«جام‌جم» از دلایل کاهش تولید گوشت قرمز گزارش می‌دهد

دامداران برای افزایش قیمت، کشتار نکردند

مرکز آمار ایران در روزهای اخیر در گزارشی اعلام کرده است که در مهرماه امسال، ۳۸ هزار و ۷۶۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و عرضه شده که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته حدود ۲۹درصد کاهش یافته است؛ اما این کاهش تولید به افزایش قیمت گوشت در بازار منتهی نشده است.
کد خبر: ۱۴۳۵۸۹۳
نویسنده سیده راضیه طاهریان - گروه اقتصاد

 
آمارها نشان می‌دهد در شرایط فعلی گوشت در بازار فراوان است اما کشتار دام با مشکلاتی همراه شده که دلیل اصلی آن هزینه‌های بالای تولید عنوان می‌شود. این در حالی است که خوراک دام به میزان کافی وارد کشور شده اما برخی دامداران بیشتر دام‌های خود را زنده نگه داشتند که هم وزن بیشتری بگیرند و هم بتوانند با قیمت بالاتری در بازار بفروشند. ظاهرا سیاست ستاد تنظیم بازار تعدیل قیمت است. در ادامه گزارش جزییات بیشتر در این زمینه پرداخته‌ایم. 

بیشترین سهم گوشت قرمز مصرفی خانواده‌ها، گاو و گوسفند است اما روند تولید این دو نوع گوشت قرمز تقریباً یک‌سوم کاهش داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، گوشت گاو و گوساله با ۱۹هزار و ۶۵۶‌تن، ۵۰.۷درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۴هزار و ۷۳۱ تن، بز و بزغاله با و ۳۳۲۱ تن و سایر انواع دام با ۱۰۵۲ تن، به ترتیب ۳۸ درصد، ۸.۶درصد و ۲.۷درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند که به‌صورت جزئی‌تر مقدار تولید گوشت در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۴۰ درصد، برای بز و بزغاله ۱۴درصد، برای گاو و گوساله ۲۲درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۲۷‌درصد کاهش و برای شتر و بچه شتر ۵۴ درصد افزایش داشته است.
   
چرا تولید گوشت قرمز کاهش یافت؟
در نگاه اول این کاهش شدید باید به افزایش قیمت‌ها منتهی می‌شد؛ اما تقریبا از مردادماه سال جاری تاکنون قیمت گوشت ثابت مانده و این موضوع نتیجه تلاش ستاد تنظیم بازار و پیاده‌سازی سیاست‌های دولت در راستای تأمین پروتئین موردنیاز خانواده‌ها بوده است.در سال‌های گذشته بعد از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و خوراک دام، قیمت این محصول به‌شدت بالا رفت که نتیجه آن حذف یا کم‌رنگ شدن گوشت در سفره‌های مردم بود. با این‌حال دولت سعی کرد با روش‌های مختلف میزان گوشت موجود در بازار را افزایش دهد تا قیمت آن به یک ثبات نسبی رسیده و توان خرید خانواده‌ها نیز بالا برود؛ اما واقعیت این بود که تولیدکنندگان داخلی به دلیل مشکلات مختلف و بالارفتن هزینه‌های تولید، توان تولید گوشت با قیمت معقول و در حد توان خانواده‌ها را نداشتند؛ به‌این‌ترتیب دولت اقدام به واردات گوشت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر گوشت قرمز به‌صورت گرم و سرد از حدود ۱۲ تا ۱۵ کشور وارد ایران شده و نیاز مصرف پروتئین مردم راتأمین می‌کند.
   
جبران کاهش تولید 
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با جام‌جم در توضیح روند کاهش تولید گوشت در کشور گفت: گرچه دولت تمایل دارد که گوشت موردنیاز مردم در داخل تولید شود اما در حال حاضر ثبات قیمت این کالا اهمیت بیشتری دارد به همین خاطر است که اقدام به واردات گوشت کرده است. وی افزود: از آنجایی‌که تولیدکنندگان به دلیل هزینه‌های بالای تولید گوشت، نمی‌توانند گوشت تولیدی خود را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان که قیمت معقول گوشت است، برسانند، پس میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.
این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: کاهش تولید گوشت به معنای کاهش تعداد دام‌های زنده در کشور نیست و فقط کشتارگاه‌ها میزان کشتار خود را کاهش داده‌اند. پوریان خاطرنشان کرد: کاهش تولید گوشت در کشور نگران‌کننده نیست، چراکه سیاست‌هایی که دولت تاکنون در جهت تأمین گوشت مصرفی خانواده‌ها پیاده کرده است موفقیت‌آمیز بوده و حتی به‌زودی شاهد کاهش قیمت گوشت به‌منظور افزایش توان خرید مردم خواهیم بود.
البته به اعتقاد برخی کارشناسان، افزایش واردات تنها دلیل کاهش تولید گوشت نیست؛ برخی دامداران بعد از ثبات قیمت گوشت در بازار و همچنین نهاده‌های دامی، برای رسیدن به سود بالاتر به انتظار افزایش قیمت گوشت قرمز در زمستان سال جاری به‌سر می‌برند تا در واپسین روزهای سال و با افزایش میزان تقاضا، میزان کشتار خود را بالاتر برده تا بتوانند گوشت را با قیمتی بالاتربه فروش برسانند.
از طرف دیگر بارندگی‌های خوب و افزایش نزولات آسمانی در سال‌جاری در شهرهای پرورش‌دهنده دام به‌ویژه بارندگی‌های شروع فصل پاییز، مراتع را دوباره غنی کرده است که دامداران به‌خاطر نبود مشکلات علوفه و آذوقه دام اقدام به نگهداری دام‌های خود کرده‌اند تا بتوانند با وزن بالاتری در فصل زمستان، آنها را به فروش برسانند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها