افزایش ۲۰ درصدی آلاینده ازون | افزایش خطر سرطان پوست و آب مروارید
جام جم آنلاین از پیامد‌های افزایش آلاینده ازون و پرتو‌های فرابنفش گزارش می‌دهد

افزایش ۲۰ درصدی آلاینده ازون | افزایش خطر سرطان پوست و آب مروارید

جام جم آنلاین بررسی می‌کند

گرمای هوا رکورد می‌زند؟

وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد کرده است که با توجه به افزایش دمای هوا در روز‌های پایانی هفته مناطقی که دمای هوای آن‌ها به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، تعطیل شوند. از سازمان هواشناسی نیز خبر می‌رسد که دمای هوا در مناطق مختلف کشور اندکی افزایش خواهد یافت.
وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد کرده است که با توجه به افزایش دمای هوا در روز‌های پایانی هفته مناطقی که دمای هوای آن‌ها به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، تعطیل شوند. از سازمان هواشناسی نیز خبر می‌رسد که دمای هوا در مناطق مختلف کشور اندکی افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۱۴۱۸۰۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که به هیات دولت پیشنهاد کرده که با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش خطر گرمازدگی در روز‌های پایانی هفته مناطقی که دمای هوای آن‌ها از ۴۰ درجه فراتر رفت تعطیل شوند.

بهرام عین اللهی با بیان اینکه امسال با گرمای بی‌سابقه رو به رو هستیم، گفت: دمای بیش از ۴۰ درجه سلامت شهروندان را دچار اختلال می‌کند و این خطر سالخوردگان، کودکان و اشخاص مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر تهدید می‌کند.

‌وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص افزایش دمای هوا در روز‌های پایانی هفته به هیات دولت پیشنهاد داده‌ایم که مناطقی که دمای هوای آن‌ها به بیش از ۴۰ درجه برسد، تعطیل شوند.

پیش‌بینی افزایش دمای هوا

گرمای هوا رکورد می‌زند؟

به این ترتیب این پرسش مطرح می‌شود که آیا در روز‌های پایانی هفته با افزایش دمای غیر طبیعی رو به رو خواهیم شد؟ صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در روز‌های پایانی هفته مقداری افزایش دما را خواهیم داشت. اما با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم، این افزایش دمای هوا طبیعی است.

وی در پاسخ به این پرسش که دمای هوا در مناطق گرمی مانند اهواز چگونه خواهد بود؟ نیز توضیح داد: دمای هوای مناطق کشور از دما‌هایی که امسال تاکنون به ثبت رسیده است فراتر نمی‌رود، برای نمونه دمای‌هوای شهر اهواز که امسال تاکنون به ۵۰ درجه نیز رسیده است در روز‌های پایانی هفته به حدود ۴۸ یا ۴۹ درجه خواهد رسید.

ضیاییان درباره دمای هوا در شهر تهران نیز بیان کرد: دمای هوای تهران نیز در روز‌های پیش‌رو از ۳۹ درجه بیشتر نخواهد شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی یادآور شد: به این ترتیب دمای هوا در روز‌های پایانی هفته چند درجه‌ای گرم می‌شود. اما این افزایش دما فراتر از حد طبیعی تابستان نیست.

به گفته وی نمی‌توان گفت رکورد دما در روز‌های پیش‌رو شکسته می‌شود، زیرا دمای هوا از آنچه امسال تاکنون ثبت شده گرمتر نخواهد شد.

پیشگیری از گرمازدگی

گرمای هوا رکورد می‌زند؟
در روز‌های گرم سال برخی افراد به دلیل شغل خود ناچار هستند در محیط‌های باز فعالیت کنند، کارشناسان به این اشخاص توصیه می‌کنند برای پیشگیری از گرمازدگی نکاتی را رعایت کنند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز با اشاره به اینکه خطر گرمازدگی برای سالمندان و کودکان جدی است به جام جم آنلاین گفت: این گروه از شهروندان باید بیش از سایر افراد در روز‌های گرم مراقب خود باشند و از حضور در فضای باز خودداری کنند.

وی درباره نشانه‌های گرمازدگی نیز توضیح داد: بی‌حالی، خشکی دهان و چشم و تپش قلب از نشانه‌های گرمازدگی است و افراد چنانچه با چنین نشانه‌هایی روبه رو شدند، باید خود را به محل خنکی برسانند و به اندازه کافی مایعات بنوشند.

دکتر خسرونیا با بیان اینکه گرمازدگی می‌تواند پیامد‌های جبران ناپذیری برای سلامت افراد داشته باشد، عنوان کرد: خطر نارسایی کلیوی در افرادی که د‌چار گرمازدگی شدید می‌شوند، جدی است؛ بنابراین افرادی که ناچار هستند در فضای باز کار کنند باید بیش از گذشته نکاتی را رعایت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره راهکاری پیشگیری از گرمازدگی نیز افزود: افرادی مانند رانندگان تاکسی، کشاورزان و کارگران ساختمانی بهتر است در روز‌های گرم سال از کلاه و عینک آفتابی استفاده کرده و لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشند. علاوه بر این همراه داشتن یک بطری آب آشامیدنی نیز می‌تواند از خطر گرمازدگی را کاهش دهد.

افزون بر این کارشناسان تغذیه نیز توصیه می‌کنند که شهروندان برای پیشگیری از گرمازدگی بهتر است، میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

ادامه بارش‌ها در جنوب کشور

گرمای هوا رکورد می‌زند؟
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره اینکه آیا بارش‌های سیل آسا در جنوب کشور ادامه خواهد داشت؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: امروز سه شنبه نیز در مناطقی مانند هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان کماکان خطر بارش‌های رگباری وجود دارد.

وی درباره اینکه چنین بارش‌هایی طبیعی است؟ نیز توضیح داد: در این مناطق بارش‌های رگباری تابستانی همواره وجود داشته است و در سال‌های گذشته نیز شاهد وقوع سیلاب بوده‌ایم.

به گفته ضیاییان بارش‌های تابستانی در این مناطق خطرناک است، زیرا در مدتی کوتاه بارش‌های شدید رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: به همین دلیل شهروندان نباید به بستر رودخانه‌ها نزدیک شوند، زیرا بارش‌های رگباری سبب بالا آمدن ناگهانی آب در رودخانه‌هایی کم عمق و حتی خشکیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها