سازمان ملی هوا فضای آمریکا «ناسا» اعلام کرد براساس پروژه‌ای که با هدف توسعه هواپیما‌های سازگار با محیط زیست در سال ۲۰۱۶ راه اندازی کرده، نخستین نسخه آزمایشی این نوع هواپیما را در ماه آینده میلادی رونمایی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۶۹۲۰۵
به گزارش جام جم آنلاین، ناسا در حال آماده شدن برای آزمایش نخستین هواپیمای تمام برقی (X-۵۷) است که می‌تواند صنعت هوانوردی را سبزتر، پاک‌تر و کم صداتر کند.

سوخت این هواپیما که برخلاف هواپیما‌های معمول بنزین نیست و از طریق باتری‌های حاوی لیتیوم تامین می‌شود، قرار است در ماه ژوئیه (تیرماه) نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام دهد.

پروژه پرواز هواپیمای ایکس-۵۷ در سال ۲۰۱۶ به امید توسعه هواپیما‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست راه‌اندازی شد. براساس گزارش سازمان بین‌المللی هوانوردی مسافربری، صنعت هوانوردی نزدیک به دو درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن را تشکیل می‌دهد. ناسا در توضیح این پروژه خاطرنشان کرده است که برخلاف بنزین خودرو، بنزین هوانوردی حاوی سرب است و عامل اصلی آلودگی سرب در محیط زیست بشمار می‌رود.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی ناسا، موتور‌های الکتریکی این هواپیما توسط دو باتری لیتیوم یونی ۴۰۰ پوندی که در کابین هواپیما نصب شده تغذیه می‌شوند. ناسا می‌گوید زمان و تلاش زیادی صرف کرده تا اطمینان یابد این باتری‌ها بیش از حد گرم نمی‌شوند و آتش نمی‌گیرند.

اگر هواپیمای ایکس-۵۷ بتواند قابلیت پرواز تمام الکتریکی را بر فراز صحرای کالیفرنیا در نزدیکی مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا به نمایش بگذارد، راه برای هواپیما‌های الکترونیکی ۴۰ درصد کارآمدتر از هواپیما‌های امروزی هموارتر می‌شود. ضمن آنکه این هواپیما به دلیل حذف موتور احترقی پرواز کم صداتری دارند.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها