چند تکنیک کلیدی برای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

دیگر نیاز ندارد از ضرورت آموزش زبان انگلیسی برای کودکان صحبت کنیم. در دنیایی که همه چیز حالتی جهانی به خود گرفته، فراگرفتن زبان از همان سنین کودکی یک نیاز تلقی می‌شود. می‌دانیم که شما هم به عنوان والدین فرزند خود دغدغه‌مندید و علاقه دارید تا هرچه سریع‌تر یادگیری زبان انگلیسی را برای فرزندتان شروع کنید. اما یک نکته را فراموش نکنید: آموزش زبان به بزرگسالان، با آموزش زبان به کودکان زمین تا آسمان فرق دارد.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۵۰

حوصله کودکان زود سر می‌رود و اگر کلاس زبان جذابیت نداشته باشد، هیچ دستاوردی برای کودک نخواهد داشت. به همین خاطر است که خیلی اوقات می‌بینیم بچه‌ها حتی بعد از گذراندن چند ترم زبان، ساده‌ترین جملات انگلیسی را هم متوجه نمی‌شوند. چاره کار اما اینجاست؛ می‌خواهید با تکنیک‌هایی کلیدی برای آموزش به کودکان آشنا شوید؟ پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

استفاده از موضوعات جذاب برای کودکان

آن چیزی که آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را ساده‌تر می‌کند، انتخاب موضوعات جذاب و ملموس است. سعی کنید مراحل مختلف آموزش را با اشاره به مواردی مثل حیوانات، غذاها، افراد مشهور، بازی‌ها و چیزهایی از این دست پیش ببرید. به این شکل کودک به شکل فعال وارد پروسه یادگیری می‌شود و ارتباط راحت‌تری با موضوعات آموزشی پیدا می‌کند.

یادگیری زبان با شعر و آهنگ

این روش برای آموزش کلمات جدید بسیار به کار می‌آید. فقط قبل از پخش کردن آهنگ حتما واژگان جدید استفاده شده در آهنگ را به آن‌ها معرفی کنید. برای این کار می‌توانید از فلش‌کارت‌ها یا تصاویر مصور استفاده کنید.

همچنین اگر کودکتان خجالتی است و با آهنگ همراهی نمی‌کند باز هم جای نگرانی نیست. می‌توانید اول آهنگ یا شعر را خودتان بخوانید و از او بخواهید ادامه‌اش را با شما تکرار کند. استفاده همزمان از حرکات هم – که قاعدتا مرتبط با همان واژه‌های جدید است – می‌تواند برای درگیر کردن کودکان خجالتی یک راهکار مناسب باشد.

تماشای کارتون به زبان اصلی

این یک روش عالی و در عین حال دوست‌داشتی برای یادگیری زبان کودکان است. ممکن است کودک در ابتدا با کارتون و انیمیشن زبان اصلی ارتباط برقرار نکند، اما با تکرار چند باره قسمت‌ها کم‌کم می‌تواند مفهوم کلی کارتون را متوجه شود. اگر شما هم به عنوان همراه کارتون را با کودک ببینید، حس بهتری به او می‌دهید. حتی می‌تواند از او بخواهید که نظرش را در مورد برخی کلمات و جلمه‌ها بگوید و در واقع حدس بزند چه معنایی دارند.

بهره‌گیری از هنر نقاشی و رنگ‌آمیزی

کودکان عاشق تصویرند؛ پس هر چه بیشتر در فرایند یادگیری از هنرهای تصویری استفاده کنید، کیفیت آموزش را افزایش خواهید داد. مثلا می‌توانید حیوانات یا اجسام مختلف را نقاشی کنید و اسم آن‌ها را به انگلیسی به کودک یاد دهید. با رنگ کردن اجزاء مختلف آن‌ها می‌توانید معانی رنگ‌ها به انگلیسی را آموز دهید. حتی می‌توانید با درست کردن کاردستی وسایلی را که با آن‌ها کاردستی درست کردید به زبان انگلیسی آموزش دهید.

عدم ایرادگیری دائمی

اگر از آن دسته والدینی هستید که با یک تلفظ اشتباه از فرزندتان ایراد می‌گیرید و دائما این کار را می‌کنید، همین امروز سعی کنید روشتان را عوض کنید. ایراد گرفتن دائمی هم خلاقیت کودک را کاهش می‌دهد و هم فرایند آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را کند می‌کند. از همه مهم‌تر، اعتماد به نفس کودک هم کم‌ می‌شود. البته این بدان معنی نیست که کودک شما به یادگیری غلط ادامه دهد، بلکه بهتر است گاهی اشتباهات او را اصلاح کنید اما نه همیشه و مداوم.

استفاده از کتاب داستان

بچه‌ها عاشق قصه هستند و کتاب مصور می‌تواند آن‌ها را هر چه بیشتر در زبان انگلیسی غرق کند. مخصوصا برای آموزش واژگان جدید می‌توانید از کتاب داستان کودکان استفاده کنید. می‌توانید داستان را برای آن‌ها بخوانید و تصاویر را در حین خواندن به آنها نشان دهید. همچنین گوش دادن به کتاب داستان انگلیسی می‌تواند گوش آن‌ها را به زبان عادت دهد و باعث شود با آوا و آهنگ کلمات انگلیسی کاملا آشنا شوند.

فعالیت زبانی در زندگی روزمره

منظورمان این است که قدر لحظات را بدانید؛ یعنی زبان انگلیسی را در زندگی روزمره خود، و در لحظه لحظه آن وارد کنید. مثلا اگر عصرها او را به پارک می‌برید، بین راه معادل انگلیسی حیونات، حشرات، وسایل بازی و چیزهای که می‌بینید را به فرزند خود آموزش دهید. یا مثلا موقعی که آشپزی می‌کنید، واژگان مربوط به غذا و وسایل غذا پختن را به او یاد دهید.

بهترین کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح برای کودکان

در هر نوع آموزشی یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید به آن توجه کنید، بحث منابع است. در آموزش کودکان البته از روش‌های مختلف باید کمک گرفت، اما همچنان کتاب زبان بهترین منبع آموزشی است. کتاب‌های زیادی هم در بازار وجود دارند که همه آن‌ها کیفیت یکسانی ندارند. در ادامه چند نمونه از بهترین کتاب های زبان انگلیسی به ترتیب سطح برای کودکان را معرفی کرده‌ایم:

  1. کتاب‌های Family and Friends کودکان

کتاب Family and Friends بدون تردید بهترین کتاب آموزشی برای کودکان است. این مجموعه کتاب توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده و در هفت سطح (یک سطح مقدماتی و شش سطح اصلی) به کودکان آموزش زبان انگلیسی می‌دهد.

این مجموعه کتاب تصاویر جذاب آموزشی دارند و سی‌دی هم دارند که به تقویت لیسنینگ و اسکیل تلفظ کودکان کمک شایانی می‌کند.

  1. کتاب let’s go برای کودکان

مجموعه کتاب‌های زبان let’s go نیز توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده و برای کودکان 5 تا 13 سال بسیار توصیه می‌شود. در این مجموعه نیز از تصاویر مختلف استفاده شده و تلاش بر آن است تا با آوردن مکالمات گوناگون و در عین حال ساده، کودک در فرایند یادگیری دخیل شود.

کتاب‌های let’s go به کمک سی‌دی‌های کمک آموزشی که دارند، نحوه تلفظ حروف و کلمات را آموزش می‌دهند، بازی‌های آموزشی دارند و با بهره‌گیری از آهنگ‌های شاد و پر انرژی، کلاس زبان کودکان را برای آن‌ها مثل فضای خانه می‌کند.

  1. کتاب‌های big English برای کودکان

مجموعه کتاب‌های big English مخصوصا برای معلمانی که به شکل تخصصی آموزش به کودکان را دنبال می‌کنند، یک گزینه عالی است. این کتاب دستورالعمل‌هایی به معلم در رابطه با نحوه تدریس دارد و مطالبش هم سازمان‌بندی مناسبی دارند.

از ویژگی‌های مهم اين مجموعه می‌توان به استفاده از CLIL اشاره کرد که به تدريس مطالبي مانند جغرافيا، علوم، رياضيات، هنر و... از طريق زبان انگليسي می‌پردازد. مزيت CLIL افزايش اعتمادبه‌نفس، افزایش اطلاعات عمومي و گسترش ديد زبان‌آموز و در نتیجه افزايش توانايي کودک در صحبت کردن است.

سخن پایانی

تکنیک‌ها و روش‌هایی که در بالا گفتیم کیفیت آموزش انگلیسی به کودک را به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برند، ولی تردید نکنید که مسیر یادگیری زبان انگلیسی کودکان باید همراه با افراد با تجربه‌تر در حوزه آموزش زبان کودکان پیش برود. در واقع آموزش باید به نحوی باشد که ذهن کودک نیز هم‌زمان با آموزش پرورش پیدا کند و او اساسا با چگونگی یادگیری زبان آشنا شود. «اگر خشت اول کج گذاشته شود، مسیر تا همیشه به بیراهه می‌رود».

اگر شما هم از آن دست پدر و مادرهایی هستید که دغدغه آموزش زبان انگلیسی به فرزندتان را دارید، حتما به فکر یک بهره‌گیری از کلاس زبان کودکان باشید. کلاسی که از اساتید برجسته بهره می‌گیرد و در آن بر اساس متد روز تدریس می‌شود. برای این منظور می‌توانید روی آموزشگاه زبان ایرانیان حساب باز کنید. ما شیوه‌های موثر در یادگیری را به کار می‌بندیم و از ابتدا به نحوی درست و در عین حال ساده و جذاب زبان انگلیسی را به کودکان آموزش می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها