«جام‌جم» از اقدامات مقامات چینی برای عبور از رکود مسکن گزارش می دهد

۱۶فرمان اژدهای سرخ

برای جلوگیری از سقوط بازار املاک و مستغلات چین ، مقامات مرکزی این کشور بسته‌ای متشکل از ۱۶ اقدام را ارائه کرده‌اند که یک خط اعتباری بلندمدت برای توسعه‌دهندگان در تنگنای مالی فراهم می‌کند، در حالی که محدودیت‌های قبلی برای خرید ملک توسط خریداران مسکن را کاهش می‌دهد، انتظار می‌رود این اقدامات باعث تقویت مجدد بخش املاک شود.
کد خبر: ۱۳۹۷۴۶۳

هم سرمایه‌گذاران چینی و هم سرمایه‌گذاران خارجی از طرح جدید دولت برای حمایت از توسعه سالم و پایدار صنعت املاک تمجید کرده‌اند؛ زیرا سهمی متناسب از اقتصاد را به خود اختصاص داده‌است. برخی اقتصاددانان آن را یک پنجم تولید ناخالص داخلی سالانه چین می‌دانند. در صورتی که رکود طولانی مدت بازار املاک ادامه یابد، بیم آن می‌رود اثرات منفی این رکود بر اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار باشد.همان‌طور که مقامات چینی اقداماتی را برای مدیریت بیماری کووید انجام دادند، برای کاهش محدودیت‌های همه‌گیر نیز تشویق‌ها و محرک‌هایی نیز برای افزایش تحرک و مصرف داخلی اعلام کرده‌اند، همان‌گونه که به طور گسترده انتظار می‌رفت، اقتصاد چین هنوز ظرفیت‌های بکر و بزرگی برای حمایت از چندین سال رشد نسبتا بالاست. مجموع این شرایط باعث شده مقامات چینی شرایط فعلی را زمان مناسبی برای اجرای ۱۶ اقدام دقیق برای دمیدن جانی تازه‌ به بخش املاک و مستغلات شهری توصیف کنند.بسته جدید اقدامات احیای بازار مسکن شامل دستور دادن به بانک‌های دولتی برای افزایش قابل ملاحظه وام‌های اعطای وام به این بخش، در عین حال ارائه منابع مالی برای کمک به سازندگان قوی‌تر املاک و مستغلات برای خرید پروژه‌های مسکن ناتمام از پروژه‌های ضعیف‌تر، مانند گروه چینی اورگراند را که از نظر مالی آسیب دیده‌است، شامل می‌شود. این اقدامات همچنین به سازندگان اجازه می‌دهد وام‌ها و اوراق قرضه سررسید شش‌ماهه آینده را تا ۱۲ ماه تمدید کنند و از سوی دیگر سیاست‌های جدید حکم می‌کند با سازندگان خصوصی مانند شرکت‌های مسکن دولتی رفتار شود.این سیاست‌های جدید تا حد زیادی کمبود شدید نقدینگی سازندگان چینی را که به توقف یا ناتمام ماندن پروژه‌های مسکن در برخی شهرهای بزرگ این کشور منجر شده، برطرف می‌کند. خریداران خانه نیز که به دلیل کمبود منابع، در خصوص تحویل خانه خود نگرانی داشتند، اقدامات جدید مقامات چینی را تحسین کردند؛ زیرا آنها می‌توانند کلید خانه‌های جدید خود را دریافت و در صورت لزوم شروع به بازسازی آنها کنند. در مقابل، سازندگان می‌توانند زمین بیشتری را برای توسعه تجارت خود بخرند و بانک‌ها می‌توانند اقساط تسهیلات ارائه شده را از خریداران مسکن پس بگیرند.

خریداران خشمگین مسکن

خریداران چینی به دلیل نگرانی از این‌که سازندگان نتوانند آپارتمان‌هایی را که معمولا به وام‌های پیش‌پرداخت شده متصل می‌شوند، تحویل دهند، برای خرید مسکن دچار تردید شدند. چند ماه پیش، گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که ادعا می‌کرد برخی خریداران خانه از پرداخت وام مسکن برای آپارتمان‌های ناتمام خودداری می‌کنند، که نگرانی‌هایی را در مورد بانک‌های چینی برای بازپس‌گیری وام‌های‌شان و موجی از نوسانات بازار سرمایه ایجاد کرد. اواسط سال ۲۰۲۱ برای کاهش سطح بدهی توسعه‌دهندگان، دولت چین سیاستی به نام «سه خط قرمز» را معرفی کرد که توانایی سازندگان را برای جمع‌آوری سرمایه محدود می‌کرد، مگر این‌که نسبت بدهی‌شان کمتر از میزان تعیین‌شده باشد.با توجه به اقدامات جدید، سهام و اوراق قرضه سازند‌گان املاک و بانک‌های چینی در هفته‌های گذشته به شدت افزایش یافت. به عنوان مثال، سهام کانتری گاردن از بزرگ‌ترین سازندگان در چین در بازار سهام هنگ کنگ رشد ۴۶ درصدی را تجربه کرده‌است.با این حال، این سؤال مطرح می‌شود که آیا این صنعت با افزایش مستمر فروش ملک، یک رونق طولانی مدت را آغاز خواهدکرد؟ باید اذعان کرد رونق در بازار مسکن به عوامل مهم دیگری نیز بستگی دارد، معمولا سطح متوسط درآمد جامعه و بازار کار، شاخص‌های کلیدی برای فروش ملک هستند.تقاضای رو به رشد طبقه متوسط مرفه چین برای خرید خانه‌هایی با متراژ بزرگ نشان دهنده ظرفیت عظیمی است که استفاده نشده‌است. پیش از این، بانک‌مرکزی این کشور برای کاهش نرخ وام مسکن یا نرخ اولیه وام پنج‌ساله (LPR) به ۴.۳درصد اقدام کرد که به شدت پایین‌تر از سطح در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکاست که اکنون در بیش از ۷ درصد قرار دارد. نرخ پایین وام مسکن خریداران خانه را جذب می‌کند تا به سرعت با توسعه‌دهندگان معامله کنند.تنها از طریق رسیدگی به مشکلات تامین مالی سازندگان مسکن و موضوع اصلی فروش ضعیف ملک، می‌توان بخش املاک و مستغلات کشور را احیا کرد که از شهرهای مختلف چین می‌خواهد برای تشویق مردم به خرید خانه، سیاست‌های متناسب‌تر اتخاذ کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها