تحلیل جنجال‌های داوری جام‌جهانی در گفت‌وگو با رضا کرمانشاهی

حیف از علیرضا فغانی

«دخالت VAR بیجا بود»

تیم فغانی چطور حذف شد؟

کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی جزئیات بیشتری از بازی جنجالی پرتغال - اروگوئه و تصمیمی که باعث حذف علیرضا فغانی و تیم داوری ایران از این رقابت‌ها شد را ارائه کرد.
کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی جزئیات بیشتری از بازی جنجالی پرتغال - اروگوئه و تصمیمی که باعث حذف علیرضا فغانی و تیم داوری ایران از این رقابت‌ها شد را ارائه کرد.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۵۶

به گزارش جام جم آنلاین، در حالی که انتظار می‌رفت علیرضا فغانی داور بین المللی ایران به همراه محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی جزو تیم داوری مراحل حذفی و پایانی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باشند اما این اتفاق رخ نداد. تیم داوری ایران تنها دو بازی برزیل - صربستان و پرتغال - اروگوئه را قضاوت کرد.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی پایان کار فغانی در جام جهانی، تصمیم بحث‌برانگیز او در بازی اروگوئه و پرتغال باشد. تصمیمی که البته فغانی چندان در آن مقصر نبود و او در صحنه برخورد توپ با دست مدافع اروگوئه، دستور به ادامه بازی داد اما از اتاق VAR به او گفتند که آن صحنه را بازبینی کند و فغانی بعد از دیدن مجدد صحنه، تصمیم اشتباه گرفت برای پرتغال، پنالتی بگیرد. اروگوئه در آن مسابقه با دو گل شکست خورد و در پایان بازی‌های مرحله گروهی به خاطر تفاضل گل کمتر حذف شد. از آنجا که اشتباه فغانی در این مسئله تاثیرگذار تلقی شد و همچنین هجمه رسانه‌های اروگوئه، در نهایت کمیته داوران فیفا، یکی از بهترین تیم‌های داوری ایران را کنار گذاشت.

محمدرضا ابوالفضلی کمک داور ایرانی که در آن مسابقه در کنار فغانی حضور داشت، با ارائه جزئیات بیشتری از آن اتفاق گفت: امید زیادی داشتیم به مراحل بالاتر برسیم. دو تیم پرتغال و اروگوئه چالش و کری زیادی با هم داشتند. تا آن لحظه هم خود فغانی درست تصمیم گرفت. در گوشی می‌شنیدم که فغانی بعد از آن صحنه، به اتاق VAR گفت که «هند نیست و دست برای حمایت از بدن بوده است». اتاق VAR ابتدا اوکی داد که این صحنه هند نیست.

وی افزود: موقع ضربه کرنر دوباره VAR تماس گرفت و گفت که اینجا ۵۰-۵۰ هستیم و توصیه می‌کنیم پای مانیتور نظر بدهید. دخالت بیجای VAR باعث شد آن لحظه که فشار زیادی روی تیم داوری وجود داشت… استدلال بود قبل از اینکه دست به زمین برسد، توپ با دست برخورد کرده است و از دید ما می‌تواند هند باشد.

کمک داور بین المللی ایران تاکید کرد: هنوز هم اتفاق نظر در این وجود ندارد. روز بعد در جلسه آنالیز یکسری می‌گفتند هند است و یکسری می‌گفتند نیست. این پنالتی باعث شد اروگوئه به مرحله بعد صعود نکند. فشاری که آوردند باعث شد این تصمیم -حذف تیم داوری ایران- گرفته بشود.

ابوالفضلی گفت: فغانی می‌توانست نظر VAR را نپذیرد. من و منصوری در آن مسابقه نظری ندادیم. من کمک دوم بودم و فاصله داشتم. منصوری کمک اول بود و در زاویه مناسب نبود. کمک‌ها نمی‌توانند پای مانیتور بروند اگر می‌رفتیم شاید می‌توانستیم کمک کنیم. چهار داور در اتاق کمک داور ویدئویی هستند و جمعبندی این بود که پنالتی اعلام بشود.

این کمک داور ایرانی در ادامه درباره شائبات حمایت داوران از تیم آرژانتین در جام جهانی گفت: اصلاً. قویاً رد می‌کنم. هیچ داوری بخصوص در جام جهانی حاضر نیست جلوی مقامات ارشد فیفا آبروی چند ساله خود را زیر پا بگذارد.

ابوالفضلی درباره احتمال حضور فغانی در دوره بعدی جام جهانی از طرف فدراسیون استرالیا اظهار کرد: شاید این امکان وجود داشته باشد فدراسیون استرالیا سال بعد فغانی را داور بین المللی در نظر بگیرد. مهمترین مسئله‌ای که در قضاوت مطرح شده، آمادگی جسمانی است به علاوه تجربه. در همین جام جهانی خیلی از داوران بالای ۴۵ سال سن داشتند. کمک داور ۴۹ ساله داشتیم. ترکیبی از تجربه و جوانگرایی استفاده می‌شود. در کشور ما فقط به جوانگرایی بها می‌دهند. به نظرم اگر فغانی آمادگی جسمانی اش را حفظ کند این شانس را دارد که دوره بعد هم حضور داشته باشد.

وی درباره دستمزدهای بالایی که گفته می‌شود تیم ایرانی از جام جهانی گرفته است، گفت: هنوز جام جهانی در جریان است. خود فیفا تا پایان مسابقات ایمیلی درباره حق الزحمه دریافتی ارسال نکرده است. خبرهایی منتشر شده که فغانی و کمک‌هایش این مقدار دریافت کرده‌اند. هنوز رقم مشخصی عنوان نشده است. من از تیرماه ۱۳۷۴ تا الان ۲۷ سال قضاوت می‌کنم. ضمن اینکه به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم پولی از فیفا بگیریم. بعضی‌ها می‌گویند «چمدان دلار از قطر آوردید؟» مدیون هستیم اگر یک دلار گرفته باشیم!

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها