وزارت بهداشت خواستار تعطیلی شهرهای بالای ۴۰‌درجه در روزهای پیش‌رو شده است

آماده‌باش برای پایان‌ هفته‌ داغ

گرمای بیش از حد هوا سبب افزایش تنش، استرس و خستگی می‌شود

تاثیر گرما بر نقطه جوش انسان‌ها

افزایش دمای هوا مانند عوامل محیطی دیگر روی خلق و خوی انسان‌ها تاثیر گذار است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که در روز‌های گرم سال که احتمال تنش و عصبانیت و خستگی افزایش پیدا می‌کند، می‌توان با استفاده از راهکار‌هایی خشم خود را بهتر کنترل کرد.
افزایش دمای هوا مانند عوامل محیطی دیگر روی خلق و خوی انسان‌ها تاثیر گذار است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که در روز‌های گرم سال که احتمال تنش و عصبانیت و خستگی افزایش پیدا می‌کند، می‌توان با استفاده از راهکار‌هایی خشم خود را بهتر کنترل کرد.
کد خبر: ۱۴۱۸۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا در تغییر خلق و خوی افراد تاثیر گذار است، گفت: گرمای هوا در کنار مسائلی مانند قطعی برق و کمبود آب به افزایش تنش در خانه و محیط کار دامن می‌زند.

‌وی ادامه داد: محیط کاری را در نظر بگیرید که دمای هوای در آنجا در اثر افزایش گرما و سیستم سرمایشی نامناسب بیشتر از حد استاندارد شده است. در چنین شرایطی کارمندان استرس بیشتری را تحمل می‌کنند، زیرا علاوه بر حجم کار با افزایش دمای هوا نیز رو به رو هستند و همین مساله سبب افزایش تنش در محیط کار و افزایش احتمال عصبانی شدن افراد می‌شود.

این روانشناس یادآور شد: نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به افزایش تنش بین شهروندان دامن می‌زند. برای نمونه ازدحام جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهری در کنار تهویه نامناسب این وسایل نقلیه شرایط را برای افزایش تنش در بین مسافران افزایش می‌دهد و بروز یک مساله کوچک می‌تواند منجر به عصبانیت مسافران شود. به همین دلیل مدیران شهری نیز باید به این مهم توجه داشته باشند و برای بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی تلاش کنند.

دکتر کریمی فرشی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا در تغییر خلق و خوی اعضای خانواده نیز تاثیر گذار است، به جام جم آنلاین گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم، بیشتر افراد تمایل دارند از محیط‌های طبیعی بیشتر استفاده کنند و به مسافرت بروند یا دست‌کم از فضای بوستان‌های شهری بهره ببرند. اما افزایش دمای هوا مانع از این می‌شود که آن‌ها بتوانند چنین اقداماتی را انجام دهند. این درحالی است که امکانات لازم برای تفریح‌های شبانه نیز در کشورمان محدود است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی اعضای خانواده ناچار هستند در خانه بمانند و سرگرمی مناسبی نیز در اختیار ندارند، احتمال ایجاد تنش در بین اعضای خانواده افزایش پیدا می‌کند.

نقطه جوش خود را بشناسید

تاثیر گرما بر نقطه جوش انسان‌ها

کارشناسان معتقدند برای اینکه بتوان خشم خود را کنترل کرد باید شناخت مناسبی از خود به دست آورد و علاوه بر درک آستانه تحریک پذیری، بهتر است موقعیت‌هایی که ممکن است زمینه را برای افزایش خشم شخص فراهم کند نیز شناخت تا بتوان با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانع از فوران خشم شد.

دکتر کریمی فرشی عنوان می‌کند: برای نمونه شخصی که می‌داند خیلی زود عصبانی می‌شود، هنگامی که در شرایط عصبانیت قرار گرفت، می‌تواند با گفتار درونی خود را کنترل کند، مثلا به خود بگوید «حواست باشد داری عصبانی می‌شوی» و یا «خودت را کنترل کن» در واقع شخص با تکرار این جملات می‌تواند شرایط را به گونه‌ای کنترل کند که خشم او فوران نکند؛ بنابراین برای کنترل خشم شخص باید ابتدا شناخت کافی از خود به دست آورد، مثلا متوجه شود که از چه مسائلی زودتر عصبانی می‌شود و یا تحت چه مسائلی تحریک می‌شود.

در قدم بعدی می‌توان با تکنیک‌های مختلفی مانند گفتار درونی و انحراف فکری شرایط را کنترل کرد.

این روانشناس یادآور شد: در این بین، اما مهم این است که شهروندان با سبک زندگی سالم بتوانند مهارت و توانمندی بیشتری به دست بیاورند.

‌دکتر کریمی فرشی درباره تاثیر سبک زندگی سالم در مسائلی مانند کنترل خشم عنوان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده است که افرادی که خواب کافی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی منظم و تعاملات اجتماعی مطلوبی دارند از آستانه تحمل بالاتری برخوردار هستند و بهتر می‌توانند خود را با شرایط وفق بدهند.

‌وی درباره تاثیر تعاملات اجتماعی مناسب در کنترل خشم توضیح داد‌: داشتن تعاملات اجتماعی مناسب بسیار تاثیر گذار است و نتایج بررسی‌های انجام شده از این حکایت دارد که افرادی که با دوستان و فامیل ارتباط خوبی دارند در شرایط تنش‌زا می‌توانند در کنار یکدیگر باشند.

این روانشناس ادامه داد: افرادی که تعاملات اجتماعی محدودی دارند و احساس تنهایی می‌کنند در شرایطی مانند افزایش دمای هوا بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و این مساله سبب می‌شود خلق وخوی آن‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها