رسانه ملی در خدمت انتخابات

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از جایگاه کانونی ویژه‌ای برخوردار است.به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری که ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری راهبردی را برای کشور طراحی می‌کند.علل تفاوت و توجه رسانه‌هابه انتخابات درایران را می‌توان درچند محورخلاصه کرد؛یکی این‌که ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که اصولا انتخابات آزادنیست یاخیلی کم است.
کد خبر: ۱۴۵۸۸۱۶
نویسنده حسن عابدینی / معاون امور استان‌های صداوسیما
 
بسیاری از کشورهای پیرامون ایران توسط سلاطین، امیران، پادشاهان و روسای جمهور مادام‌العمر اداره می‌شوند و فقط ایران است که یک رئیس‌جمهور واقعی با رأی مردم دارد. دوم این‌که رئیس‌جمهور ایران در سیاست‌های کلان تاثیرگذار است، شرایط نیز به گونه‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد.طبعا رسانه‌ملی از چند جهت این موضوع را دنبال می‌کند. یکی برای تبیین نقش رئیس‌جمهور در اداره کشور؛ دوم ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات و سوم هم ایجاد فضایی برای معرفی برنامه‌ نامزدهای ریاست جمهوری.به این صورت زمینه برای انتخاب اصلح فراهم می‌شود؛ لذا هر برنامه‌ای در صداوسیما تهیه می‌شود در این چارچوب است. نقش معاونت امور استان‌ها و صداوسیمای استانی نیز روشن‌سازی جایگاه رئیس‌جمهور و نقش او در اداره کشور از منظر قانون اساسی است که در قالب برنامه‌های مختلف این امر راانجام داده ووظایف محول‌شده به این مقام را برای مخاطبان تبیین می‌کند.همچنین نامزدهای ریاست جمهوری به صورت متمرکز برنامه‌هایی ضبط می‌کنند که برخی‌ از آنها ویژه استان‌هاست. یعنی به هر نامزد فرصت داده می‌شود تا نیم‌ساعت برنامه برای استان‌های مختلف ضبط کند و با مردم آن استان صحبت کند؛ البته ممکن است یک نامزدبرای هرکدام از۳۱استان به صورت جداگانه صحبت کند یا بامنطقه‌بندی مثلا یک برنامه برای مردم آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و زنجان، یک برنامه برای استان‌های جنوبی، برنامه دیگری برای استان‌های شمالی نظیر گیلان، مازنداران و گلستان و...ضبط کند.به هر حال این ظرفیت در اختیار نامزدها قرارمی‌گیردتا ازطریق شبکه‌های استانی با مردم هر استان صبحت کنند. از سوی دیگر درشبکه‌های سراسری مناظره‌ها، گفت‌وگو باکارشناسان و یک یا دو مستند ازهرنامزد پخش می‌شود. مستندها را نامزدها آماده کرده، دراختیاررسانه قرارمی‌دهند وصداوسیما درچارچوب ستاد تبلیغات ریاست جمهوری آن را در رسانه‌ملی پخش می‌کند که این برنامه‌ها به صورت مستقیم درباره نامزدهاست. مناظره‌ها نیز کمک می‌کند تا مردم درباره هر نامزد در حوزه‌های استدلال کلام، منطق در گفتار، اشراف بر موضوعات منطقه‌ای‌ و بین‌المللی و انتقادپذیری قضاوت کنند و با آگاهی بیشتر رأی دهند. طیفی از برنامه‌‌های انتخاباتی نیز وجود دارد که به صورت مستقیم درباره نامزدها نیست. مثلا ممکن است صاحبنظران با دیدگاه‌های مختلف راجع‌ به انتخابات اظهارنظر کنند که در قالب برنامه‌های دیگر روی آنتن می‌رود. به نظر می‌رسد صداوسیمای جمهوری اسلامی این دور هم مثل دوره‌های قبل بلکه با قدرت بیشتر  برنامه‌هایی را برای زمینه‌سازی و گفت‌وگوی نامزدها با مردم تدارک ببیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها