برآورد عجیب مرکز پژوهش‌های مجلس؛

فقط ۳۰ همت از درآمدهای گمرکی محقق می‌شود

در حالی مرکز پژوهش های مجلس در برآوردی اعلام کرده که در سال جاری تنها ۳۰ همت از درآمدهای گمرکی محقق می شود که در سال ۱۴۰۱، وصول ۱۳ همت از درآمدها به واسطه تسهیلات مختلف به سال آتی منتقل شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۶۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، در لایحه بودجه سال 1402 منابع حاصل از حقوق ورودی کالاهای وارداتی معادل 89 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مرکز پژوهش های مجلس معتقد است، مطابق با ارزیابی کارشناسی این پیش بینی با بیش برآوردی حدود 30 هزار میلیارد تومان همراه بوده است.

بدون در نظر گرفتن خطای مفروضات بودجه 1402 مجلس شورای اسلامی نرخ حقوق ورودی کالاهای وارداتی را از چهار درصد به 1 درصد کاهش داد. کاهش 3 واحد درصدی حقوق، گمرکی 30 هزار میلیارد تومان دیگر درآمدهای گمرکی را کاهش می دهد بنابراین پیش بینی می شود از این محل حدود 60 هزار میلیارد تومان کسری منابع ایجاد شود.

بر این اساس در سال جاری حدود 30 همت از درآمدهای مربوط به حقوق ورودی وصول خواهد شد. مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد کرده دولت با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به کالاهای مختلف سود بازرگانی کالاهای وارداتی را به گونه ای افزایش دهد که مالیات بر واردات مصوب قانون بودجه محقق شود.

در حالی مرکز پژوهش های مجلس در برآوردی اعلام کرده که در سال جاری تنها 30 همت از درآمدهای گمرکی محقق میشود که در سال 1401، وصول 13 همت از درآمدها به واسطه تسهیلات مختلف به سال آتی منتقل شد.

به گزارش تسنیم؛ پیگیری ها نشان می دهد در سال 1401 از حدود 40 همت ضمانت نامه اخذ شده در گمرکات اجرایی، حدود 13 هزار میلیارد تومان از ضمانت های پذیرفته شده در گمرک ایران طی سال 1401 در سال جاری (1402) وصول خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها