نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تعدد مراجع تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی انتقاد کرده و خواستار ورود رییس جمهور به این موضوع شدند.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۶۳

انتقاد مجلس از تعدد مراجع تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی

به گزارش جام جم آنلاین، رضا تقی‌پور انوری در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: مهمترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی به شبکه اینترنت، استخراج زیرساخت های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته در این حوزه است و براساس آمارها نیاز به پهنای باند برای کسب و کارهای و استفاده کاربران در حال افزایش است، اما ظرفیت شبکه ها به اندازه کافی افزایش نیافته و همان مشکلی که در حوزه برق داریم در اینجا هم داریم.

تقی‌پور: کاهش شدید سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های شبکه اینترنت در دولت دوازدهم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در این حوزه از سال ۹۲ تا ۹۵ به یک سوم و بعضاً یک پنجم کاهش یافته، بنابراین نیاز است تدابیری در این حوزه اتخاذ شده و اصلاح تعرفه، ارائه مشوق های برای بخش غیردولتی و ارتقای ظرفیت برای رفع مشکلات امری ضروری است.

وی افزود: امنیت شبکه ملی سایبر هم به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی مدنظر قرار نگرفته و شاهد افزایش بی سابقه حملات اینترنتی علیه شبکه ملی اطلاعات هستیم که ضروری است وزیر در ادامه اظهاراتش آماری از این موضوع ارائه کند.

تقی پور ادامه داد: امروزه صاحبان اصلی شبکه های فیلترشکن از این ابزارها به عنوان بدافزار استفاده می کنند و تولید پهنای باند مزاحم، موجب اشباع شبکه در ساعت‌های اوج مصرف شده و دسترسی‌های لازم صورت نمی‌گیرد که ضروری است در این رابطه تدابیری اتخاذ شده و سرمایه گذاری مناسب توسط دولت انجام شود.

طاهری:عدم مدیریت یکپارچه عامل آسیب به مدیریت فضاج مجازی

همچنین در ادامه مصطفی طاهری نیز با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع در خصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: این گزارش دو سرفصل دارد؛ جلب اعتماد مردم به منظور استفاده از سکوهای داخلی و دیگری مباحث فنی.

وی ادامه داد: در بحث فنی باید به این نکته توجه کرد که با وجود اینکه برای شبکه هزینه شده اما شبکه مانند سیستم سری است و اگر برای یک بخش آن سرمایه‌گذاری نشود امکان پاسخ به نیاز همه مردم وجود ندارد و باید به این نکته اشاره کرد که شبکه اشباع بوده و یکی از دلایل ایجاد اختلال همین اشباع است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به ضرورت توسعه یکنواخت در شبکه اظهار کرد: در حوزه موبایل و بی‌سیم سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته این در حالی است که بار اصلی اینترنت روی شبکه بی‌سیم است که باید با توسعه فیبر نوری و انتقال ترافیک از بی‌سیم، این کمبودها را جبران کرد.

طاهری به موضوع پالایش در این حوزه اشاره کرد و تصریح کرد: تصمیم‌گیران متعددی در این بخش وجود دارند، بر اساس گزارش ارائه شده حداقل ۸ جای مختلف در این بخش هستند و این عدم مدیریت یکپارچه موجب آسیب شده است که باید فکری جدی برای این موضوع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر تصریح کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها موجب کاهش نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی بر شبکه‌های مجازی شده است که نیاز به بهینه سازی شبکه داریم.

وی بر ضرورت حفاظت از داده‌های شخصی و فهرست مصادیق پالایش به منظور جلب اعتماد مردم تأکید کرد.

اکبری: ۷ دستگاه و نهاد در مورد مسدودسازی و بازگشایی سایت‌های تصمیم‌گیری می‌کنند

عزت‌الله اکبری تالارپشتی نیز در مورد گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: دغدغه شخصی رئیس مجلس بود که این گزارش ارائه شود و در حوزه سهم کسب وکارهای اینترنتی که مربوط به مردم و فعالان است در مرز ۸ درصد هستیم و نرم معقول آن ۱۵ درصد است که بسیاری از کشورها از مرز ۱۵ درصد عبور کرده اند و باید به گونه ای اقدام کرد که هدفگذاری را برای برنامه هفتم توسعه به بیش از ۵۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است، ادامه داد: باید در این رابطه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و رضایت و اعتماد مردم را به سمت شبکه های داخلی جلب کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه در این حوزه با تعدد مراجع مواجه هستیم، افزود: وزیر برای پاسخگویی در مجلس حضور می یابد و ۷ مرجع دیگر نیز داریم که کار مسدودسازی و بازگشایی را انجام می دهند و این موضوع باعث آشفتگی در تصمیم گیری می شود در حالی که در این حوزه دشمن تمرکز کرده و از رئیس جمهور انتظار داریم این حوزه را مدیریت کند.

اکبری تالارپشتی با اشاره به خصوصی شدن شرکت مخابرات، یادآور شد: این موضوع به محل نزاع برای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده در حالی که این دو نهاد دارای ظرفیت های زیادی بوده و انتظار می رود رئیس جمهور با ورود در این حوزه این مسئله را حل کند؛ با توجه به اینکه وزیر باید به مجلس پاسخگو باشد ضروری است که اختیاراتی داشته باشد و دولت باید مرز دقیق را مشخص کند.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات شرکتی عظیم و بسیار گسترده است و نباید این ظرفیت عظیم را نادیده گرفت؛ ۲۰ میلیون خانوار باید از تکنولوژی های روز دنیا مانند فیبر نوری برخوردار شوند اما در حال حاضر در مرز ۳.۵ میلیون نفر هستیم و همچنین در حوزه الکترونیک از دولت و رئیس جمهور تقاضا داریم که این موضوع را جدی بگیرند زیرا کشور ما این ظرفیت را دارد؛ زمانی فرار مغزها انفرادی بود اما اکنون شرکت های دانش بنیان ما را هدف قرار داده اند و نباید اجازه داد این شرکت ها به کشورهای دیگر مهاجرت کنند انتظار داریم دولت سیاست منسجمی را مدنظر قرار دهد تا شرکت های دانش بنیان ما بتوانند به خنثی کردن تحریم ها کمک کنند و باعث رضایتمندی مردم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها