روند طراحی و بافت فرش های ماشینی در سالهای اخیر تفاوت های بسیاری کرده است. زمانی فرش های 500 شانه و 700 شانه از محبوبترین فرش های موجود در بازار فرش بودند و مردم هم استقبال بسیاری از این فرش های بروز دوره خود می کردند، با گذشت زمان و بهبود تکنولوژی ساخت ماشین های بافتنده همینطور تعداد شانه فرش ها بالاتر رفت و تراکم فرش ها نیز بالاتر رفت و از کیفیت بهتری برخوردار شدند.
کد خبر: ۱۳۸۸۴۳۸

تفاوت و خصوصیات فرش 1500 و 1200 شانه گل برجسته

روند طراحی و بافت فرش های ماشینی در سالهای اخیر تفاوت های بسیاری کرده است. زمانی فرش های 500 شانه و 700 شانه از محبوبترین فرش های موجود در بازار فرش بودند و مردم هم استقبال بسیاری از این فرش های بروز دوره خود می کردند، با گذشت  زمان و بهبود تکنولوژی ساخت ماشین های بافتنده همینطور تعداد شانه  فرش ها بالاتر رفت و تراکم فرش ها نیز بالاتر رفت و از کیفیت بهتری برخوردار شدند، در این مقاله در مورد تفاوت و خصوصیات فرش 1500 شانه و 1200 شانه گل برجسته صحبت میکنیم. پس با ما همراه باشید.

کیفیت فرش 1500 شانه بالاتر است یا 1200 شانه

فرش 1200 شانه یکی از محبوبترین فرش ها برای خریداران فرش است زیرا این فرش ها علاوه بر قیمت مناسبی که دارند دارای ضخامت مناسبی برای فضاهای پررفت و آمد و دارای پاخور زیاد هستند. فرش 1200 شانه دارای حدود 6 میلیمتر ضخامت است و بنابر این از ضخامت خوبی برخوردار است. این ضخامت فرش 1200 شانه در مکان هایی که رفت و آمد بسیاری وجود دارد به کمتر جابجاشدن فرش و برنگشتن گوشه ها و لبه های آن کمک می کند در صورتی که در فرش 1500 شانه به دلیل ضخامت کمتر و فشرده تر بودن و توپرتر بودن تراکم آن فرش بطور کلی نرم تر خواهد بود و راحتتر خم میشود و محیط برروی آن تاثیر بیشتری می گذارد.

اگر بخواهیم در مورد کیفیت فرش 1500 شانه برایتان بگوییم شاید بهتر باشد بدانید که شاخص دیگری که در تعیین کیفیت یک فرش مهم است تراکم یا گره آن است. فرش 1200 شانه دارای تراکم 3600 است در صورتیکه در فرش 1500 شانه تراکم به 4500 افزایش پیدا می کند و فرش بسیار ریزنقش تر و ریزبافت تر میشود.

با این اوصاف زیبایی بی بدیل فرش 1500 شانه به دلیل ظرافت بافت بالای آنهاست. تراکم 4500 در فرش 1500 شانه توانسته است بخوبی طرح هایی زیبا را با بافت ریز و توپری به نمایش بگذارد. طرح و نقش فرش هزار و پانصد شانه نیز زیباتر و ریزبافت تر از سایر فرش های ماشینی است.

در بیان ویژگی های فرش 1500 شانه همانطور که گفته شد این فرش ها از ظریفترین نخ و بافت برخوردارند و با تراکم بالایی که دارند از زیبایی اعجاب انگیزی برخوردارند. نخ آکریلیت هیت ست شده از دیگر خصوصیات مهم فرش های 1500 شانه و فرش 1200 شانه است که باعث شده است که از کیفیت بهتری برخوردار باشند. هیت ست بودن نخ فرش به این معناست که نخ آکریلیک پس از فرایند بخاردهی، به نخی با فرسایش و مقاومت بالا تبدیل می شود.

فرش 1500 شانه دارای خصوصیات بسیاری است ما اگر بخواهیم بیشتر آن را بررسی کنیم شاید بتوان گفت که به دلیل ضخامت در حدود 5 میلیمتر و ظرافت و تراکم بالایی که دارد برای مکان های شلوغ مناسب نمی باشد و بهتر است از فرش های 1200 شانه برای مکان های شلوغ استفاده کرد.

فرش 1500 شانه

نخ آکریلیک بهترین نخ فرش؟

نخ آکریلیک دارای ویژگی هایی بسیار مشابه به نخ های طبیعی است و در برخی ویژگی ها از آنها بهتر نیز هست، در ادامه این بخش از مقاله در مورد آن صحبت می کنیم و از ویژگی های نخ آکریلیک که آن را مبدل به بهترین نخ فرش ماشینی کرده است می گوییم.

پرزدهی پایین الیاف و براق بودن نخ آکریلیک یکی از مهمترین خصوصیات مهم آنهاست که باعث شده است برای بافت فرش محبوب باشند. ویژگی دیگر رنگ پذیری بالای الیاف آکریلیک و از دست نرفتن رنگ پس از سالها استفاده است. پفکی و سبک بودن الیاف نخ آکریلیک از دیگر ویژگی هایی است که باعث توپرشدن و فشردگی تراکم در فرش های ریزبافت مانند 1200 و 1500 شانه شده است.

طراحی ایرانی با تلفیقی از مدرنیته

طرح های زیبا و خاص فرش 1500 شانه گل برجسته با تلفیقی از 8 رنگ زیبا با یکدیگر به وجود می آیند و پالت های رنگ واقعی به کار رفته در این فرش ها بسیار پرتراکم تر از فرش های 700 یا 1200 شانه است. شفافیت و براق بودن و تثبیت بالا و عدم رنگ دهی اینگونه فرش ها نیز باعث زیبایی دوچندان آن شده است.

فرش های هزار و پانصد شانه به دلیل تراکم بسیار بالایی که دارند دارای طرح های خاصی نیز هستند و شرکت های تولید کننده آن مانند شرکت فرش داریوش، علاوه بر طرح های سنتی ایرانی فرش کاشان مانند طرح های باغ ارم، افشان و ترنج، به تولید فرش های مدرن و وینتیج نیز رسیده اند.

فرش های مدرن تولید شرکت فرش داریوش از طرح هایی بروز، مدرن و با تلفیقی از هنر ایرانی و مدرنتیه طراحی شده است و برای بسیاری از جوانان و جوان پسند ها از زیبایی خوبی برخوردار است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها