گزارش «جام‌جم» از آغاز تدبیری مفید برای یک انتخاب صحیح

میدان باز انتخابات

آغاز «پیش ثبت نام» انتخابات مجلس؛ مرحله تازه چیست؟

مرحله ای از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای اولین بار آغاز شده که مسئولان برگزاری انتخابات، به آن «پیش ثبت نام انتخابات» می گویند.
کد خبر: ۱۴۱۸۶۸۸

به گزارش جام جم آنلاین، در این مرحله از متقاضیان داوطلبی در انتخابات مجلس خواسته شده تا از طریق یک وب سایت که وزارت کشور طراحی کرده، مدارک خود شامل عدم سوءپیشنیه، پایان خدمت سربازی برای مردان زیر ۵۰ سال، مدرک تحصیلی و مدارک نداشتن سوء پیشنیه قضایی را بررسی ارسال کنند.

دراین مرحله از ثبت نام اگر وزارت کشور همراه با مراجع امنیتی و قضایی شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، فرماندهی انتظامی و قوه قضائیه، مدارک فرستنده را تایید کنند، مرحله اصلی ثبت نام فرا خواهد رسید که در آن شورای نگهبان، وارد مرحله بررسی صلاحیت ها می‌شود و فرد از از نظر دیدگاه‌هایش بررسی و در صورت صلاحدید، برای شرکت در انتخابات تایید می کند.

به گفته مسئولان ستاد انتخابات، این مرحله جدید می‌تواند بار بررسی صلاحیت هزاران نامزد انتخابات را از دوش ستاد اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات برداشته و تنها بررسی صلاحیت چهره‌های نهایی را برعهده نهادهای مربوطه قرار دهد.

در ادوار پیشین یکی از نگرانی‌ها، کم دقتی در بررسی صلاحیت نامزدها به دلیل کثرت کاندیداها بود که امید می‌رود این مرحله تازه، حجم بررسی‌ها را کاهش داده و بررسی صلاحیت‌ها را بی‌حاشیه‌تر از قبل کند.

هنوز هفت ماه مانده به انتخابات مجلس، جریانات غرب‌گرای داخلی به کمک رسانه‌های معاند، فضایی را علیه انتخابات به راه انداخته و مدعی سخت‌گیری در بررسی صلاحیتها شده‌اند.

این درحالیست که بررسی صلاحیت‌ها در هر دوره براساس قانون صورت گرفته و انتظار افکارعمومی، ممانعت از ورود افراد پرونده‌دار و بی‌صلاحیت به یکی از مهمترین نهادهای تصمیم‌گیر در کشور است.

صاحبنظران معتقدند، با ایجاد مرحله جدید ثبت‌نام‌ انتخاباتی و افزایش کیفیت نظارت‌ها، شاهد افزایش سطح مشارکت انتخاباتی در این دوره خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها