انتقال آب از سد نساء که 11 سال در کرمان روي زمين مانده بود در کمتر از يک سال به نتيجه رسيد

تحقق وعده دولت؛ بهره مندي ۲۴۰ هزار نفر از آب سالم

«جام‌جم» از جزئیات افتتاح پروژه‌های آب و برق در کرمان گزارش می‌دهد

پایان ۱۲سال انتظار

آبرسانی به همه مردم ایران از جمله اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بود و از همان سال‌های ابتدایی به این هدف مهم جامه عمل پوشانده شد. به دلیل نبود زیرساخت‌ در دهه ۵۰ هدف خدمت‌رسانی در بخش برق و آب کند شد و هشت سال جنگ‌تحمیلی نیز به این وضعیت دامن زد. از سوی دیگر دولت‌ها نیز برخی اقدامات در کلانشهرها را نیز به توسعه زیرساخت در روستاها ترجیح دادند، با این حال اکنون شاهد افتتاح پروژه‌هایی هستیم که در روستاها آب شرب با کیفیت به خانه‌ها می‌رساند.
آبرسانی به همه مردم ایران از جمله اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بود و از همان سال‌های ابتدایی به این هدف مهم جامه عمل پوشانده شد. به دلیل نبود زیرساخت‌ در دهه ۵۰ هدف خدمت‌رسانی در بخش برق و آب کند شد و هشت سال جنگ‌تحمیلی نیز به این وضعیت دامن زد. از سوی دیگر دولت‌ها نیز برخی اقدامات در کلانشهرها را نیز به توسعه زیرساخت در روستاها ترجیح دادند، با این حال اکنون شاهد افتتاح پروژه‌هایی هستیم که در روستاها آب شرب با کیفیت به خانه‌ها می‌رساند.
کد خبر: ۱۴۱۴۲۹۷

توسعه زیرساخت آبرسانی شرب و تولید آب از منابعی نظیر تصفیه فاضلاب، دو راهبردی است که تهدید محدودیت منابع آبی را به فرصت تبدیل می‌کند. بر اساس به‌روزترین آمار از شاخص‌ آبرسانی در ایران که تیر۱۴۰۲ محاسبه شده‌است، ۹۷.۷۶درصد جمعیت ایران به آب شرب پایدار دسترسی دارند و این شاخص در ایران از بسیاری از کشورهای دنیا نظیر آمریکا، روسیه، دانمارک، ایتالیا، پرتغال و سوئیس بیشتر است. این آمار آبرسانی در شرایطی به ثبت می‌رسد که کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و همواره محدودیت منابع آبی جزو مهمی از مسائل شهرها و روستاهای کشور بوده‌است. با توجه به این موضوع، رئیس‌جمهور اخیرا پروژه‌های آب و برق را در استان کرمان افتتاح کرده که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

در طول دو سال گذشته پروژه‌های متعددی در زمینه آبرسانی اجرا شده که از جمله آن می‌توان به طرح آبرسانی سنندج، آبرسانی شهرکرد، آبرسانی به همدان، پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان، آبرسانی به دریاچه ارومیه، آبرسانی سد کهیر، آبرسانی به بوشهر، طرح انتقال آب از سراف به جم طرح خط پشتیبان آبرسانی به یزد و تکمیل آبرسانی ۳۰۰۰ روستا در قالب جهاد آبرسانی اشاره کرد. حالا این طرح آبرسانی به کرمان رسیده‌است. طرح انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات شامل خط لوله‌ای به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ و ۵ هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است که فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افتتاح شد. تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال با این طرح محقق می‌شود.

اتمام پروژه نیمه‌تمام ۱۰ساله در ۲سال
آبرسانی بم و بروات از سد نساء، بیش از ۱۰ سال نیمه‌کاره رها مانده بود و در حالی که سد نساء یکی از بهترین آب‌های استان را از منشأ کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند. همزمان با افتتاح این پروژه زمینه تامین آب شرب پایدار بهداشتی برای ۴۶ هزار نفر مهیا خواهدشد.
محمد پورحمید، کارشناس منابع آب در این باره می‌گوید: بسیاری از پروژه‌هایی که افتتاح شده جزو طرح‌های نیمه‌تمامی است که سال‌ها معطل بوده و هم اکنون با سرعت مناسب به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات اجرایی آبرسانی بم و بروات از سد نسا از سال۹۰ شروع شده و تاکنون ادامه دارد و تقریبا یک ششم از ظرفیت تصفیه‌خانه تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است. این پروژه شامل ۳۷۳کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است. افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت از جمله فواید و اثرات مثبت این پروژه است. جمعیت هدف این طرح در فاز یک برای تعداد ۲۱۰هزار نفر طراحی شده‌است. عملیات اجرایی احداث خطوط جمع‌آوری و انتقال و تصفیه‌خانه سیرجان از سال۹۷ آغاز شده‌است.

مقابله با تنش آبی
طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از مشکلات آبی کشور به ویژه در بخش شرب، ارتباطی به منابع نداشته و عدم توسعه مناسب زیرساخت دلیل شکل‌گیری مسائل آبی بوده‌است. علاوه بر توسعه زیرساخت، افزایش منابع از دیگر راهبردهای مقابله با تنش آبی است در این زمینه، تکمیل پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب و تولید پساب به منظور استفاده در برخی مصارف، در دستور کار قرار گرفته‌است.

توسعه روشنایی
غیر از توسعه پروژه‌های آبرسانی در کرمان، در بخش برق نیز اقداماتی انجام شده که مهم‌ترین آن برق‌رسانی به هشت روستای فاقد برق است. پروژه‌هایی که اکنون آماده افتتاح است. طرح تک‌مداره به طول ۹۰ کیلومتر با اعتبار ۷۲۰۰ میلیارد ریال با هدف ایجاد ارتباط بین شبکه سراسری و شبکه جنوب‌شرق، بهبود ولتاژ منطقه و افزایش پایداری شبکه. عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۳ آغاز شده‌است و به دلیل تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلوولت جنوب شرق کشور پروژه‌ای فرامنطقه‌ای بوده و استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در برمی‌گیرد.
پروژه دیگر خط دو مداره سه باندل، ۴۰۰ کیلوولت به طول ۲۳.۵کیلومتر است. همچنین پست با ظرفیت ۵۰ مگاولت آمپر با ۲ فیدر خط و ۱۶ فیدر ۲۰ کیلو ولت و ۲ فیدر بانک خازنی با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال و هدف بهبود پروفیل ولتاژ - تأمین انرژی مورد نیاز متقاضیان-کاهش تلفات از سال۹۷ آغاز و افتتاح می‌شود. جمعیت بهره‌مند از مزایای اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان شمال استان کرمان خواهندبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها