آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ذخیره اورانیوم ایران ۱۸ برابر بیشتر شده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اورانیوم غنی‌ شده ایران به 18 برابر حد مجاز در توافق هسته‌ ای رسیده است.
کد خبر: ۱۳۶۸۳۲۱

به گزارش جام جم آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش خود اعلام کرد که ایران در ارائه پاسخ‌ های «معتبر فنی» به سوال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ ای در ایران طی سه ساز گذشته ناکام بوده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اشاره شده است که ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به 18 برابر حد مجاز در توافق هسته‌ ای رسیده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که تا 15 ماه مه 2022 (25 اردیبهشت) بر آورد می‌شود که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران به 3809.3 کیلوگرم رسیده باشد.

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌هایش درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته موفق نبوده است.

وی در ادامه نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرده است که ایران در حال حاضر 43.1 کیلیوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد دارد که تقریبا افزایشی 10 کیلوگرمی داشته و مقدار اندکی از آن نیز به اورانیوم فلزی تبدیل شده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشت که آژانس در گزارش خود اعلام کرده است: «از زمانی که اژانس ذرات اورانیوم با منشاء انسانی (anthropogenic origin) در سه سایت پیدا کرده، به ایران چند فرصت داده تا درباره وجود این مواد توضیح دهد اما ایران توضیحاتی که از نظر فنی در ارتباط با آن چیزی که آژانس در این مکان‌ها پیدا کرده، معتبر باشد، ارائه نکرده است».

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که هفته آینده نشست شورای حکام که 35 کشور عضو آن برگزار خواهد شد و احتمال صدور قطعنامه انتقادی علیه تهران در این نشست وجود دارد.

خبرگزاری رویترز در این گزارش سعی کرد که به ایران هراسی به دلیل افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران دامن بزند و نوشت که ایران به اورانیوم غنی سازی شده مورد نیاز برای ساخت یک بمب اتمی دست پیدا کرده است.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت که در صورتی که 42 کیلوگرم اورانیوم تا 60 درصد غنی سازی شده را به میزان مورد نیاز غنی سازی بیشتر انجام داد، امکان ساخت یک بمب اتمی وجود دارد.

در توافق برجام که در دولت آقای روحانی با گروه 1+5 حاصل شده بود، ایران مجاز به ذخیره سازی 300 کیلوگرم گاز "هگزا فلوراید اوانیوم" (UF6) تا درصد غنای 3.67 درصد بوده است. (این میزان معادل 202.8 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده می باشد).

همچنین ایران حق داشت تنها اندکی بیش از 5 هزار سانتریفیوژ IR-1‌ را در تاسیسات نطنز داشته باشد. بر اساس برجام، ایران باید فعالیت در تاسیسات هسته‌ای فردو را تعطیل می‌کرد.

برجام در جولای 2015 (تیرماه 1394) در حالی حاصل شد که قرار بود در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند، اما در همان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز واشنگتن به نقض مفاد این توافق پرداخته بود.

اما سال 2016، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و جمهور خواه آمریکا در حالی روی کار آمد که یکی از وعده‌های انتخاباتی وی، خروج از برجام بود.

ترامپ سرانجام در اردیبهشت ماه سال 1397، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را اعلام و کارزار فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کرد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها