیشتر از کته وماست وآب مرغ استفاده‌ کنیم.درحال حاضر وضعیت عمومی‌ام خوب است اما معده‌ام همچنان مشکل دارد و با کمی خم شدن، درد امانم را می‌برد.»
مرد دیگری ‌که پسر سه ساله‌اش درگیر مسمومیت شده، در ادامه صحبت‌های همشهری‌اش افزود: «دو شب پیش پسرم درگیر اسهال و استفراغ شد. او همیشه از آب لوله‌کشی می‌نوشد اما من وهمسرم بیشتر از آب یخچال استفاده می‌کنیم. ساعت چهار و پنج صبح، پسرم را به بیمارستان بردیم که دکتر سوالاتی درمورد این‌که پسرم چه چیزهایی خورده است، پرسید و به او گفتیم. خود دکتر هم نمی‌دانست چرا این اتفاق افتاده است. پس از دریافت داروها استفراغش درمان شد اما هنوز هم اسهال دارد که باید دوباره او را به مرکز درمانی ببرم. زمانی این اتفاق برای ما افتاد که هنوز خبر مسمومیت بسیاری از همشهریانم درز پیدا نکرده بود اما به‌تدریج بسیاری از آنها هم مثل پسر من درگیر مسمومیت شدند.»
یکی دیگر از اهالی رضوانشهر هم معتقد است که مسمومیت مردم هیچ ارتباطی به آب آشامیدنی ندارد و انتشار نوعی ویروس دلیل مسمومیت بوده است: «قبل از این‌که روز جمعه تعداد زیادی از مردم بیمار شوند، تعدادی از شهروندان‌مان با علائم اسهال و استفراغ به بیمارستان مراجعه کرده بودند. به نظرم مشکل از آب آشامیدنی نیست، اگر آب مشکل داشت، پس چرا ما و خیلی‌های دیگر مسموم نشده‌ایم و سالم هستیم. روزجمعه بیمارستان رضوانشهر عجیب شلوغ بود وشاید۹۰درصد بیماران‌ کودک بودند. خوشبختانه از خانواده ما کسی بیمار نشد.»
مرد دیگری هم گفت:«ما وقتی از ماجرا خبردار شدیم، دیگر آب لوله‌کشی نخوردیم و فقط از آب معدنی استفاده می‌کنیم. رئیس شبکه بهداشت رضوانشهربه مردم توصیه‌کرده است که از آب جوشیده استفاده‌ کنندومیوه وسبزی‌ها رابارعایت کامل نکات‌بهداشتی بشویند.»

کشت ۴۸ ساعته آب برای کشف علت مسمومیت 
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ‌گیلان با بیان این‌که مراجعه بیماران از صبح جمعه گذشته شروع شده است، گفت: «بیماران با علائم تهوع و گاه استفراغ طی این مدت به مراکز دولتی و خصوصی این شهرستان مراجعه کرده‌ و به صورت سرپایی درمان شده و هیچ‌یک بستری نشده‌اند. بررسی‌های لازم انجام شده، کلرزنی آب درحد مناسب بوده و تاکید شده که دقت بیشتری صورت‌ گیرد و نمونه‌ها بیشتر کنترل شود. کِشت ۴۸ساعته آب دردست انجام است و به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.شهروندان آب را بجوشانند و دست‌ها را ضدعفونی کنند.» شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در واکنش به مسمومیت جمعی شهروندان رضوانشهری اعلام‌کرد: «براساس بررسی‌ها در سامانه ارتباطات مردمی۱۲۲ و گزارشات بهره‌برداری هیچ حادثه کیفی درخصوص اختلال در روند گندزدایی و بروز شکستگی در شبکه توزیع طی روزهای اخیر گزارش نشده است. به منظور حصول اطمینان از روند مطلوبیت کیفیت آب شرب، شست‌وشوی شبکه توزیع مناطق مورد نظر انجام و کلر باقیمانده در محدوده استاندارد افزایش یافت.» حالا باید تا پایان آزمایش‌های پزشکی صبر کرد و دید علت مسمومیت شهروندان رضوانشهری چه بوده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها