ایرنا: نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان بر لزوم اجرای طرح حفر کانال کشتیرانی "اورآسیا" از دریای خزر تا دریای سیاه تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۶۸

نظربایف روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران در شهر"اوست کامنوگرسک"این کشور تصریح کرده که این طرح به شش میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
وی افزود: تامین شش میلیارد دلار مشکل نخواهد بود، ما این مبلغ را پیدا خواهیم کرد و در برابر راه کوتاهی به دریای آزاد خواهیم داشت.
نظربایف گفت: در صورت حفر این کانال نه تنها قزاقستان بلکه کشورهای آسیای مرکزی، غربی و چین نیز میتوانند از طریق آن کالاهای خود را صادر کنند.
بیشتراین کشورها اکنون برای صادرات و واردات کالاهای خود از طریق ایران به آبهای آزاد دسترسی دارند.
رییس جمهوری قزاقستان در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد نقشه اجرای این طرح بزرگ گفت: این پیشنهاد ناگهانی و غیرمنتظره نبود، بلکه همیشه مورد بررسی قرار داشته است.
وی افزود: برای اولین بار این طرح در قرن هجدهم در روسیه بررسی شده بود.
به گفته وی، راه موجود از دریای سیاه تا خزر از طریق رودخانه ولگا، "کانال ولگا - دون" و از "دون به خزر" یکهزار و کیلومتراست، اما با حفراین کانال این مسیر به کیلومتر کاهش مییابد.
نظربایف گفت: در مسیر فعلی دریچه وجود دارد درحالیکه در کانال بعدی این تعداد به چهار دریچه خواهد رسید.
وی افزود: قزاقستان میخواهد کالاهای خود را خارج از راههای روسیه صادر کند و در این مسیر گاهی به سوی مسیر باکو - جیهان میگراید و گاهی به سوی چین در حالیکه بدون چشمپوشی از این مسیرها، در جستجوی راههای مناسب برای صادرات کالاهای خود است.
رییس جمهوری قزاقستان خطاب به روسیه گفت: به جای حرف و سخن باید بسیار کار کنیم و این کانال را بسازیم.
اظهارات نظربایف حاکی از مخالفت روسیه با اجرای این کانال است هرچند وی از روسیه به عنوان شرکی منتقد یاد کرد.
رییس جمهوری قزاقستان گفت: این طرح هنوز در سطح پیشنهاد است و ما با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه متعهد شدهایم که این طرح از نظر زیست محیطی و مزیت اقتصادی بررسی شود.
ایده حفر کانال از دریای خزر تا دریای سیاه از سوی نظربایف در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ روسیه ارایه شده بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها