چرا مسئولان با تولیدکنندگان کتابی که مورد عنایت رهبری است، همراهی نمی‌کنند؟!

یادمان حوض‌ خون در ایستگاه تعطیلی

نگاهی به دو کتاب با موضوع انقلاب اسلامی؛ «آن مرد با باران می‌آید» و «میدان انقلاب»

ماجرای بهزاد؛ وسط میدان انقلاب

کد خبر: ۱۳۹۷۱۳۵
نویسنده محمدرضا خراسانی‌زاده - نویسنده

 اتحاد قلوب
یک خانواده معمولی در محله‌ای ساده در تهران زندگی می‌کنند. در روال عادی زندگی، پدر هر روز سر کار می‌رود و مادر در خانه مشغول کار و بچه‌ها هم هرکدام سرگرم درس و دانشگاه و مدرسه هستند. اما مشکل اینجاست که شرایط کاری کرده که روال عادی زندگی به هم بخورد! در شب‌های حکومت نظامی که مدام صدای تیر و درگیری نیز بلند می‌شود، بهروز پسر بزرگ خانواده هنوز برنگشته و اعضای خانواده نگران او هستند.
این بخش آغازین داستان کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اثر وجیهه علی‌اکبری سامانی است. داستانی که با محوریت این خانواده به روزهای پیش از انقلاب از مهر 56 تا فرار شاه در 26 دی همان سال می‌پردازد. شخصیت اصلی داستان، بهزاد پسر کوچک و مدرسه‌ای این خانواده است که به طور کل در جریان مسائل سیاسی و اجتماعی روز نیست. او پسری بی‌دل و جرات است که اصلا اصراری به قهرمان بازی ندارد و سرش توی لاک خودش است. اما کم‌کم به واسطه کارهای برادرش بهروز و دوستش سعید و دیگر دوستان و هم‌محله‌ای‌هایش با مسائل روز جامعه آشنا می‌شود. به این ترتیب از مبارزات انقلابی سر درمی‌آورد و به کارهایی مانند شرکت در تظاهرات، چسباندن اعلامیه، شعار نویسی و ... می‌پردازد. حتی دیگر به مخالفت‌های پدرش که از ترس جان بچه‌هایش به آنان اجازه شرکت در مبارزات را نمی‌دهد، توجهی نمی‌کند. 
سیر خطی داستان و اتفاقاتی که در کتاب بیان شده‌است، صعودی منطقی و پلکانی دارد و مخاطب قدم به قدم با بهزاد و اطرافیانش همراه می‌شود. کتاب به خوبی اوضاع جامعه، خانواده‌ها و افراد را در آن روز تصویر کرده‌است. مردمی که حرف خانه و خیابان و مسجد و محل کارشان، حول مبارزات انقلاب و امام‌خمینی و شاه می‌گشت. وجیهه سامانی به خوبی توانسته‌است انقلاب را به جای یک مسأله فقط بیرونی و تاریخی، به عنوان یک اتفاق بزرگ درونی و اجتماعی بیان کند. انقلاب اسلامی ایران، یک کودتای نظامی یا خواست تنها عده معدودی از مسئولان یا نظامیان نبود، بلکه یک تحول درونی در قلوب و دل‌های مردم بود که همه را یکصدا کرد و به لطف خدا و تحت رهبری امام‌خمینی این انقلاب به پیروزی رسید. این تحول درونی که اصلی‌ترین تفاوت انقلاب اسلامی ایران با باقی انقلاب‌های دنیاست، قلوب مردم را در راستای خدا و دین خدا متحد کرد و به قول شهید صدر، آرزوی انبیا و اولیای الهی به این وسیله برآورده‌شد. بهروز، بهزاد، بهناز، پدرشان و همه دوستان و هم محله‌ای‌ها و همشهری‌ها‌یشان نماد همین تحول و اتحاد هستند. آن مرد با باران می‌آید داستانی عالی برای نوجوانان جهت شناخت هرچه بیشتر و بهتر روزهای منتهی به انقلاب است.
 

امتداد انقلاب
در ظاهر، انقلاب اسلامی ایران در سال 57، یک نقطه پایان برای رژیم پهلوی و به طور کل دوران طولانی پادشاهی در ایران به حساب می‌آید اما در اصل، این انقلاب ابتدای راهی طولانی و بلندمدت است. این مسأله، حرف اصلی کتاب «میدان انقلاب» است. این کتاب در اصل دو کتاب به هم متصل است: کتاب اول میدان انقلاب بهمن 1357 و کتاب دوم میدان انقلاب بهمن 1397 نام دارد. این اثر جذاب به طور جالبی طراحی شده‌است و از یک طرف کتاب بهمن 57 و از طرف دیگر بهمن 97 شروع می‌شود.
کتاب بهمن 57، 50 روایت از دوران محمدرضا شاه و نحوه سلطنش و شرایط جامعه و مردم ایران در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... است و کم‌کم روایت‌ها به سمت مبارزات مردم با رژیم پهلوی تحت رهبری امام‌خمینی می‌رود و در نهایت در روایت پنجاهم به پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 می‌رسد. این پایان کتاب اول است و دوم یعنی بهمن 97، از همان روزهای بعد از پیروزی انقلاب آغاز می‌شود. در این کتاب به دوران 40 ساله پس از انقلاب تا سال97پرداخته شده‌است. از اتفاقات سال‌های ابتدایی مانند همکاری‌های مردم در زمینه‌های مختلف جهادسازندگی، رسیدگی به نقاط ضعف‌ها و خلأها، آغاز جنگ تحمیلی، ترورها و... شروع می‌شود سپس به دستاوردهای علمی، نظامی و صنعتی مختلف جمهوری اسلامی در دوران 40 ساله نخستش می‌پردازد. این کتاب نیز شامل 50 روایت است که امتداد انقلاب را در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. راهی که هنوز هم ادامه دارد و ان‌شاءا... درخشان‌تر نیز می‌شود. 
کتاب ویژگی‌های مثبت گوناگونی دارد. نکته اول زبان داستانی هر روایت است. نویسنده کتاب یعنی سید محمد مهاجرانی تلاش کرده تا مطالب در قالب روایت‌های خشک تاریخی بیان نشود و تا حدودی نیز در این زمینه یعنی داستانی کردن وقایع تاریخی موفق بوده‌است. در ضمن هر روایت به صورت کوتاه بیان شده و تصویرگری‌های خوب مجید صابری‌نژاد نیز به اثرگذاری مطالب کمک شایان توجهی کرده‌است. مجموع این ویژگی‌ها، کتاب را مناسب نوجوانان کرده‌است؛ گروهی که بخشی از آنان با توجه به رسانه‌های گوناگون در دسترس‌شان، از بسیاری از حقایق دور شده و مطالبی ناصحیح را به عنوان حقیقت باور کرده‌اند. کتاب میدان انقلاب با روایت مختصر، مفید و جذاب از نقاط مهم تاریخ معاصر ایران در قبل و بعد از انقلاب در 100 روایت کوتاه، می‌تواند برای این گروه مهم و آینده‌ساز بسیار کاربردی باشد تا آنها با خط اصلی فکری و عملی ایران اسلامی آشنا شده و همچنین از سیاهی و ناامیدی‌های زیادی که امروزه بسیاری در حال تزریق آن در جامعه هستند، دور شوند.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید»
بسمه‌تعالی / بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده‌است. تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده‌کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءا....
مرداد ۹۸

منبع: ضمیمه قفسه کتاب روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها