به گزارش جام جم آنلاین، جز صحنههای نبرد چه نسبتی میان رزمندگی ۱۰۸ ستاره عدالتخواه و آن جنگجویان کوهستان با عصیانگران و لاتهای خیابانی وطن برقرار است و آن موسیقی گوشنواز ماسارو ساتو که خزنده، قیام تدریجی یک ملت را نمایندگی و همراهی میکند، چه ربطی به آوای عربده و فحاشیهای رکیک هنجارشکنهای داخلی دارد؟ هرچه هست دستکم اسم منطقه در کوهستان چین در کرانه رود زرد که محل استقرار مبارزان چینی بود، در رسمی نانوشته و در ضربالمثلی شتابزده، معادل لاتها و لمپنهای ایرانی در نظر گرفته شد و برخی از جماعت چاقوکش و قمهبهدست و بهجز اینها مجهز به سلاحهای فحاشی و اعمال رعبآور، خود را با افتخار از اهالی و مبارزان لیانگشانپوی داخلی میدانند. هنجارشکنی و عبور از مرزهای اخلاقی و گلاویز شدن با قانون و مجریان آن، به اندازه کافی سوهان روح مردم و نوامیس و مختلکننده امنیت محله و شهر و جامعه بود. در این میان بهتدریج و در چند سال اخیر، سینمای ایران هم به این جماعت محدود روی خوش نشان داده و پای اراذل و عربدهکشها به فیلمها هم باز شده است. برخی فیلمسازان به بهانه سینمای رئالیستی و مبتنی بر واقعیت و روایت طبقات محروم و محلههای فقیرنشین، داستانهایی با محوریت و نقش تعیینکننده لاتها و لمپنها به تصویر میکشند که از قضا موردتوجه بعضی مخاطبان هم قرار گرفته است، اما فارغ از ترسیم کاراکترهایی جذاب و سمپات که کار قصه را راه میاندازد، نباید از تبعات منفی تکرار این روند و ترویج این قبیل صحنههای خشن و ادبیات لمپنی بر مخاطبان بهویژه نسل جوان، نوجوان و کودک گذشت. مضافبراینکه این بهرهگیریها از تیپهای لاتی و لمپنی، خیلی هم نکوهشی و تقبیحی نیست و معمولا این افراد جذاب و کاریزماتیک بهنمایشدرمیآیند.
هرچند شاید جماعت لمپن به نسبت جمعیت کشور، درصد ناچیزی را به خود اختصاص دهند، اما میدانیم همین تحرکات و هنجارشکنیهای آنها هم روان اجتماعی را برهم میزند و بار منفی ایجاد میکند. همین نسبت در سینما و آثار نمایشی هم وجود دارد و با وجود اینکه تعداد فیلمها و سریالهایی که در این چند سال اخیر سراغ نمایش لاتها و اراذل و اوباش رفتهاند، در قیاس با حجم آثار تولیدشده رقم ناچیزی به نظر میرسد، اما حتی همین مقدار هم تاثیرات منفی خود را روی مخاطبان برجا میگذارد. در این شرایط و با گلکردن فیلمهایی از این دست، بیم آن میرود که در درازمدت هنجارشکنی و کارهای ضدارزشی با توجیهات فیلمسازان مبنی بر کارکرد دراماتیک، تبدیل به هنجار و ارزش شوند؛ بنابراین ضرورت نظارت بیشتر دستگاههای متولی و حتی تعامل با نویسندگان و سازندگان آثاری با این موضوعات در مرحله نگارش و ساخت احساس میشود تا دستکم این مواجهه با ترویج بیفرهنگی و قبحزدایی همراه نباشد و مخاطبان با این ضدقهرمانها همذاتپنداری نکنند و روی عقوبت این هنجارشکنیها تاکید شود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد