«جام‌جم» از تاثیر واردات خودروهای برقی بر رفع آلودگی هوا گزارش می‌دهد

خودروی برقی؛ وعده روزهای آلوده

بسیاری از کشورهای دنیا به سمت تولید خودروهای برقی و عرضه آن در بازار رفته‌اند؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک شاهد جایگزین شدن این خودروها با خودروهای بنزینی در بازار خواهیم بود.
کد خبر: ۱۴۳۴۴۴۲
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
بااین حال روند برقی کردن خودروها در جهان به‌صورت مرحله‌ای صورت خواهد گرفت و به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این امر نیز ممانعت از افزایش آلودگی هوا و اقتصادی بودن آن باشد. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که خودروهای برقی به‌دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلوده‌کننده هوا به نسبت خودروهای با سوخت فسیلی برای محیط‌زیست مفیدتر است.

تاریخچه تولید خودروهای برقی در جهان به سال۱۸۳۲ میلادی برمی‌گردد. بااین‌حال برخلاف انتظارات درقرن بیستم شاهد توسعه تولید و مصرف این خودروها به‌دلیل هزینه بالای آن و سرعت کم این خودروها وهمچنین عرضه ارزان‌قیمت بنزین نبودیم.هم اکنون کشورهای جهان از‌جمله آمریکا و چین به‌شدت برای تولیدخودروهای برقی وتامین قطعات آن رقابت شدیدی دارند به‌طوری‌که صنعت سوخت‌های فسیلی در این کشورها با یک تجدیدنظر گسترده به‌سوی صنعت تولید و عرضه برق گام برداشته است.از طرف دیگر دولت چین اواخر دهه۲۰۰۰ با اعمال سیاست‌های تشویقی برای ورود به عرصه تولید خودروهای برقی، شروع به اعطای مشوق‌هایی به میزان ۶۰هزار یوان(۸۴۰۰ دلار) برای هرخودروی‌برقی‌کرده و درراستای حمایت ازتولید و عرضه خودروهای برقی، میزان تردد خودروهای بنزینی را در چند شهر بزرگ خود محدود کرد.
   
مرگ بر اثر آلودگی
بد نیست بدانیم در کشورمان هرساله بودجه زیادی صرف هزینه‌های مربوط به آلایندگی می‌شود و بدی‌آب‌و‌هوا، بسیاری از بیماران را به کام مرگ کشانده است. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از خطرات جانی و مالی آلودگی هوا، بهترین جایگزین استفاده از خودروهای برقی در کشورمان باشد؛ امری که کلید آن به‌صورت جدی طی ماه‌های اخیر زده شده و به‌نظر می‌رسد ازسال آینده شاهد آن باشیم که خودروهای برقی وارداتی و تولید داخل روانه بازار کشور شود. پر‌واضح است این امر مهم باید با دو‌پیوست فرهنگ‌سازی گسترده در رسانه‌ها و بین مردم و همچنین ارائه مشوق‌های مناسب توسط دولت و مجلس شورای اسلامی صورت گیرد تا شاهد جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی باشیم.
   
جدیت در واردات و تولید خودروهای برقی
با این‌حال عباس علی‌آبادی از همان زمان دریافت رای‌اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت صمت، وعده واردات خودروهای برقی و اولویت داشتن واردات این محصولات سخن به میان آورده و مدعی شده این وزارتخانه به‌دنبال توسعه زیرساخت‌های عملیاتی شدن این اقدام مهم است. وی‌چندی پیش گفت: احتمالا درهمین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در‌مجموع مقرر شده تا آخر سال ۱۰۰هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.این در‌حالی است که آمارها نشان می‌دهد واردات خودرو در کشورمان تا پایان هشت ماهه نخست سال جاری تنها ۶۰۰۰‌خودرو و مجری طرح واردات خودروهای برقی نیز از هرگونه آماردهی درخصوص میزان واردات این نوع خودروها طفره می‌رود.
   
آغاز ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی
چندی پیش مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت با تاکید بر واردات خودروهای برقی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد پیش‌ثبت‌نام خودروهای برقی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی خواهیم بود. ابتدای آذرماه سال‌جاری کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی روی سایت سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری شده است، از طرف دیگر تعدادی خودروی برقی وارد کشور شده است و تعدادی نیز در راه است.
 
مشکلات واردات خودروهای برقی
مانند بسیاری از طرح‌های دولت، واردات خودروهای برقی و تولید داخلی آن با مشکلاتی همراه است به‌طوری‌که در وهله اول این امر نیازمند بودجه مناسبی است که باید از طریق صرفه‌جویی در مصرف بنزین محقق شود. بد نیست بدانیم نخ تسبیح عدم توسعه کافی طرح‌هایی مانند نوسازی خودروهای فرسوده سبک وسنگین، گازسوز کردن خودروهای بنزینی و استفاده از بنزین یورو۵ برای خودروها به عدم پیش‌بینی و تخصیص بودجه مناسب برای آنها بر‌می‌گردد. ازطرف دیگرواردات خودروهای برقی باید توجیه اقتصادی برای شرکت‌های تولید‌کننده داشته باشد تا روند تولید آنها متوقف نشود.شارژ برقی این خودروها، تامین باتری مناسب و فاصله زیاد شهرهای ایران با هم را می‌توان از مشکلات دیگر این طرح دانست. درکشورهای دیگر میزان تولید برق از انرژی‌های طبیعی با پیشرفت زیادی همراه بوده است به‌طوری‌که ایسلند توانسته صد‌درصد کل برق خود و ۸۵درصد کل انرژی مصرفی‌اش را از منابع انرژی تجدیدپذیر به‌دست آورد اما تنها کمتراز یک درصد برق کشورمان از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد تولید برق ازانرژی‌های تجدیدپذیر باید دردستورکار مسئولان قرارگرفته و بودجه مناسبی به آن تخصیص داده شود. باوجود آن‌که کشورهای مختلف دنیا توجه‌زیادی به برقی‌کردن خودروها دارند ولی درایران به این امرمهم توجه‌شایانی‌نشده و این‌در‌حالی است که کشورمان خصوصا درنیمه‌دوم‌سال وفصول سرد با بحران آلودگی‌هوا دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها