مرگ در عمق سد، خط پایان زندگی ۲کولبر

مرگ در سد عباس‌آباد شهرستان بانه، خط پایان زندگی دو جوان ۲۲ و ۲۳ ساله‌ای بود که به‌گفته اهالی سقز برای فرار از فقر و نداری سراغ کولبری رفتند اما آنچه نصیب‌شان شد از دست دادن جان‌شان بود. حادثه‌ا‌ی که به شکل‌های مختلف در نقاط مرزی برای کولبران رخ می‌دهد و در این مسیر، عده‌ای دچار نقص عضو شده یا فوت می‌کنند.
مرگ در سد عباس‌آباد شهرستان بانه، خط پایان زندگی دو جوان ۲۲ و ۲۳ ساله‌ای بود که به‌گفته اهالی سقز برای فرار از فقر و نداری سراغ کولبری رفتند اما آنچه نصیب‌شان شد از دست دادن جان‌شان بود. حادثه‌ا‌ی که به شکل‌های مختلف در نقاط مرزی برای کولبران رخ می‌دهد و در این مسیر، عده‌ای دچار نقص عضو شده یا فوت می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۰۳۴۱۰
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

افشین فلاحی و مهدی رحمتی دو جوان سقزی که گفته می‌شود روز پنجشنبه در سد عباس‌آباد غرق شدند. آن‌طور که یکی از اهالی سقز به جام‌جم توضیح می‌دهد، مهدی در رشته ورزش‌های باستانی فعالیت می‌کرد. او پدر‌و‌مادرش را از دست داده بود و شغل خاصی هم نداشت و به همین دلیل از راه کولبری زندگی‌اش را می‌گذراند: «افشین هم مثل مهدی بیکار بود و می‌خواست از راه کولبری درآمدی کسب‌ کند. بسیاری از کولبران به‌دلیل فقر و بیکاری گاهی فقط برای‌کسب یک میلیون تومان سخت‌ترین کارهای مربوط به کولبری را انجام می‌دهند. درآمد آنها گاهی آن‌قدر ناچیز است که آدم باورش نمی‌شود. افشین و مهدی قرار بود برای فردی که آدم درست و حسابی هم نبود، باری را جا‌به‌جا کنند و برای همین مسیری را انتخاب می‌کنند که کمتر در تیررس باشد. مسیر انتخابی آنها عبور از سد عباس‌آباد بود و برای رد شدن از سد تصمیم ‌گرفتند از قایق استفاده کنند. بارشان را داخل قایق گذاشتند و حرکت کردند، اما در میانه مسیر قایق واژگون شد و هر دو در سد سقوط کردند.»
یکی از اهالی روستای ننور هم در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید از روز پنجشنبه که این حادثه اتفاق افتاد تا روز شنبه، خودروهای امدادی زیادی در حوالی سد عباس‌آباد جمع شده‌اند تا بتوانند اجساد دو جوان را پیدا کنند. به گفته او، چون در این منطقه ایست بازرسی‌های متعددی وجود دارد، برای همین برخی افراد مسیر دره یا آب را برای عبور انتخاب می‌کنند تا با ایست بازرسی مواجهه نداشته باشند: «ساعت چهار و نیم صبح بود که صدای هیاهوی زیادی در محل پیچید. مرد جوانی‌ که دوست آن دو جوان بود، با صدای بلند فریاد می‌کشید که به دادم برسید و کمک کنید دوستانم در سد غرق شده‌اند و بعد هم که نیروهای امدادی پای کار آمدند. این سد بین ۶۰تا۷۰متر عمق دارد و همیشه بدون لایروبی آبگیری شده است. این منطقه ایمن‌سازی نشده و با این‌که برای این‌کار، بارها به مسئولان مربوط نامه نوشتم اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.»
ابراهیم حیدری، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرستان بانه نیز در مورد این حادثه به جام‌جم توضیح می‌دهد: «ساعت۷و۵۰دقیقه صبح با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی بانه تماسی برقرار شد مبنی بر این‌که دو نفر در سد عباس‌آباد غرق شده‌اند. با اعلام خبر، به سرعت تیم ارزباب به محل اعزام شد و یک تیم آتش‌نشانی از بانه و سنندج نیز در محل حضور پیدا کردند. اقدامات لازم را آغاز کردیم، چون نقطه حادثه مشخص نبود، چیز خاصی پیدا نکردیم تا دیروز(شنبه) که یکی از دوستان این دو نفر که با یک قایق پاروزنی به سد رفته بود، به ما گفت که از روی تپه دیده که قایق آنها در سد واژگون شد و هر دو غرق شدند. او خط مسیری را به ما نشان داد و هم‌اکنون نیز یک غواص حرفه‌ای از تیم آتش‌نشانی مریوان به ما ملحق شده وآماده کار است. البته از شهرهای دیگر هم غواصانی به محل آمده‌اند و مشغول عملیات هستیم.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها