فرش و قالی یک زبان هستند. شرکت FHCIRAN آنها از طریق تارها و تارهای فراوان خود با ما صحبت می کنند، و برای کسانی که می دانند چگونه گوش دهند.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۷۳

فرش ایرانی در شهرهای مختلف ایران

فرش و قالی یک زبان هستند. آنها از طریق تارها و تارهای فراوان خود با ما صحبت می کنند، و برای کسانی که می دانند چگونه گوش دهند، این یک داستان باشکوه از عشق و استقامت یا یک زمان بسیار طولانی است.

به محض اینکه انسان ها مستقر شدند و زندگی در خارج از غارها را آغاز کردند، باید به فکر خلق چیزی افتاده باشند که بتوانند روی زمین بگذارند و روی آن بنشینند. این ممکن است دلایل زیادی داشته باشد مانند راحت تر شدن در یک مکان، داشتن مکانی کمی تمیزتر از سایر قسمت های خانه که در آن به راحتی می توانند غذا بخورند یا بخوابند. همچنین ممکن است در گرم نگه داشتن آن ها در شب ها و در فصول سرد بسیار کمک کرده باشد. 

handmade carpet price

اجتناب ناپذیر است که در بین بسیاری از کشورهای جهان، در کشورهای تقریباً همسایه مانند ایران، هند، ترکیه، نپال، افغانستان، پاکستان و چین است که مشهورترین فرش های جهان به دلیل قدمت طولانی در طول زمان ساخته شده اند. و استقرار بشریت در آنها از دیرباز، توسعه قالی بافی چرخه کامل خود را داشته است. این کشورها در جهان با نام «کمربند قالیچه» شناخته می شوند، هر کدام داستان های خاص خود را برای گفتن دارند. با این حال، در این وبلاگ به قالی‌های ایرانی و قالی‌های ایرانی و داستان‌های متعدد آن‌ها در مورد چگونگی پیدایش، سفرشان و اینکه در حال حاضر کجا هستند، می‌پردازیم .

شهرهای مختلف؛ سبک های مختلف فرش و نقش و نگار فرش

ایران کشوری پهناور با آب و هوای متنوع و آداب و سنن مختلف است که بیش از 80 میلیون نفر از آن پیروی می کنند. با گستردگی و تنوع، سنت‌ها و سبک‌های زندگی متفاوت و در عین حال زیبایی به وجود می‌آیند که به اندازه‌ای مجذوب کننده هستند که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به طور کامل به خود جلب می‌کنند و در آن واحد اثری قابل توجه در ذهن آنها باقی می‌گذارند.

از طریق این سرزمین وسیع، بسیاری از شهرها به دلیل هنر قالی بافی خود شناخته شده اند. یکی از حقایق جالب این است که، اگرچه ممکن است نگاه کنید و این فرش‌ها را تا حدی شبیه به هم بیابید، زیرا از مواد خاصی مانند پشم و ابریشم استفاده می‌کنند و رنگ‌ها را به‌طور طبیعی رنگ می‌کنند، چه بافت و چه سبک‌شان، اگر دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید. درک کنید که هر شهر داستان های خود را برای گفتن دارد و در واقع بسیار متفاوت از شهرهای دیگر است.

فرش دستباف ایرانی چگونه بافته می شود؟

ایرانیان از اولین مردمانی بودند که در دنیای باستان قالی بافی کردند و قدمت روش آنها حداقل به 2500 سال می رسد.

چارچوب اصلی فرش دستباف از سه جزء تشکیل شده است. برای ایجاد تار فرش، نخ‌های پنبه‌ای روی یک بافندگی عمودی کشیده می‌شوند.

سپس با گره زدن نخ های پشمی روی تار، پرز فرش ایجاد می شود. در نهایت، نخ‌های پنبه‌ای که «پود» فرش را تشکیل می‌دهند به صورت افقی در تار بافته می‌شوند تا پرز را در جای خود نگه دارند.

فرش تبریز و نقش های منحصر به فرد آن

در استان آذربایجان، شمال غربی ایران، تبریز است. این سکونتگاه باستانی بلایای مختلف مرتبط با زلزله و همچنین تهاجمات خارجی توسط مغول ها، تامرلان، عثمانی ها و ساکنان روسی را پشت سر گذاشته است. یکی از رایج ترین لهجه های ترکی که توسط ساکنان تبریز صحبت می شود.

ایران و جهان هر دو تبریز را به عنوان قطب مهم و مشهور تولید فرش ایرانی می دانند.

سنت های غنی هنرهای زینتی و کاربردی بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفت. تجارت فرش تبریز در حال حاضر بسیار بزرگ است و کیفیت آن از صنایع دستی عالی تا درجه های اولیه و ارزان بازار را شامل می شود. یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌های نقوش را می‌توان در تبریز یافت که شامل فرش‌های مدالیون، هراتی/ماهی، فیگولار، تصویری و حتی سه‌بعدی می‌شود.

فرش اصفهان و نایین

قالیچه های اصفهان ( سوغات و صنایع دستی اصفهان ) کیفیت فوق العاده ای دارند. آنها بر روی پایه های ابریشمی یا پنبه ای، با پشم ابریشمی و صاف، و شمعی که محکم بافته شده است، گره خورده اند. قالی‌های اصفهان در طول تاریخ از مرغوب‌ترین و گران‌ترین فرش‌های موجود بوده‌اند. رایج ترین الگوی مدالیون مرکزی است که توسط درختان یا گل هایی با رنگ آبی، قرمز یا نیلی در پس زمینه ای عاج احاطه شده است. مضامین شاه عباسی، گلدان ها، نقوش باغ و درخت زندگی و قطعات تصویری از دیگر اجزاء و نقوش رایج طراحی هستند.

نایین که غالباً نایین خوانده می شود، شهری به مساحت 150 کیلومتر مربع در مرکز ایران است. نایین در مقایسه با اصفهان، کاشان و یزد، سه قطب قدیمی‌تر بافندگی ایران، بازیگر نسبتاً جوانی در صنعت فرش است. برخی از خانواده‌های قالی‌باف نایین از اواسط دهه 1330 شروع به ساخت فرش‌هایی با طرح‌های اصفهانی کردند و پس از مدتی به سبک خاص خود روی آوردند. به دلیل کارگاه های عالی منطقه، طرح های بسیار دقیق و نفیسی تولید شد.

فرش‌های سنتی نایین دارای نقش و نگاری عجیب هستند که آن‌ها را حتی از نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی متمایز می‌کند. طرح سنتی آبی و سفید که گاهی با مدالیون تیره تری در وسط همراه است، جلوه ای ارزشمند و زیبا دارد.

handmade silk carpet price

فرش قم و کاشان

مواد به کار رفته در ساخت قالی قم نیز از نظر منشأ منحصر به فرد است. در اینجا هم فرش پشمی و هم فرش ابریشمی تولید می شود. ابریشم طبیعی قم به داشتن بالاترین کالیبر شهرت دارد. فرش‌های ایرانی نقوشی را به نمایش می‌گذارند که از بسیاری از مناطق ایران سرچشمه می‌گیرد. طرح‌های تصویری که دارای پوشش گیاهی و حیوانات است، محبوب هستند. طرح های مدال دیگری نیز وجود دارد.

علیرغم اینکه حدود 100 سال است که در این منطقه فرش تولید می‌شود، فرش قم به دلیل عظمت ناچیزش بسیار مورد توجه است.

اغلب فرش های کاشان از پشم عالی گره می خورند. در این فرش های ایرانی به ندرت ابریشم استفاده می شود. اگرچه زمانی تولید فرش کاهش یافت، اما از آن زمان بهبود یافته و بار دیگر در اوج خود قرار دارد. به همین دلیل فرش کاشان بسیار مورد توجه و علاقه کارشناسان صنعت قرار گرفته است. به طور معمول، تار و پود از پنبه ساخته شده است، در حالی که شمع از پشم گوسفند خوب است.

از گره ایرانی برای ساختن فرش‌هایی با گره عمیق استفاده می‌شود که صاحبان آن‌ها برای مدت طولانی آن را دوست دارند. طرح های گره دار متعددی وجود دارد. در نتیجه، ممکن است مدال ها با تزئینات گل یا الگوهای کلی دیده شوند. این فرش‌های ایرانی شامل رنگ‌بندی کلاسیک در رنگ‌های آبی، قرمز و بژ است.

فرش و گلیم اردبیل

مغول هایی که در قرن سیزدهم وارد ایران شدند و در شمال غربی سکونت داشتند تا حدودی مسئول فن بافندگی اردبیل هستند. شکل گیری تجارت مدرن فرش تحت تأثیر این منطقه باستانی ایران و همچنین برخی مناطق ترکیه و ازبکستان قرار گرفت. هر روز به قالی بافی ادامه می دهند. از دیرباز سنت آنها بوده است.

قالی های اردبیل از قطعات زیبای عشایری هستند که معمولاً کیفیت قالی های شهری را دارند. اگرچه این شهر تاریخی منشأ ایرانی دارد، اما به دلیل موقعیت مکانی آن تأثیر زیادی بر فرهنگ ترکی داشته است. قالی‌های اردبیل معمولاً دارای طرح معروف هراتی (ماهی) است که از یک مدال الماس مرکزی و سرتاسر آن ماهی کوچک تشکیل شده است.

بافندگان اردبیلی برای تأکید بر برخی نکات برجسته در طراحی، اغلب مقدار قابل توجهی ابریشم را در پرزهای پشمی می بافند. طراحی پیچیده فرش اردبیل از ویژگی های بارز آن است. گاهی اوقات تصور اینکه آنها در شرایط بد و بدی توسط افراد قبیله ای ساخته شده اند دشوار است. اردبیل افزودنی باشکوه و هوشمندانه برای هر خانه ای است. اینها فرشهای ایرانی بسیار زیبا با کیفیت و جنس عالی هستند.

pictorial carpet price

فرش و قالیچه های قبیله ای

نسخه‌های زیبای این فرش‌های ایرانی که بخشی از افسانه‌ها و افسانه‌ها هستند، برای مجموعه‌داران قالی و علاقه‌مندان به هنرهای زیبا در نظر گرفته شده است. فرش‌های اصیل ایرانی با بزرگ‌تر شدن ارزش بیشتری پیدا می‌کنند، شاید از نظر نجومی اگر در وضعیت بی‌نظیری قرار داشته باشند، و رنگ‌هایشان آرام‌تر می‌شود. آنها به عنوان میراث های خانوادگی در نظر گرفته می شوند که منتقل شده اند.

در کنار طرح‌های کلاسیک ایرانی (ایرانی) مانند هریز، نایین، سراپی، تبریز، کاشان، بیجار، بختیاری، ساروک و غیره، این دسته شامل چندین طرح فرش سنتی ایرانی نیز می‌شود که توسط اقوام کوچک کوچ‌نشین از جمله بلوچ، قزاق، کرد، ایجاد شده است. افشار، کارگی، ارساری و قشقایی در برخی از منزوی ترین مناطق جهان. در برخی از مکان‌های دیگر تولید فرش، تعداد انگشت شماری از طرح‌ها و ترکیب‌های رنگی خیره‌کننده در حال حاضر در مقادیر کم تولید می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها