از سوی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

مرگ یک نفر به‌ علت ابتلا به تب کریمه کنگو تکذیب شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از ابتلا انسان به تب کریمه کنگو در این استان مشاهده و گزارش نشده و خبر مبنی بر مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در مازندران کذب است.
کد خبر: ۱۴۰۶۳۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، امروز در شبکه های اجتماعی خبری مبنی بر فوت یک نفر به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در مازندران دست به دست منتشر شد که بدلیل حساسیت فوت ناشی از ابتلا به این بیماری، انتشار این خبر در جامعه حساسیت هایی ایجاد کرده است.

تب کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک میان انسان و دام و با توجه به اینکه شغل بخشی از مازندرانی ها دامداری است انتشار خبری مبنی بر ابتلا به بیماری حائزاهمیت است.

سیمین بابایی روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: تا بدین لحظه و براساس اطلاعات کسب شده از مراکز درمانی مازندران موردی از ابتلا فرد یا افرادی به این بیماری گزارش نشده است.

وی ادامه داد : درهمین حال دانشگاه علوم پزشکی مازندران گشت و بازرسی های لازم از مراکز عرضه و فروش گوشت در استان انجام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: بیماری هایی چون تب‌ خونریزی دهنده کریمه - کنگو از جمله بیماری‌هایی هستند که همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع پیدا می کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می یابد، گفت: این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم بیشتر از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان را دارد.

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که بوسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد.

عامل تب کریمه کنگو نوعی کنه است که از بدن دام ها به عنوان میزبان استفاده می کند. این بیماری چون اولین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه در شبه‌ جزیره‌ اوکراین مشاهده شد، این نام را به خود گرفت.

سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها