تا همین چند ماه پیش هم وقتی درباره ایدز می نوشتیم از هشدار، زنگ خطر و تهدید ایدز حرف می زدیم ، اما با آمار یک به هزار مبتلایان به ایدز که از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اعلام می شود به یقین چالش بزرگ و جدی وزارت بهداشت در آینده نزدیک همین مساله خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۷۴۱۲

آمارهای رسمی و ثبت شده وزارت بهداشت نشان می دهد که اکنون 14هزار و 554نفر مبتلا به ایدز شناخته شده در کشور داریم در حالی که آمارهای تخمینی به گفته محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت ، نشانگر وجود حدود 70هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور است که با احتساب جمعیت 70میلیونی کشور می توان گفت ، به ازای هر هزار نفر یک نفر در کشور به ویروس ایدز (HIV)مبتلاست.
بر این اساس بیش از 50هزار نفر افراد مبتلا به HIVهنوز در کشور ناشناخته هستند در حالی که ناقل این بیماری هستند.این در حالی است که هر روز حدود 8هزار نفر به علت بیماری های ناشی از ایدز در دنیا می میرند و در همین مدت 12هزار نفر دیگر به (HIV)مبتلا می شوند. این اعداد و ارقام تکان دهنده است و خطر حضور این بیماری در کشور را به خوبی نشان می دهد.
دکتر مینو محرز، رئیس انجمن علمی بیماری های عفونی و سرپرست مرکز تحقیقات ایدز در همین خصوص به جام جم گفت: آمار ایدز حتی زمانی که کمتر از این بود نیز تهدیدکننده بود و آمار جدید نیز نشان دهنده افزایش خطر آن است.
محرز وضعیت این بیماری را خطرناک اعلام کرد و این سوال را مطرح نمود که «ما تاکنون برای این بیماری چه کرده ایم ؛» سرپرست مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: مطمئن باشید این آمار تا چند وقت دیگر بیشتر و تکان دهنده تر می شود.به گفته محرز در همه دنیا تنها راهی که برای مبارزه با این بیماری جواب داده ، آموزش همگانی در این خصوص بوده است ؛ اما آیا ما آموزش همگانی و شفاف در این خصوص داشته ایم؛
چند درصد برنامه های رادیو و تلویزیون به این مساله پرداخته است؛ یا اصلا در رسانه ها از کاندوم حرف می زنند؛

24درصد معتاد ایدزی


بیش از 14هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز شناخته شده اند و تخمین زده می شود که 70هزار نفر آلوده به ویروس HIV/AIDSباشند و از میان 2میلیون معتاد کشور نزدیک به 24درصد، آلوده به این ویروس هستند.
دکتر فاطمه جواهری ، عضوهیات علمی دانشگاه تربیت معلم ادامه داد: عوامل اجتماعی زمینه ساز ابتلا به ایدز جوان بودن ، جنسیت ، نابرابری و فقر، زندگی در زندان ، ضعف ارزش های اخلاقی ، فقر فرهنگی و توسعه نیافتگی جامعه است.
وی تصریح کرد: نداشتن تجربه و اطلاعات کافی درخصوص روابط جنسی سالم ، تمایل زیاد به برقراری ارتباط جنسی ، اعتیاد به مواد مخدر و الکل ، ترک خانه و خانواده ، تاثیرپذیری زیاد از گروههای دوستان ، وجود منابع مالی محدود و ناتوانی در محاسبه خطر سبب می شود که جوانان در مقابل این بیماری آسیب پذیر باشند.

توفیق وزارت بهداشت


برخلاف انتظار و تصور همگانی در پرونده ایدز وزارت بهداشت آخرین متهم است.
سرپرست مرکز تحقیقات ایدز نیز این مساله را تایید کرد که وزارت بهداشت اتفاقا با بودجه ناچیز این بخش و محدودیت های پیش رو، خوب عمل کرده است.
محرز ادامه داد: ایدز صرفا معضل بهداشتی نیست بلکه یک بحران اجتماعی هم محسوب می شود و در هیچ کجای دنیا تنها وزارت بهداشت مسوولیت مبارزه با این بیماری را نداشته است.
وی ادامه داد: هنوز هم نگرش ها به ایدز و هماهنگی ها منفی است و حرکت مقابله با ایدز کند انجام می گیرد. به گفته وی ، روند رشد ایدز صعودی و رو به افزایش است و تا هنگامی که آموزش ایدز شفاف و همگانی نشود، کاری از پیش نخواهد رفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها