یزد - تابستان ازراه نرسیده عطش بی آبی در استان یزد به خصوص روستاها بیداد می کند با توجه به خشکسالی های پی در پی وچندین ساله دراستان وعدم بارش باران سال کم آب و سختی برای ساکنان کم بارش ترین استان کشور درپیش خواهد بود و دراین بین روستاها با محدودیتهای بسیاری برای تامین آب شرب مواجه هستند .
کد خبر: ۱۴۱۰۹۸۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ،تابستان از راه نرسیده عطش بی آبی در استان یزد به خصوص روستاها بیداد می کند با توجه به خشکسالی های پی در پی وچندین ساله دراستان وعدم بارش باران سال کم آب و سختی برای ساکنان کم بارش ترین استان کشور درپیش خواهد بود.

روستاها همیشه کانون آبادانی سرسبزی می باشند و نقش مهمی در اقتصاد و آبادانی یک کشور دارند اگر زیر ساختها در روستاها فراهم نباشد مهاجرت روستائیان می تواند آهنگ تندتری داشته باشد آب مهمترین عنصر برای ساکنان مناطق روستایی می باشد اگر آب نباشد کشاورزی و دامداری و مشاغل وابسته به آن دیگر در روستاها معنایی ندارد.

این روزها بحران بی آبی در روستاها به خصوص روستاهای شهرستان تفت مشکلات بسیاری را برای مردم بوجود اورده قطعی کامل آب در این روستاها که اکثراهم ییلاقی هستند و روزهای اخر هفته با جمعیت بیشتری مواجه هستند مشکلات عدیده ای را بوجود اورده و صدای اعتراض مردم این روستاها نیز بلند شده و مردم از این وضعیت بسیار گله مند هستند و معتقد هستند مسئولان باید برای حل این معضل باید اقدامات اساسی انجام بدهند .

 روستاهای شهرستان تفت بخصوص روستاهای دهشیر و نصراباد که دارای جمعیتی بیشتری هستند دو سه هفته اخیر با تنش آبی شدیدی مواجه شده اند به طوری که استاندار یزد هم درجلسه مدیرت بحران در واکنش به قطعی آب در روستاهای دهشیر و نصرآباد گفت : مشکل بی آبی این دو روستا هر چه سریعتر باید بر طرف شود.

جایی که حق مردم ضایع شود اصلا کوتاه نمی آیم  

مهران فاطمی با اولتیماتوم دادن به مسئولان ابفای شهرستان تصریح کرد:اگر مشکل قطعی آب در این مناطق  برطرف نشود مسئول ابفای شهرستان تفت بر کنار خواهد شد .

 وی خاطرنشان ساخت: جایی که حق مردم ضایع شود اصلا کوتاه نمی آیم و هیچ عذری پذیرفتنی نیست و این پرونده  را به صورت حقوقی  و قانونی ا زطریق مراجع قضایی پیگیری می  خواهم کرد.

برای تامین اب استفاده از اب قنات

 نماینده شرکت آبفای استان هم درجلسه شورای مدیریت بحران استان در واکنش به قطعی آب دراین روستاها اظهارداشت: در برخی بخشها  آب شرب این مناطق با افت فشار مواجه شده است و ساماندهی این موضوع در دستورکار است.

وی افزود : استفاده از قنات های منطقه برای جبران افت فشار آب از جمله راهکارمهم شرکت آبفای استان برای مناطق نصراباد و دهشیر است و این مهم در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی و اجرایی می شود که امید است با اجرای طرح ساماندهی قناتها مشکل آب این مناطق هم بر طرف شود.

کمبود منابع آبی از مشکلات جدی شهرستان تفت است

فرماندار شهرستان تفت در دیدار با مردم این روستاها با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در تأمین آب گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم  و با تلاش آب و فاضلاب و همکاری اداره توزیع برق تا پایان هفته جاری بخشی از مشکل تأمین آب روستای دهشیر رفع شود.

محمد دهشیری افزود: یکی از مشکلات جدی شهرستان تفت کمبود منابع آبی است و در این راستا یکی از اولویت‌های جدی شهرستان تأمین آب شرب و بهداشت است و با پیگیری‌های صورت گرفته در سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان یزد؛ تأمین اعتبار پروژه بزرگ آب‌رسانی به روستاهای شهرستان تفت مصوب شده است.

وی تصریح کرد: پیگیری برای تخصیص منابع اعتباری مصوبه سفر ریاست محترم جمهور به استان برای شروع پروژه آب‌رسانی به روستاهای شهرستان تفت ادامه دارد و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک شاهد آغاز عملیات عمرانی این پروژه باشیم.

دنبال تامین منابع پایدار آب هستیم 

دهیار روستای دهشیر هم درگفتگو با خبرنگارجام جم آنلاین گفت : با توجه به تنش آبی به وجود آمده و لزوم افزایش دبی آب مقرر گردید لایبروبی قنات مزرعه نو که یکی از منابع تامین آب می باشد از جمعه همین هفته شروع گردد و همچنین مقرر گردید بعد از باز شدن پاکت استعلام کف شکنی چاه شماره یک و مشخص شدن پیمانکار در اسرع وقت و بدون تاخیر قرار داد منعقد شده و اقدامات اجرایی پروژه شروع گردد .

مقداد همتی اظهارداشت : با توجه به لزوم تامین منبع برداشت آب سیاری و لزوم راه اندازی چاه شماره 3 مقرر گردید اداره برق شهرستان حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت نسبت به نصب ترانس و کنتور برق اقدام نموده و اداره آب شهرستان نیز تا پنج شنبه همین هفته اقدامات اجرایی نصب پمپ و علمک برداشت آب را اجرا نموده و برداشت آب سیاری از پنج شنبه عصر آغاز شود .

وی افزود: با توجه به نیاز آب رسانی سیار با تانکر مقرر گردید تا بر طرف شدن معظل یک دستگاه تانکرستاد مدیریت بحران استان جهت آب رسانی در اختیار قرار گیرد در راستای برنامه های بلند مدت جهت پایداری و تامین آب مقرر گردید مجوز جابه جایی چاه شماره 2 اخذ گردیده و در اسرع وقت با جانمایی جدید چاه جدیدی جهت تامین نیاز آبی منطقه حفر و به شبکه قبلی متصل گردد .

محدود بودن منابع آبهای زیر زمینی

همتی افزود: با توجه به محدود بودن منابع آبهای زیر زمینی مقرر گردید پروژه خط انتقال اب به روستاهای شهرستان در دستور کار قرار گرفته و با توجه به موقعیت حساس و تنش شدید آبی منطقه دهشیرنگاه ویژه ای به این منطقه باشد .

وی تصریح کرد: همچنین درخصوص مدیریت بهینه آب مقرر گردید ضمن سرکشی و بازدید مداوم آبدار منطقه مشترکین پر مصرف کنترل و ضمن تذکر در صورت عدم توجه انشعابات آنان قطع گردد.

سمیه شرف دینی / خبرنگار جام جم آنلاین یزد 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها