بررسی جرایم منتسب به خواننده جنجالی و استردادش در گفت‌وگو با یک حقوقدان

تتلو‌ دربرابر اتهام افسادفی‌الارض

درخواست انتقال قاتل ایرانی از فنلاند به تهران

پدر داغدیده ایرانی با حضور در دادسرای جنایی تهران از بازپرس خواست تا قاتل پسرش که در زندان فنلاند به سر می‌برد برای محاکمه به ایران را بازگرداند.
کد خبر: ۱۴۲۷۰۴۰

به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، دیروز مردی با حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران شکایت کرد که پسر جوانش در فنلاند به قتل رسیده و حالا می‌خواهد که قاتل او برای محاکمه به ایران منتقل گردد تا در اینجا مجازات شود. وی در تحقیقات گفت‌: او اولین فرزندم بود و اهل شهر کرمانشاه هستیم‌. پسرم درسخوان و نابغه بود‌. او اختراعات زیادی را انجام داده که برخی از آنها به ثمر رسیده بود. عاشق رشته حقوق بود و دوست داشت وکیل شود‌. سرانجام توانست برای کشور فنلاند بورسیه تحصیلی بگیرد‌. بعد از آن‌که کارهایش را انجام داد، پاییز سال۹۸ عازم فنلاند شد‌. آپارتمانی را اجاره کرد و بعدا فهمیدیم با یک ایرانی دیگر هم‌خانه است.
وی افزود‌: بعد از گذشت چند ماه در نوزدهم اردیبهشت۹۹ از طریق یکی از دوستانش در فنلاند متوجه شدیم پسری با او درآپارتمان محل زندگی‌اش درگیر و پسرم را در یکی از محله‌های شهر وانتای فنلاند به قتل رسانده است. با شنیدن این خبر شوکه شدیم و بعد از چند روز توانستیم خودمان را به فنلاند و محل قتل پسرم برسانیم. آپارتمان پلمب شده و از طریق همسایه‌ها فهمیدیم قاتل هم یک مرد ایرانی بوده که بازداشت شده است.
​​​​​​​شاکی ادامه داد: بعد از آن برای پیگیری پرونده به اداره پلیس رفتیم‌. افسر فنلاندی به ما گفت از طریق همسایه‌ها متوجه سر و صدا در آپارتمان پسرم شده‌اند‌. بعد از آن وقتی برای سرکشی ماجرا به آنجا رفتند، متوجه به‌هم‌ریختگی خانه شده و نیز پسرم را در‌حالی زخمی یافتند که ۲۲ ضربه چاقو به وی اصابت کرده بود‌. وقتی او را به بیمارستان رساندند، فوت کرد‌. در ادامه هم معلوم شد که پسرم یک هم‌اتاقی داشته است و با هم در آنجا زندگی می‌کردند تا این‌که مدتی بعد یکی از دوستان پسرم که غیرقانونی از ایران خارج شده و به فنلاند آمده بود‌ به نزد وی می‌رود و از پسرم می‌خواهد اجازه دهد که او‌ تا درست شدن شرایطش نزد آنها بماند که وی نیز قبول می‌کند. اما با گذشت ماه‌ها از حضور وی در آن خانه، بهروز‌ برای گرفتن اقامت و درست شدن شرایط ماندنش در فنلاند اقدامی نمی‌کند. 
 وی افزود: همین اقامت غیرقانونی بهروز باعث ناراحتی‌ پسرم می‌شود و به او اعتراض می‌کند که نمی‌تواند دیگر اجازه دهد که وی در آپارتمانش بماند چرا که خودش دانشجوی  بورسیه فنلاند است و اگر‌ معلوم شود وی که مهاجر غیر‌قانونی بوده را در خانه‌اش نگهداری می‌کند، دچار دردسر شده و بورسیه‌اش از بین می‌رود‌. اما بهروز به این ماجرا توجهی نکرده و با چاقو او و دوستش را تهدید می‌کند و همین مساله باعث می‌شود که دوستش بترسد و آپارتمان را ترک کند. به همین علت بهروز با پسرم درگیر شده و‌ فرزندم را به‌طرز دلخراشی به قتل می‌رساند و با ترک محل، متواری می‌شود اما پلیس او را در محله دیگری شناسایی و بازداشت می‌کند. 
پدر داغدیده گفت‌: در کشور فنلاند از قاتل شکایت داریم که او در دادگاه آنجا محاکمه و به هشت سال حبس محکوم شد‌. چرا که قاتل بعد از این‌که این مدت حبس را در زندان آنجا گذراند‌، آزاد و خاک فنلاند را ترک می‌کند‌. بنابراین من و خانواده می‌خواهیم که این متهم به قتل طبق قوانین قضایی ایران محاکه شود‌.  به همین خاطر خواستار مجازات قصاص او هستیم و می‌خواهیم که او در ایران محاکمه و مجازات شود‌. 
محمد‌مهدی براعه،‌ بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران‌ با تایید این خبر به جام‌جم گفت‌: با توجه به شکایت این خانواده قرار شد که از طریق بخش بین‌الملل قوه قضاییه، مکاتبات لازم با مرجع قضایی کشور فنلاند  انجام گیرد تا مقدمات انتقال این متهم برای تحقیقات دوباره و محاکمه در ایران فراهم شود‌. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها