من از چند جهت به برنامه «حسینیه‌معلی» توجه کردم و به نظرم برنامه‌ای خوب و موثر آمد. یکی فضای غیررسمی که در برنامه وجود داشت. چون این فضای غیررسمی باعث ایجاد ارتباط با واقعیت‌ شخصیت مداح‌ها و ذاکران اهل‌‌بیت(ع) می‌شد. چیزی که شاید در کمتر برنامه‌ای اتفاق افتاده و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه است که به لایه‌های پنهانی مداحی و مداحان پرداخته‌بود.
کد خبر: ۱۳۹۹۱۹۹
نویسنده محمد عشایری منفرد - کارشناس مذهبی

ای کاش کارهایی شبیه این برنامه در فضاهای دیگر مذهبی هم غیر از مداحی مثلا در زمینه قرآنی برای مناسبت‌های دینی و مذهبی ساخته شود. مثلا در ماه مبارک رمضان با الگوگیری از این برنامه و تجربه‌ای که با این برنامه به دست آوردند، دارالقرآن ماه رمضان راه بیندازند. یعنی فضایی غیررسمی‌تر نسبت به برنامه‌های قرآنی هم به وجود بیاورند و فضا برای حضور قاریان قرآن و اساتید تفسیر و معلمان قرآن و دارالقرآن‌های کشوری، دارالحفظ‌های کشوری و دارالتلاوت‌های کشوری در تلویزیون مهیا شود و با چنین برنامه‌هایی به مخاطبان این رسانه که ممکن است آنها را نشناسند، معرفی شوند. من فکر می‌کنم جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی است.

​​​​​​​البته ما در طول سال و مناسبت‌های مذهبی شاهد پخش برنامه‌هایی با چنین مضامینی هستیم. اما با رویکردی که دست‌اندرکاران حسینیه معلی دارند، می‌تواند در زمینه قرآنی هم برای مردم برنامه ساخت. اگر این فضا را بتوانیم برای قران و نهج البلاغه در صداوسیما مهیا کنیم، می‌توانیم تاثیرات آن را در خانواده‌ها و جامعه ببینیم. حتی می‌توانیم تلویزیون را به یک جعبه بین‌المللی و چند زبانه تبدیل کنیم. یعنی می‌توانیم تعدادی از شیفتگان نهج‌البلاغه را از نقاط مختلف دنیا و با زبان‌های مختلف به صورت مجازی در برنامه دعوت کنیم. بنابراین من معتقدم این جاهای خالی را به تقلید از برنامه‌های زنده‌یاد نادر طالب‌زاده و همچنین حسینیه معلی می‌توان پر کرد. رویکردی که اخیرا من در فصل جدید این برنامه شاهد بودم، یعنی توجه جدید حسینه معلی به خرده فرهنگ‌ها و گویش‌ قومیت‌ها در سری جدید قابل احترام و ارزشمند است. همین که قومیت‌های کلان کشور را در یک برنامه تلویزیونی که متعلق به همه مردم ایران است، می‌بینیم و این‌که صرفا محدود به پایتخت‌نشین‌ها نمی‌شود، کاری بسیار ارزشمند و قابل تامل است. این‌که با گویش‌های شیرین قومیت‌های مختلف کشور با رویکرد اهل‌‌بیتی مداحی اعتباربخشی می‌کنیم، رویکرد بسیار درستی است و می‌توان به فال نیک گرفت. بنابراین همین که ما بتوانیم با برنامه‌هایی نظیر حسینیه معلی مخاطب عام تلویزیون را با بخش پنهان و غیررسمی شخصیت مداح‌ها ارتباط بدهیم، موثر است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها