آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ذخیره اورانیوم ایران ۱۸ برابر بیشتر شده است

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی مدعی شد:

ایران در حال تقویت توانایی‌های هسته‌ای خود است

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ضمن بیان این که رایزنی‌ها با ایران ادامه دارد، مدعی شد مذاکرات درباره منشا ذرات اورانیوم یافت شده در «مقطع بسیار دشواری» است.
کد خبر: ۱۳۶۷۶۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در «داووس» سوئیس در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» در پاسخ به این که «ماه آینده قرار است نتایج تحقیقات درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در برخی سایت‌ های هسته‌ ای ایران که دو سال زمان برده، منتشر شود» و او چه چیزی برای گفتن دارد، اظهار داشت: ما با ایران در حال کار بوده‌ایم و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که این تحقیقات و رایزنی‌ها در حال انجام است و گزارش همانطور که گفتید یا نتیجه‌گیری من بزودی بیرون خواهد آمد. همه چیزی که اکنون با احتیاط می‌گویم این است که این فرآیند بسیار پیچیده بوده و ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

او در پاسخ به این که این به معنای بلاتکلیفی است و خوشبینانه به نظر نمی‌رسد، گفت امیدوار است اینطور نباشد و افزود: من باید به لحاظ حرفه‌ای خوشبین باشم. دیپلمات هستم و همیشه تلاش می‌کنم (خوشبین باشم) و این کاری است که می‌کنم.

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه، در پاسخ به این که آیا اطمینان دارد ایران به دنبال افزایش توانایی‌های هسته‌ای خود در حال حاضر نیست، گفت: آن‌ها در حال افزایش و تقویت توانایی‌ های هسته‌ای خود هستند. اگر منظور از هسته‌ای هر کاری که می‌کنند مثل غنی‌ سازی اورانیوم و داشتن زیرساخت‌های بزرگتر باشد.

گروسی افزود: چیزی که نیاز داریم این است که مشخص کنیم درباره چیزهایی که آنجا کشف کردیم و نباید آنجا می‌بودند، چه اتفاقی افتاده است. وجود اثرات اورانیوم در جاهایی که به عنوان سایت یا مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده بودند که البته (اگر شده بودند) وجودشان را توجیه می‌کرد. پس داریم می‌‌پرسیم این چه چیزی است و چه اتفاقی اینجا در جریان بوده است. مواد کجا هستند. تا بفهمیم آن مواد چه هستند و برای چه استفاده شدند و بعد نتیجه‌گیری به دنبال آن خواهد بود.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، رافائل گروسی امروز (چهارشنبه) گفت، «مذاکرات با ایران با هدف پایان دادن به بن‌بست طولانی در توضیح منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های ظاهرا قدیمی، اما اعلام‌نشده، در مقطع بسیار دشواری قرار دارد».

طبق این گزارش، گروسی مدعی شد تصور اینکه توافق برای احیای برجام اجرا شود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ‌های رضایت‌بخشی در زمینه این موضوعات دریافت نکرده، دشوار است.

وی در میزگردی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: فکر می‌کنم در این مرحله باید از نتیجه‌گیری نهایی خودداری کنم، زیرا هنوز فرآیند را به پایان نرسانده‌ایم، اما اجازه دهید بگویم که در حال حاضر در مقطع بسیار دشواری قرار داریم.

به نوشته رویترز، گروسی قرار است تا زمان آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس اتمی در تاریخ ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به این نهاد درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات در خصوص موضوعات حل نشده گزارش دهد. وی در این خصوص گفت: امیدوارم که از فرصت بین زمان کنونی تا انتشار گزارش من به خوبی حداقل برای شروع یک پاسخ معتبر به این مسائل استفاده شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۴ اسفند ماه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از آن دیدار، ایران و آژانس در بیانیه‌ای اعلام کردند میان دو طرف توافق حاصل شده تا همکاری‌ها و گفت‌وگوهای میان خود را سرعت بخشیده و توافق کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کنفرانس خبری با مدیرکل آژانس اعلام کرد: توافق کردیم مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام شود.

محمد اسلامی ۱۷ فروردین ماه سال جاری هم درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اماکن ادعایی مطرح شده و خوشبینی به حل مسائل بین ایران و آژانس اظهار داشت: مادامی که رژیم صهیونیستی اقدام به تولید اسناد جعلی، خرابکاری، عملیات تروریستی و خرابکاری صنعتی می‌کند و این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود و نه کسی با آن مقابله می‌کند و برعکس از آن استقبال می‌کنند، طبیعی است یک نبرد بین دو جریان است که یکی جریان حق و دیگری جریان باطل است. این یک نبرد پابرجاست. ما هم در این راستا اهدافی را که داریم طی می‌کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد. مدارک ادعایی که مطرح شده را خودشان آمدند و دیدند. در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره شده که اصلا در ایران وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که این اقدامات را صورت می‌دهد و حرکات تروریستی را انجام می‌دهد، هر کار ایذایی را می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمانبندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. چون ادعایی است و باید بسته شود و خودشان می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند. اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها