کارشناس سازمان هواشناسی پیش بینی کرد؛

افزایش نسبی دما در پایتخت و نوار غربی کشور

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به فعالیت سامانه بارشی و احتمال آب‌گرفتگی معابر برخی استان‌ها از افزایش ۸ تا ۱۳ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۷۱۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال غرب و استا‌ن‌های ساحلی دریای خزر و روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شمالی کشور افزایش دما روی می‌دهد. این افزایش دما بین ۸ تا ۱۳ درجه پیش‌بینی می‌شود.

از بعدازظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه با شکل‌گیری توده گردوخاک روی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه کاهش دما در استان‌های ساحلی دریای خزر روی می‌دهد و در این روز دریای خزر مواج است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از روز دوشنبه در برخی مناطق استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران رگبار، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و گاهی گردوخاک پیش‌بینی شده است. روز سه‌شنبه این وضعیت در شمال غرب روی می‌دهد.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد ریزش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۳: شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۴: شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده، احتمال برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و اختلال در پرواز با هواپیما‌های سبک و بالگرد.

توصیه: عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و غیره.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۳۱: کردستان، همدان، قزوین.

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۱: کرمان، فارس، شرق هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۲: البرز، سمنان، تهران، گیلان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۳: سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، همدان.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار و نفوذ گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۱: شرق کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، شمال شرق اصفهان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۲: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، قم.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۳: جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، بوشهر، خوزستان، یزد، کرمان، تهران، البرز.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها به ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.
 
منبع: تسنیم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها