حق طبیعی هر تربیت پذیر، ار گرفتن تحت هدایت و ارشاد یک مربی است

گزیده ای از دستورات قرآنی در تربیت کودک

آموزش احکام با داستان و دبستان

 احکام شرعی، قوانین دینی مرتبط با وظایف انسان است که هر فرد مسلمان برای انجام صحیح اعمال دینی، باید آن را بیاموزد. یکی از بهترین و موثرترین شیوه‌های آشنایی با مهارت‌های زندگی و معارف دینی به کودکان قصه‌گویی است. مجموعه «قصه‌های احکام برای کودکان» سعی دارد احکام عملی دین را با زبانی ساده و با چاشنی داستان برای کودکان دبستانی بیان کند تا کودک حین خوانش یک داستان، احکام و معارف دینی را ساده‌تر، عمیق‌تر و بهتر بیاموزد.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۰۳
نویسنده مهسا پایسته - قفسه کتاب

حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند؛ پژوهشگر قرآنی، شاعر و داستان‌نویس کودک و نوجوان اهل دیزیچه استان اصفهان است. او یکی از روحانیونی است که به‌صورت جدی وارد مبحث آموزش احکام شرعی به کودکان شد و با روش‌های مختلف شعر و داستانگویی خلاق تلاش کرد تا مسائل سخت و کثیر شرعی را برای کودکان ساده، شیرین و جذاب کند. سال 97 توسط انتشارات به‌نشر، مجموعه شش جلدی با عنوان قصه‌های احکام برای کودکان به جمع آثار ادبیات دینی کودک و نوجوان اضافه شد. نویسنده کتاب؛ حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند برای نخستین بار، احکام دینی را به شکل داستان‌واره برای کودک بیان کرد که مورد استقبال والدین، مروجان و مربیان آموزش دین قرار گرفت.
به باغ نماز خوش آمدید (احکام نماز1)
رضا به درخواست امام جماعت، برای نمازگزاران حاضر در مسجد امام حسین(ع) مفهوم «تکبیره‌الاحرام» و این‌که در کدام بخش نماز و چگونه گفته می‌شود را توضیح می‌دهد. سه داستان دیگر این کتاب احکام مربوط به «تسبیحات اربعه، سجده، سلام» است که در محیط مدرسه و مراودات بین معلم و دانش آموزان بیان می‌شود.
نمازهای کلاغی (احکام نماز2)
زبان، بدن، حرکت، سکون؛ معلم کلاس آقای علوی با همین چهار کلمه در داستان اول کتاب به چند مسأله واجب در نماز اشاره کرده‌است. کودکان گروه سنی ب؛ با مبطلات و مکروهات نماز در 5 داستان این کتاب آشنا می‌شوند.
روزی که ماه دلش گرفت (احکام نماز3)
موضوع داستان نخست این جلد؛ آشنایی کودکان با مفهوم «شاخص» است. می‌آموزند چگونه بدون ساعت می‌توان وقت نماز ظهر را فهمید. داستان ضرورت و آموزش خواندن نماز آیات، یکی از خواندنی‌ترین قصه‌های این کتاب است. دو داستان دیگر درباره صلوات در نماز و چگونه در همه حال نمازخواندن است.
جایزه پدر بزرگ مجموعه 7 داستان است که کودکان را با شرایط وضوی صحیح، انواع مطهرات، نجاست و چگونگی رفع آن آشنا می‌کند.
ملاقات با شیر در 4 داستان مختلف کودکان را با مفهوم تقلید و مراجع تقلید، شرایط و چگونگی تیمم و غسل آشنا می‌کند. وجه تمایز بین حیوان و انسان و شرایط تکلیف موضوع داستانی است که کودک در اولین داستان کتاب می‌خواند.
از طلا به طوطی 7 داستان آموزنده دارد. قصه‌هایی در اهمیت و لزوم تشخیص غذای حرام و حلال، مکروهات و مصادیق آن و توجه به حجاب که همگی در محیط مدرسه و ارتباط معلم و دانش‌آموز روایت می‌شود.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها