اقتصاد رژیم صهیونیستی در مسیر نیستی

زمانی که رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در غزه حمله‌ور شد و نسل‌کشی به راه انداخت، جنگ‌طلبان اشغالگر تصور نمی‌کردند که مدت‌زمان این جنگ طولانی شده و این موضوع بر اقتصاد این رژیم تاثیر زیادی داشته باشد. برخی کشورهای مسلمان اقدام به تحریم کالاهای صهیونیستی کردند و این موضوع باعث شد تا اقتصاد این کشور با تزلزل همراه شود.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۵۹
 
این رژیم جنگ‌طلب در میان جنگ غزه یکباره به کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد و تعدادی از مستشاران کشورمان را به شهادت رساند. در مقابل ایران نیز با حملات پهپادی و موشکی به نام عملیات وعده صادق به این رژیم پاسخ قاطع داد اما با این‌که کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه از مرزهای این رژیم اشغالگر محافظت کردند، باز هم عملیات ایران موفق‌آمیز بود و به اهداف در این عملیات رسید. نکته قابل توجه اینجاست که اکنون اقتصاد این رژیم با مشکلات زیادی همراه شده و طی هفته‌های گذشته بحث جنگ با لبنان موجب آشفتگی در این رژیم شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند بخش‌های اقتصادی این رژیم و به‌خصوص بانک‌ها و موسسات مالی صرفا با صحبت از جنگ در جبهه‌ای جدید، سردرگم شده و سعی در آماده‌کردن خود برای یک سناریوی تیره دارند. «جنگ همه‌جانبه یک‌ماهه با حزب‌ا... تقریبا باعث فلج‌شدن کامل اقتصاد اسرائیل می‌شود» این جمله بخشی از یادداشت ایتان اوریل، سردبیر روزنامه اقتصادی مارکر رژیم صهیونیستی در خصوص پیامدهای وقوع هر تقابل فراگیر در جبهه شمالی اسرائیل است. با وجود این‌که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی این روزها برای جلوگیری از تضعیف سیستم بانکی این رژیم، تامین نقدینگی در بازارها و حفظ اقتصاد داخلی در طول یک جنگ همه‌جانبه برنامه‌هایی را تدارک دیده اما کسانی هستند که تصویر تاریکی را برای بازار و اقتصاد اسرائیل متصورند. سردبیر روزنامه مارکر توضیح می‌دهد که برخلاف همه انتظارات دیگر، اگر جنگ همه‌جانبه‌ای روی دهد، دیگر آمار و ارقام از رشد آهسته، رکود یا یک سال اقتصادی از دست رفته نمی‌گوید، بلکه از نابودی اقتصاد اسرائیل حکایت خواهد کرد. وی تاکید کرد: جنگ چندجانبه با لبنان و غزه به افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان منجر می‌شود و یک بحران اقتصادی ــ تاریخی در اسرائیل به همراه خواهد داشت و تولید ناخالص داخلی و هر مؤلفه و شاخص اقتصادی کاهش خواهد یافت. سطح عمومی زندگی برای اسرائیلی‌ها نیز کاهش خواهد یافت؛ علاوه بر کاهش قابل توجه نرخ اشتغال و نرخ بالای بیکاری که اتفاق خواهد افتاد. اوریل گفت: اسرائیل همچنین با کاهش قابل توجه احساس امنیت، تخریب گسترده زیرساخت‌ها، آسیب به جایگاه بین‌المللی و گسترش انزوا و تحریم روبه‌روست؛ آن هم در سایه یک کابینه افراطی که فاقد توانایی‌های اجرایی برای بازگرداندن وضعیت به قبل از جنگ است. این روزها بانک‌های اسرائیلی و شرکت‌های کارت اعتباری در اسرائیل، با توجه به صحبت‌های مداوم درباره احتمال جنگ همه‌جانبه با حزب‌ا... در جبهه شمالی با لبنان، در وضعیت سردرگمی به سر می‌برند. بر اساس گزارش‌ها، در حالی که جنگ غزه وارد نهمین ماه خود شده، بانک مرکزی اسرائیل این موسسات مالی را موظف کرده که برای یک سناریوی تیره در آینده اقتصاد اسرائیل آماده باشند. برای جلوگیری از تضعیف جبهه اقتصادی داخلی و جلوگیری از فروپاشی آن در صورت وقوع یک جنگ همه‌جانبه، سازمان نظارت بر بانک مرکزی اسرائیل از مقامات مالی بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری خواسته تا به یک «سناریوی افراطی» واکنش نشان دهند؛ سناریویی که بانک مرکزی اسرائیل برای دوازدهمین سال متوالی در قالب انجام آزمایش‌های سخت در شرایط اضطراری آماده کرده است.
 
اقتصاد رو‌به‌زوال صهیونیست 
در مدتی که این رژیم درگیر جنگ است، اسرائیلی‌ها سعی در کاهش هزینه‌های خود دارند و کاهش شدیدی در هزینه‌های سرگرمی و اوقات فراغت به وجود آمده و اسرائیلی‌ها بیشتر روی غذا و هر چیزی که مربوط به خانه است، سرمایه‌گذاری می‌کنند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که جنگ به‌طور منفی احساسات‌شان را در مورد امنیت آینده مالی آنها تغییر داده است،درحالی که ۴۵درصدازشرکت‌کنندگان گزارش دادندکه آنچه باعث می‌شود آنها ازنظرمالی احساس امنیت کنند، پس‌اندازهای‌شان است. پروفسور اکشتاین می‌گوید که تشدید جنگ دربخش شمالی وآغاز جنگ همه‌جانبه با لبنان می‌تواند به یک بحران اقتصادی بزرگ‌تر منجر شود.براساس برآوردهای مقامات نظامی رژیم صهیونیستی، جنگ دو ماه به طول خواهد انجامید، یعنی تولید ناخالص داخلی ۲.۵درصد کاهش می‌یابد، بدهی به ۱۲درصد می‌رسد و کاهش رتبه اعتباری و افزایش نرخ بهره اضافی نیز وجود خواهد داشت.

نگرانی همراه با ترس 
بانک مرکزی رژیم صهیونیستی از بیم وقوع جنگ در هفته جاری، برای چهارمین‌بار از زمان عملیات طوفان‌الاقصی، طرح تمدید برنامه کمک‌های مالی و به تعویق انداختن پرداخت وام و اعتبار مسکن تا سه ماه رامنتشرکرده است.دانیل هاهیاشویلی، ناظر بانکی در اسرائیل، هنگام انتشار این طرح اشاره کرد که «وضعیت امنیتی در اسرائیل هنوز پیچیده است» وتصمیم به تمدید طرح جامع اتخاذشده توسط بانک‌ها برای چهارمین‌بار به‌منظور ارائه تسهیلاتی است که به ساکنان اسرائیل کمک خواهدکردبازپرداخت‌های‌شان منظم شود. وی تاکید کرد: بخش عمده طرح مصوب بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری حاکی ازامکان تعویق پرداخت کلیه وام‌ها، وام مسکن،اعتبار مصرفی و اعتبار تجاری برای مشتریان بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها