شوک به اردوغان
گزارش «جام‌جم» از آخرین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی ترکیه

شوک به اردوغان

یک دیپلمات پیشین کشورمان به تشریح ابعاد سفر ابراهیم رئیسی به دمشق پرداخت.
کد خبر: ۱۴۰۶۷۴۵

محسن پاک آیین در گفتگو با جام‌جم آنلاین، با بیان اینکه دشمنان ایران و سوریه از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا از سفر آقای رییسی به سوریه ناراضی هستند و در مقابل دوستان ما بویژه در جهان اسلام و عرب این سفر را نقطه عطفی در تحولات مهم در حوزه اتحاد جهان اسلام و مقابله با دشمن اصلی یعنی اسراییل می دانند، گفت: به نظر می رسد این سفر نه تنها در ارتباط با ایران و سوریه مهم است بلکه تاثیر مهمی در جهان اسلام نیز دارد.

وی در خصوص اهمیت سفر رییسی به سوریه گفت: این سفر در دوره دولت سیزدهم بسیار مهم تلقی می شود و انتظار می‌رود دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته باشد.

این دیپلمات ادامه داد: روابط دو کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب و روند صعودی داشته است به خصوص در دوران جنگ تحمیلی مردم ایران حمایت های سیاسی دولت حافظ اسد را فراموش نمی کنند که چطور همراهی سوریه با ایران موجب شد که رژیم بعث عراق نتواند اجماع عربی علیه ایران در آن دوران جنگ ایجاد کند. بنابراین همکاری های متقابل بین دو کشور در جنگ تحمیلی به نفع مردم هر دو‌کشور بود.

وی ادامه داد: در عین حال رویکرد ضداسراییلی سوریه بعنوان کشوری که در خط مقدم با رژیم صهیونیستی قرار دارد برای ایران که آرمان آزادی قدس و فلسطین را دنبال می کند بسیار مهم است.

پاک آیین افزود: سوریه یکی از کشورهای اصلی محور مقاومت است که به طور مستقیم در مقابل رژیم صهیونیستی قرار گرفته و بارها از سوی این رژیم مورد حمله و آسیب قرار گرفت اما با ادامه مقاومت موفق شده در جنگ با رژیم صهیونیستی دست بالایی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سفر رییسی به سوریه در مقطعی انجام شده که این کشور دارای ثبات سیاسی است و توطئه اروپا و آمریکا برای تجزیه این کشور و سرنگونی دولت قانونی بشار اسد کاملا خنثی شده است، گفت: امروز کشورهای عرب برای عادی سازی روابط با سوریه از یکدیگر سبقت میگیرند که در این میان مصر و عربستان جلودار هستند، اینکه فرار است سوریه و مصر پول ملی را جایگزین دلار کنند، نشان دهنده ثبات سیاسی در سوریه و توان این کشور برای فاصله گرفتن از آمریکا و مقابله با کشوری است که بدنبال سرنگونی دولت قانونی سوریه بود.

وی ادامه داد: همچنین دیدیم که ترکیه علیرغم برخی رویکردهای منفی نسبت به سوریه امروز علاقمند است با این کشور ارتباط برقرار کند و در این میان یکی از ایده های اردوغان قبل و بعد از پیروزی در انتخابات بهبود روابط با سوریه است. لذا در این مقطعی که ثبات سیاسی سوریه کامل شده و از دوره بحران گذر کرده و توطئه ها را علیه خود خنثی و بعنوان پیشگام در محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده است سفر رییسی به این کشور از بسیار مهم است.

پاک آیین با بیان اینکه ایران و سوریه در بعد سیاسی امنیتی دو هدف را دنبال می‌کنند، گفت: هدف اول مقابله با بفایای تروریست ها و گروه‌های تکفیری از جمله داغش و القاعده است که توسط آمریکا و اروپا ایجاد و حمایت شدند و کماکان آمریکا سعی دارد برخی از آنها را در سوریه نگه داشته و جنگ نیابتی خود را از طریق گروههای تروریستی علیه سوریه دنبال کند. بنابراین مقابله با بقایای گروههای تروریستی یکی از دستورکارهای اصلی دو کشور است.

وی همچنین گفت: تلاش برای اخراج آمریکا از سوریه و جلوگیری از سرقت نفت این کشور توسط آمریکا که به صورت غیر قانونی ادامه دارد، از دیگر موضوعاتی است که ایران و سوریه باید در این ارتباط همکاری کرده و مقابل این اقدام را بگیرند.

پاک آیین ادامه داد: در ارتباط با همکاری اقتصادی دو‌کشور نیز فرصت های بسیاری برای دو‌کشوردر حوزه های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه سوریه می تواند یکی از شرکای تجاری ایران باشد تصریح کرد: بازار خوب سوریه میتواند پذیرای صادرات غیر نفتی ایران باشد، در عین حال کار بزرگ سوریه در آینده بازسازی این کشور است و ایران در حوزه فنی مهندسی با توجه به تجارب خوبی که در حوزه سازندگی در کشورهای پیرامونی داشته میتواند نقش خوبی را ایفا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در حوزه انرژی و فروش نفت همچنین ارتباطات و فضای مجازی نیز دو‌کشور می توانند همکاربی هایی با هم داشته باشند.
پاک آیین با بیان اینکه دشمنان ایران و سوریه از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا از این سفر ناراضی هستند و در مقابل دوستان ما بویژه در جهان اسلام و عرب این سفر را نقطه عطفی در تحولات مهم در حوزه اتحاد جهان اسلام و مقابله با دشمن اصلی یعنی اسراییل می دانند گفت: بنابراین به نظر می رسد این سفر نه تنها در ارتباط با ایران و سوریه مهم است بلکه تاثیر مهمی در جهان اسلام نیز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها