شب یلدا؛ 8000 سال آیین برای دورهم‌نشینی
«جام‌ جم» الگویی ایرانی را برای دورهمی‌های امروزی بررسی می‌کند

شب یلدا؛ 8000 سال آیین برای دورهم‌نشینی

سنت های قدیمی البرز در یلدا

شب یلدا در استان البرز چگونه می گذرد

جام جم آنلاین البرز: شب یلدا در هر کدام از شهرهای ایران آداب و سنن خاصی دارد و شب یلدا در استان البرز هم مثل بقیه استان های ایران به زیبایی برگزار می شود. در این مطلب آداب رسوم مردم کرج و استان البرز را در شب یلدا می خوانید.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۱۳

استان البرز همچون دیگر استان‌های کشورمان در شب یلدا دارای رسم و رسوم‌های مختلفی است. آیین شب یلدا از روزگاران بسیار دیر و دور در شهرها و روستاهای کهن در دامنه البرز جنوبی که اکنون استان البرز نامیده می‌شود با شور و حال خاصی برگزار می‌شده است.

 

 مردم روستاهای شهرستان طالقان مراسم شب چله به خانه بزرگ روستا رفته و طولانی‌ترین شب سال را در کنار یگدیگر و با شور و حال خاصی می‌گذرانند.

در شب چله، طالقانی‌ها دور کرسی نشسته و بزرگ ده با خواندن قران و دعا برای پرباری محصول در سال آینده شب نشینی را شروع می‌کنند.

 

زنان نیز تدارک پذیرایی را می‌بینند و تنقلات گذرادن این شب را از چند روز قبل فراهم می‌کنند. هندوانه، سنجد، گردو، گندم برشته، کدو تنبل پخته شده، انگور خشک شده، زالزالک از تنقلات این شب است.

 

یکی از رسوم زیبا و جالب مردم طالقان در این شب مراسم درجی سران و شال‌اندازی است که به عنوان میراث ناملموس و یا معنوی ثبت ملی شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها