13سال خشکسالی و دست و پنجه نرم کردن با بارش‌های اندک، مردم ایران را به این فکر فرو برده بود که تا سال‌ها باید با بارش‌های اندک خو بگیرند و دیگر خبری از برف‌های چند متری در کشور نیست.در حالی که هیچ‌کسی انتظار زمستانی سخت را نداشت، یکباره هوای کشور در بهمن۱۳۵۰ دگرگون شد و رو به سردی رفت.
کد خبر: ۱۳۹۶۵۹۰

همه چیز از ظهر 14بهمن با شروع بارش در منطقه شمال غرب کشور آغاز شد. چند ساعتی بود که برف شروع به بارش کرده بود و مردم خوشحال از بارش الهی در خیابان مشغول بازی شدند.اما هرچه به ساعات پایانی شب می‌رسید، شدت برف بیشتر شده و دما به زیر صفر رسید. بیش از ۱۰ساعت از بارش برف گذشته بود که خبر رسید در برخی شهرهای شمال غرب ارتفاع برف از نیم متر گذشته و همچنان آسمان برفی است. هرچه به ساعات اولیه روز 15بهمن نزدیک می‌شدیم، دامنه برف گسترده‌تر می‌شد و به دامنه‌های جنوبی کشور هم می‌رسید.

 چند متر برف بارید؟
فرقی نداشت در تهران باشی یا اصفهان. برف حتی تا خراسان هم رسیده بود و ارتفاع آن در شهرهای غربی کشور به سه متر رسید و در ارتفاعات جنوبی کشور تا هشت متر هم گزارش شد. در فیروزکوه دمای منفی۳۶ و در خراسان دمای منفی۳۷ درجه ثبت شد که این رکورد در کتاب گینس ثبت و مشخص شد دمای هوا از سیبری هم سردتر شده است. کار تا جایی پیش رفت که دیگر کسی یادی از سرما و برف سال ۴۲ نمی‌کرد.

 تلفات چقدر بود؟ 
 برفی که نوید پایان کامل خشکسالی را می‌داد باعث شد روز ۱۹بهمن در کشور حالت فوق‌العاده اعلام شود. هنوز راه‌های روستایی مسدود بود و فقط در استان‌های غربی ریزش بهمن جان صدها نفر را گرفته بود. از ۲۲۰روستا هیچ ردی باقی نمانده و دسترسی به آنها وجود نداشت.  بسیاری گرفتار ریزش بهمن شده و زیر ده‌ها متر برف مدفون شده بودند. آن‌گونه که مقامات آن زمان اعلام کردند 4000 نفر در اثر برف یا سرما جان خود را  از دست دادند تا پرتلفات‌ترین زمستان کشور در تاریخ ثبت شود. امکانات، جوابگوی این حجم بارش و خسارت نبود. حتی چند روزی تهران تعطیل و در مناطق شمالی شهر چند شهروند جان خود را از دست دادند. در جاده خلخال بارش برف و بهمن باعث شد یک اتوبوس مسافربری با ۳۲ مسافرش در ته دره مدفون شود.
 
بالاخره آفتاب درآمد 
در حالی‌که کشور درگیر برف، معضلات آن و کاهش دما بود و سخت‌ترین زمستان خود را تجربه می‌کرد، بالاخره ۲۴بهمن آفتاب در آمد و پس از چند روز مردم رنگ آفتاب را دیدند. با آب شدن لایه‌های رویی برف، کم کم راه‌های ارتباطی به‌ویژه در تهران و استان‌های غربی باز شد و مردم توانستند به سمت روستاها بروند تا امدادرسانی و آذوقه رسانی اولیه را انجام دهند. بعد از بهبود اوضاع مشخص شد ۲۰۰روستا بعد از بارش سهمگین از روی نقشه محو و هیچ اثری از آنها و ساکنانش باقی نمانده است.

 واکنش مردم چه بود؟ 
در حالی که مردم تا چند روز قبل از خداوند درخواست برف و باران می‌کردند، کار به جایی رسید که مردم تهران برای قطع بارش، نماز دسته جمعی برگزار کردند و روزنامه‌ها با تیتر درشت در صفحه اول خود نوشتند: «خدایا برف بس است».

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها